Nordiske navigatører: Uden Rusland må vi selv øge søfartssikkerhed i Arktis
På et fælles møde mellem de nordiske navigatørforeninger (Nordic Navigators) blev de seks organisationer enige om at udvikle specifikke politiske mål for at skabe et mere sikkert arktisk søfartsområde.
...søge partnere inden for søfartsindustrien, der deler vores bekymringer om arktisk søfartssikkerhed Jens Marquard Sørensen, Lederne Søfart
Det skriver foreningerne i en fælles meddelelse.
- Trafikken fortsætter med at stige i Arktis, men sikkerhedskravene og støtten har ikke fulgt med. Vi er alle enige om, at dette kan betyde problemer for miljøet, for vores medlemmer og for passagererne på skibene i Arktis, og vi må arbejde sammen for at rette op på situationen, siger Hans Sande, der er formand for det nordiske partnerskab og kommer fra den norske navigatørforening.
Foreslået af Danmark
Initiativet til, at de nordiske navigatører skal arbejde sammen om sikkerhed i Arktis, blev foreslået af Lederne Søfart, som også står i spidsen for politikudviklingen.
- Vi vil se på, hvordan Polarkoden gennemføres i vores respektive lande og tage hensyn til initiativer om arktisk sikkerhed, der allerede er udviklet af andre maritime interessenter, som f.eks. det norske Sarinor-projekt, med henblik på at udvikle specifikke politiske mål og søge partnere inden for søfartsindustrien, der deler vores bekymringer om arktisk søfartssikkerhed, siger Jens Marquard Sørensen, formand for Lederne Søfart
Forslaget omfatter forbedringer af overlevelsesudstyr og klart definerede zoner, hvor hvert land har ansvaret for sikkerhed og eftersøgning og redning.
Rusland ude i kulden
Nordiske navigatører forklarer behovet for øget sikkerhed med, at det ændrede klima med længere somre og mindre is sandsynligvis vil føre til en yderligere stigning i trafikken i de kommende år.
Men behovet skyldes også det aktuelle geopolitiske klima, hvor Rusland - med sin betydelige arktiske tilstedeværelse - er blevet sat ud i kulden som følge af invasionen af Ukraine, og det gør problemet endnu værre.
Denne politisk skrøbelige situation vil sandsynligvis hindre aftaler om centrale arktiske spørgsmål som f.eks. miljø og sikkerhed, skriver de nordiske navigatører.
Resultaterne af arbejdet vil blive præsenteret for de nordiske søfartsmyndigheder på et fælles møde i København i januar 2023.
De nordiske navigatører består af Lederne Søfart (Danmark), Norsk Sjøoffisersforbund (Norge), Félag Skipstjórnarmanna (Island), Føroya Skipara - & Navigatørfelag (Færøerne), Finlands Skeppsbefälsförbund (Finland) og Sjöbefälsforeningen (Sverige).