23948sdkhjf

Brancheorganisation spår havne og skibe en vigtig rolle i fremtidens CO2-transport

Teknologien er på plads. Danmark mangler en politisk ramme for at få del i fremtidens CO2-eventyr

280 millioner ton. 

Så meget CO2 vurderer Europa-Kommissionen, at der skal indfanges for at indfri målet om 90 pct. reduktion af drivhusgasudledninger i 2040.

Og her skal havne og skibe i Danmark spille en markant rolle, fordi de kan komme til at stå for transporten af CO2, lyder det fra Danske Rederier.

- Havne, specialiserede CO2-skibe og rør­led­nings­in­fra­struk­tur bliver afgørende dele af CCS-værdikæden. Havne og rederier skal være klar til at gribe muligheden og være med til at gøre CCS til en god forretning for Europa samt yde et vigtigt bidrag til den grønne omstilling, siger Bjarne Løf Henriksen, chef for Danske Rederiers EU-repræsentation.

Rundt om CO2

Onsdag foregik der en rundbordsdebat i EU-regi om netop fangst og transport af CO2 arrangeret af MEP Bergur Løkke Rasmussen. 

Om debatten

MEP Bergur Løkke Rasmussen (Renew/Moderaterne), Bellona Europa og Danske Rederier var værter for debatten, hvor man diskuterede havnenes store betydning i forhold til at realisere potentialet for CCS. 

Centrale aktører drøftede bl.a. de eksisterende barrierer og mulighederne for at skabe et multimodalt CO2-trans­port­net­værk.

Et vigtigt tema under debatten var, at koordination med hensyn til havnenes behov er afgørende for at forme rammerne omkring et CCS-marked (carbon capture and storage, red). Dette vil desuden bidrage til mindske risikoen forbundet med de nødvendige investeringer, som skal bidrage til et europæisk CCS-er­hverv­se­ven­tyr.

- Teknologien til at opnå de nødvendige reduktioner via CO2 lagring er til stede – men nu skal der sættes fokus på hvordan vi får skabt de bedste politiske rammer for fangst og lagring, til gavn for vækst, beskæftigelse og ikke mindst klimaet. Det ser jeg frem til at arbejde for, både nu – og den kommende politiske periode, siger MEP Bergur Løkke Rasmussen (Moderaterne).

Havne og offshore rederier er allerede godt i gang med for­be­re­del­ser­ne og er klar til at bidrage, lyder det fra Danske Rederier.

Opfordringen lyder her fra, at Danmark har brug for at få en europæisk politisk ramme og den nødvendige infrastruktur på plads, så indfangning, transport, anvendelse og lagring af CO2 i den krævede skala kan blive en realitet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081