23948sdkhjf

Scandlines nye hybridfærge tager form

Skroget er har fået grunder, rummene fyldes langsomt med udstyr. Scandlines gør klar til at søsætte ny hybrid-fragtfærge i det nye år

Der mangler lige det sidste, men det begynder absolut at ligne et skib.

Alle 36 sektioner, som Scandlines’ nye zero direct emissions færge består af, er svejset sammen med undtagelse af broen, der placeres midt i skibet.

Fragtfærgen, PR24, der indsættes på Rødby-Puttgarden i 2024, har nu fået sin grunder, og de forskellige rum bliver efterhånden fyldt med udstyr.

Da PR24 også skal kunne sejle som hybridfærge, er der installeret tre GenSets, som er en kombination af en dieselmotor og en generator til strømproduktion fra producenten MTU.

Det oplyser Scandlines.

Verdens største litium-ion-batteri

Verdens hidtil største litium-ion-batteri-installation på 10 MWh fra den schweiziske producent, Leclanché, installeres derimod først, umiddelbart inden færgen afleveres.

Det 8,6 m høje ladetårn, udviklet af det tyske firma Stemmann-Technik, er ved at være klar til montering på molekanten ved leje 3 i Rødbyhavn.

Systemet gemmer færgens seneste position, og det forventes derfor, at der ved hvert anløb kun skal mindre tilpasninger af ladepladens position til. Systemet kan kompensere for vanstandsændringer og færgens bevægelser.

Når færgen nærmer sig færgelejet, aktiveres ladestationen, tårnets låge åbner sig automatisk, og ladepladen kører ud. Når færgen er på plads i lejet, forbindes ladepladen i løbet af maks. 15 sekunder med enheden ombord på skibet, og opladningen af batterierne starter. Efter opladning ruller lågen ned igen, så komponenterne beskyttes mod eksterne påvirkninger.

Transformer, kontrol- og koblingsudstyr er allerede på plads ved færgelejet i Rødbyhavn, og snart kommer også ladetårnet til den nye færge.

Scandlines' emmisionsfri færge til Rødby-Puttgarden

  • Længde: 147,4 meter
  • Bredde: 25,4 meter
  • Design dybgang: 5,30 meter
  • Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
  • Maksimalt antal passagerer: 140
  • Servicefart: 16/10 knob
  • Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
  • Batterisystem: 10 MWh
  • Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
  • Direkte emissioner under overfarten: 0
  • Investering: 80 millioner EUR (knap 597 illioner DKK)

Kilde: Scandlines

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093