23948sdkhjf

Nordiske navigatører: Uden Rusland må vi selv øge søfartssikkerhed i Arktis

Med Rusland ude i kulden som følge af krigen i Ukraine lider samarbejdet om sikkerhed og miljø i Arktis nød. Nu vil de nordiske navigatørforeninger gøre noget

På et fælles møde mellem de nordiske navigatørforeninger (Nordic Navigators) blev de seks organisationer enige om at udvikle specifikke politiske mål for at skabe et mere sikkert arktisk søfartsområde.

...søge partnere inden for søfartsindustrien, der deler vores bekymringer om arktisk søfartssikkerhed Jens Marquard Sørensen, Lederne Søfart

Det skriver foreningerne i en fælles meddelelse.

- Trafikken fortsætter med at stige i Arktis, men sikkerhedskravene og støtten har ikke fulgt med. Vi er alle enige om, at dette kan betyde problemer for miljøet, for vores medlemmer og for passagererne på skibene i Arktis, og vi må arbejde sammen for at rette op på situationen, siger Hans Sande, der er formand for det nordiske partnerskab og kommer fra den norske navigatørforening.

Foreslået af Danmark

Initiativet til, at de nordiske navigatører skal arbejde sammen om sikkerhed i Arktis, blev foreslået af Lederne Søfart, som også står i spidsen for politikudviklingen.

- Vi vil se på, hvordan Polarkoden gennemføres i vores respektive lande og tage hensyn til initiativer om arktisk sikkerhed, der allerede er udviklet af andre maritime interessenter, som f.eks. det norske Sarinor-projekt, med henblik på at udvikle specifikke politiske mål og søge partnere inden for søfartsindustrien, der deler vores bekymringer om arktisk søfartssikkerhed, siger Jens Marquard Sørensen, formand for Lederne Søfart

Forslaget omfatter forbedringer af overlevelsesudstyr og klart definerede zoner, hvor hvert land har ansvaret for sikkerhed og eftersøgning og redning.

Rusland ude i kulden

Nordiske navigatører forklarer behovet for øget sikkerhed med, at det ændrede klima med længere somre og mindre is sandsynligvis vil føre til en yderligere stigning i trafikken i de kommende år.

Men behovet skyldes også det aktuelle geopolitiske klima, hvor Rusland - med sin betydelige arktiske tilstedeværelse - er blevet sat ud i kulden som følge af invasionen af Ukraine, og det gør problemet endnu værre. 

Denne politisk skrøbelige situation vil sandsynligvis hindre aftaler om centrale arktiske spørgsmål som f.eks. miljø og sikkerhed, skriver de nordiske navigatører.

Resultaterne af arbejdet vil blive præsenteret for de nordiske søfartsmyndigheder på et fælles møde i København i januar 2023.

De nordiske navigatører består af Lederne Søfart (Danmark), Norsk Sjøoffisersforbund (Norge), Félag Skipstjórnarmanna (Island), Føroya Skipara - & Navigatørfelag (Færøerne), Finlands Skeppsbefälsförbund (Finland) og Sjöbefälsforeningen (Sverige).

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Aarhus Havns seniorslæber blev bygget i Texas under krigen
Skarpt fald i dansk eksport
Rederiet Høj skifter navn
Første brodrager bliver i dag sejlet ud på Storstrømmen
Nakskov Havn får lov til at udvide sejlrende til større skibe
Evergas-CEO fratræder til nytår
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.141