MSC bestiller ti yderligere skibe, der kan sejle på LNG og diesel

Verdens største containerrederi, Mærsk-konkurrenten MSC (Mediterranean Shipping Co), er vendt tilbage til værftet Zhoushan Changhong International Shipyard i Kina for at få flere dual fuel-containerskibe, der både kan sejle på diesel og LNG.
Det schweizisk-baserede rederi har bestilt 10 containerskibe på 10.300 teu til levering i 2026 og 2027.
Det skriver mediet Splash247.
Der er ikke oplyst nogen pris for den seneste aftale, som bringer selskabets ordrebog på værftet op på 20 skibe.
MSC har i forvejen en kontrakt på ti 11.500 teu dual fuel skibe med diesel og LNG til levering i 2025 og 2026. Det er skibe, som hver koster omkring 120 mio. dollars.
Rederiet har samlet set en stor ordrebog på op til 60 LNG-dual fuel containerskibe, hvoraf nogle også er klar til ammoniak, inklusive de første enheder hos det kinesiske værft.
I mellemtiden har andre toprederier som Mærsk, CMA CGM og COSCO valgt dual fuel-skibe med metanol som det alternative brændstof, mens sikkerheden ved ammoniakbrændstof om bord undersøges.
Den seneste MSC-serie på værftet vil være klar til både ammoniak og metanol.