23948sdkhjf

To konkurser kastede en sort skygge ind over 2022 i dansk søfart

En klyngeorganisation og et dredging-rederi måtte erklære sig konkurs i løbet af 2022 

Rederiet Peter Madsen A/S erklærede sig selv konkurs hos Skifteretten 29. juni 2022. 

Skanderborg-rederiet havde specialiseret i store vandbygningsprojekter, både i forhold til indledende survey og de udførende dele af projekterne med entreprenørfartøjer. F.eks. ved havneudvidelser eller bro- og tunnelbyggerier.

I det seneste regnskab fra Peter Madsen Rederi, årsregnskabet fra 2020, kom rederiet ud med et underskud på 17,6 mio. kr. Egenkapitalen var ved udgangen af 2020 på 24,9 mio. kr. efter den i de forgangne fire år har været faldende. I to af de fire år måtte rederiet notere underskud på henholdsvis 5 og 6,6 mio. kr., mens overskuddene i de øvrige to år var på 3 mio. kr. og 744.000 kr. 

De største aktiver i boet var tre skibe, som efterfølgende lå oplagt i Grenaa.

Overtaget af Horsens-rederi

Selskabet solgte tilbage i april to af sine skibe til en kollega i Horsens, rederiet Høj. De tre resterende skibe blev så, ét efter ét, sejlet til havnen i Grenaa i takt med, at de er blevet færdige med de opgaver, de var i gang med at udføre.

- Så man har afsluttet de igangværende projekter pænt og ordentligt og undladt at tage nye opgaver ind, da driften ikke hang økonomisk sammen, for dermed ikke at brænde sine kunder og samarbejdspartrene af, forklarede kurator Søren Christensen Volder til Søfart. 

Han oplyser endvidere, at der aktuelt er anmeldt kreditorer for omkring 38 mio. kr.

De tre skibe, kurator nu skal have solgt, er ’Grete Fighter’, ’John Madsen’ samt ’Merete Chris’. Derudover består aktiverne i boet af forskelligt survey-udstyr samt kontorinventar, oplyser Søren Christensen Volder.

Marlog ned i dybet

Efter knap to år som fælles klyngeorganisation for de maritime erhverv og logistiksektoren i Danmark, blev Marlog 1. april 2022 erklæret konkurs. 

Det var bestyrelsen i Marlog, som efter et ekstraordinært bestyrelsesmøde besluttede at indgive en konkursbegæring til Skifteretten.

Årsagen hertil var, at økonomien ikke var til at videreføre klyngeorganisationen, og der ikke var nogen udsigt til, at dette kunne ændres.

- Det er trist og beklageligt, at vi har været nødt til at indgive en konkursbegæring for Marlog. Troen på en fælles maritim- og logistikklynge var stor ved etableringen, men vi står nu et sted, hvor vi ikke kan forsvare at lade klyngeorganisationen fortsætte, når vi kigger på tallene. Der er et usikkert økonomisk fundament og for få partnere. Samlet set er der ikke økonomi til at drive sådan en organisation videre. Det ansvarlige at gøre er at sige stop nu, siger Peder Gellert Pedersen, der på det tidspunktet for konkursen var formand for Marlogs bestyrelse.

Marlog blev oprindeligt stiftet i maj 2020 af de fire brancheforeninger, Danske Maritime, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Havne og Danske Rederier samt de tre klyngeorganisationer, Maritime Development Center (MDC), Fonden MARCOD, Maritimt Center for optimering og drift og Fyns Maritime Klynge som en sammenlægning af de tre sidstnævnte. Foreningen havde ca. 200 medlemsvirksomheder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079