23948sdkhjf

Rederi om dobbelt blackout på færge på under to måneder: "Vil ikke ske igen"

Søfartsstyrelsen har udført syn på 'Express 5' efter to blackout på færgen på under tre måneder

Den 31. januar i år skete der for anden gang på få måneder det, der ikke må ske. 

Hurtigfærgen 'Express 5'  havde blackout - eller strømudfald - i Rønne Havn. Det samme skete den 4. november 2023 - og med samme menneskelige fejl som årsag. 

Det skriver Bornholms Tidende, som har søgt aktindsigt i Søfartsstyrelsens rapport ovenpå et syn på 'Express 5' den 8.-9. februar i år. 

'Express 5'

  • Målt på 1610 passagerer og 451 biler er Express 5 den største katamaranfærge i verden.
  • Hurtigfærgen er bygget i Filippinerne på Austal-værftet i Cebu 
  • I april 2023 blev færgen indsat på Bornholmslinjens rute mellem Rønne og Ystad.

Kilde: Molslinjen

Ved det første blackout i november var 'Express 5' på vej ind i Rønne Havn med bowthruster og to af skibets fire generatorer i brug. Et strømudfald førte til, at de to generatorer blev overbelastet, så færgens bow thruster - bovpropel - og øvrige hjælpesystemer ikke fik nok strøm, skriver Søfartsstyrelsen. 

En lignende fejl er årsag til det seneste blackout, skriver Bornholms Tidende. 

Allerede efter det første blackout i november tog Bornholmslinjen tog nye procedurer i brug for at forhindre gentagelser: En tjekliste, skal løbes igennem før afgang/ankomst og kaptajn og maskinmester skal aftale, om der skal bruges bow thruster.

Søfartsstyrelsen slår i rapporten dog fast, at det er vagthavende maskinmester, som har ansvaret for at sikre, at der er tilstrækkelig strømforsyning. 

Efter det seneste blackout har avisen derfor spurgt, om rederiet kan garantere, at 'Express 5' ikke får et nyt strømudfald. Til det svarer Bornholmslinjen, at rederiet har tilrettet det første sæt procedurer - men, at det er svært sikre sig mod menneskelige fejl. 

FAKTA - ’Express 5’

OYQL2, Rønne

Type: HSC (Hign Speed Craft) ro/ro-passagerskib

Design: Austal/Auto Express 115

Ejer: Molslinjen A/S, Aarhus

Operatør: Bornholmslinjen (Molslinjen)Klasse: DNV

Notation: 1A HSLC Ferry(B) E0 R1

Længde o.a.: 115,4 m

Længde: wl.: 111 m

Bredde: 30,5 m

BT: 13.488

NT: 4.047

T.DV.: 1.000

Værft: Austal Philippines Pty. Ltd., Filippinerne

Design: Austal, Auto Express 115

Byggenummer: H423

Lanemeter: 617 (plus 257 biler)

Personbiler: 450

Passagerer: 1.610

Hovedmaskineri: 4 X Wärtsila 16V31, i alt 39.040 kW

Waterjets: 4 X Wärtsilä/Lips LJX 1500SRI

Hjælpemaskiner: 4 X Scania DI16M

Servicefart: 36 knob

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109