23948sdkhjf

Medie: Danpilot har assisteret skibe med russisk olie og kan have brudt sanktionerne

I fire måneder kan Danpilot have brudt sanktionerne mod Rusland

Danpilot kan have brudt sanktionerne mod Rusland, fordi lodseriet har hjulpet tankskibe fyldt med russisk olie uden at undersøge, hvorvidt det brød med sanktionerne mod landet. Det vurderer Philip Max Cossen, der er lektor på Svendborg International Maritime Academy, hvor han underviser i søret, til TV2.dk

Mediet kan nemlig afsløre, at Danpilot har assisteret tankskibe med russisk olie, som har kastet anker uden for Skagen Havn, mindst 30 gange, uden at der er blevet tjekket, om olien lever op til EU-sanktionerne. Det er nemlig ikke i sig selv et brud på sanktionerne at sejle assistere ved søtransport af den russiske olie, men olien skal være handlet under et prisloft, som er fastsat af EU, for at være lovlig at sejle med, og det er altså ikke blevet tjekket på de mere end 30 skibe. 

Sanktioner mod Rusland, der vedrører skibsfarten og handelen med russisk olie

EU har vedtaget mange sanktioner mod Rusland. Nedenfor nævnes nogle af dem, der har relation til søfartens transport af den russiske olie. 

  • I juni 2022 vedtog EU sin 6. sanktionspakke. I kølvandet på udsendte størstedelen af de maritime forsikringsselskaber en vejledning, der sagde, at skibsejere, der transporterer russisk olie til lande uden for EU ikke kan forsikre lasten i EU, skriver Shippingwatch.
  • Det var dog tilladt at fuldføre kontrakter, som blev indgået inden 4. juni 2022, indtil 5. december 2022, ifølge Shippingwatch. 
  • I oktober 2022 vedtog EU den 8. sanktionspakke. Sanktionspakken indeholder et forbud, som betyder, at det fra december 2022 er forbudt at udføre eller bistå ved søtransport af russisk råolie medmindre olien handles under et fastsat prisloft. Det skriver advokatvirsomheden Kromann Reumert. 
  • Ligeledes vil samme forbud træde i kraft fra februar 2023 for søtransport af russiske olieprodukter medmindre de også handles under et fastsat prisloft ifølge Kromann Reumert. 

Philip Max Cossen mener, at ansvaret ligger hos Erhvervsministeriet og Søfartsstyrelsen, hvis Danpilot har brudt sanktionerne. 

Danpilot har nemlig forsyningspligt, og det har været uklart, hvorvidt den eller sanktionerne havde forrang og først 29. marts 2023, gjorde Søfartsstyrelsen Danpilot opmærksom på, at sanktionerne har forrang. Derfor har lodseriet siden starten af april tjekket op på skibene og lasten ved kun at lodse skibe, hvor kaptajnen har skrevet under på, at lasten ikke bryder med sanktionerne, som Søfart tidligere har berettet om. 

Men inden da kan Danpilot altså have brudt sanktionerne i fire måneder, skriver TV2. I de måneder har de mindst 30 skibe ifølge mediet sejlet med en last på en anslået værdi på mellem 5 og 9 milliarder kroner. Til sammenligning har Danmark doneret for 5,5 milliarder kroner udstyr til Ukraine. 

Siden TV2 har undersøgt sagen, har Søfartsstylesen dog tilsyneladende ændret holdning og mener nu, at Danpilot gerne må hjælpe skibe med sanktionsramt olie, og Danpilot overvejer nu, hvordan de skal håndtere anmodninger om lodsning på skibe med russisk olie fremover. Læs den fulde historie om det mulige sanktionsbrud her.

Utilfredse lodser savner hjælp – myndighedsopgave at tjekke for sanktionsbrud

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094