23948sdkhjf

Stena Line fortsætter ekspansionen i Østersøen med opkøb af ro/ro-terminal i Letland

De seneste års positionering på Østersømarkedet fortsætter for det svenske rederi. Nu køber Stena Line den terminal, rederiet opererer ud fra på Ventspils-ruten

Stena Line annoncerede i går, at rederiet har erhvervet aktiviteterne i færge- og ro/ro-terminalen i Ventspils havn i Letland. Dette er seneste tilføjelse i en række investeringer i den baltiske region, hvilket inkluderer tilføjelsen af opgraderede færger og nye færgeruter.

Det skriver Stena Line i en pressemeddelelse.

Opkøbet i Letland er det seneste blandt flere tiltag, der skal understøtte Stena Lines langsigtede ekspansion i den voksende Østersøregion. Stena Line har besejlet ruten mellem Ventspils i Letland og Nynäshamn i Sverige siden 2012, og dagens annoncering er et bevis på Stena Lines langsigtede engagement i Ventspils – en af Stena Lines strategiske lokationer i Østersøen.

Østersøen er en stor vækstregion for Stena Line, og vores investering i Ventspils viser, hvor engagerede vi er i at udvikle vores forretning med Letland Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line

Letland fortsætter med at vokse som søfartsnation med stigende handelsvolumener, og det direkte ejerskab af aktiviteterne i Ventspils sikrer Stena Line en fordel i forhold til fremtidig ekspansion.

- Østersøen er en stor vækstregion for Stena Line, og vores investering i Ventspils viser, hvor engagerede vi er i at udvikle vores forretning med Letland, siger Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line og fortsætter:

- Med dette strategiske træk har vi sikret en langsigtet position i en essentiel del af vores europæiske netværk, og jeg ser frem til at arbejde sammen med vores kunder og partnere for at fortsætte med at ekspandere i regionen.

Forlængelser og nye færger

Den voksende kundeefterspørgsel på ruten, der forbinder Letland og Sverige, krævede for nylig en kapacitetsforøgelse med de to færger – ’Stena Baltica’ og ’Stena Scandica’. De forlængede færger tilføjede 30 pct. yderligere fragtkapacitet på ruten samt sikrede, at gæsterne får en mere moderne oplevelse ombord, hvor der nu er plads til 970 passagerer på hvert skib.

I 2021 og 2022 blev der foretaget en lignende udvidelse på ruten mellem Liepaja i Letland og Travemünde i Tyskland, hvor fragtkapaciteten blev øget med 40 pct. ved at introducere færgerne ’Stena Livia’ og ’Stena Flavia’, som også reducerede overfartstiden væsentligt.

Selskabets Østersøudvidelse omfatter også åbningen af en ny rute mellem Nynäshamn i Sverige og Hanko i Finland i februar 2022. Den nye rute er blevet taget godt imod af kunderne og kan fremvise øgede fragtvolumener, mens også antallet af bilrejsende oplever vækst.

Den nye havn i Norvik

Norvik Havn i Nynäshamn, lige syd for Stockholm i Sverige er for nylig også blevet udvidet og har fået tilføjet essentiel kapacitet og infrastruktur, hvilket understøtter Stena Lines virksomhed til både Letland og Finland.

I løbet af 2022 bød rederiet desuden velkommen til to nye E-Flex’er-færger – ’Stena Estelle’ og ’Stena Ebba’, som sejler på den voksende rute mellem Karlskrona i Sverige og Gdynia i Polen. Verkö Havn i Karlskrona har for nylig sikret øget kapacitet, mens Gdynia Havn indviede en helt ny terminal sidste år.

Overtagelsen af færge- og ro/ro-havneaktiviteterne er betinget af myndighedernes godkendelse med henblik på overholdelse af konkurrencereglerne. De kommercielle detaljer i aftalen vil ikke blive oplyst.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172