23948sdkhjf

Rådet for Grøn Omstilling med kras kritik af scrubbervand fra skibe

Røgrensere, som er nødvendige, når skibe sejler på tung bunkerolie, får kritik for at dumpe skadelige partikler fra skorstenen ud i havet, ligesom NOx-udledning har et stort omfang i skibsfarten

En artikel fra Magasinet Grøn Omstilling kommer med skarp kritik af skibsfarten for ikke at tage hensyn til havmiljøet. 

Til gengæld dumper de miljøfarlige stoffer direkte ud i vandet Kaare Press-Kristensen, Rådet for Grøn Omstilling

Magasinet udgives af Rådet for Grøn Omstilling, der kører et projekt ' Et rent hav for alle', som støttes af Velux-fonden. 

Fonden er aktiv på flere fronter inden for havmiljø. Den er også initiativtager og danner økonomisk fundament for den nye Tænketanken Hav, der forsøger at samle aktører fra fiskeri, vindmøller, naturfolk, søfarten mv. 

I artiklen kommer seniorrådgiver hos Rådet for Grøn Omstilling, Kaare Press-Kristensen, med kras kritik af skibsfarten på flere områder, som handler om skibes udledninger, mens de sejler eller ligger i havn.

Scrubbere, som skibes røgrensere hedder, får særligt et skud for boven. De er nødvendige for at overholde kravene til udslip, når skibe sejler på tung bunkerolie.

- Det ser måske fint ud over vandoverfladen – for med en skrubber sender skibene ikke nær så mange skadelige partikler og gasser ud gennem skorstenen. Til gengæld dumper de miljøfarlige stoffer direkte ud i vandet. Så man har ikke løst et forureningsproblem, men blot flyttet det et andet sted hen – til havet, siger Kaare Press-Kristensen og fortsætter:

- Her har vi gjort naturen i havet en kæmpe bjørnetjeneste. Det skulle vi aldrig have gjort.

NOx-udledning stor i skibsfarten

Endnu en udfordring er, at uanset om skibe sejler på let eller tung bunkerolie, udleder de store mængder kvælstofoxider (NOx), der kan gå i forbindelse med regn eller overfladevand og ende i havet som nitrat. Nitrat er med til at øge algevækst og dermed forårsage iltsvind i havet.

- Hvis du tager alle biler, kraftværker og andre kilder på dansk jord, der udleder kvælstofoxider (NOx), så udleder skibsfarten i farvandene omkring Danmark godt det dobbelte. Og mens de landgående kilders forurening vil falde drastisk de næste ti år – dels pga. af skrappere EU-krav til kræftværker og biler, dels pga. af flere elbiler – så vil NOx-forureningen fra skibsfarten stige. Det skyldes, at der lige nu sker en stigning i antallet af skibe på havet og deres hastighed. Vi har indført ambitiøse regler, der regulerer NOx-udledningen fra 2021. Men den gælder kun nye skibe. Så alle de eksisterende kan fortsætte med at forurene. Løsningen er ellers her ret enkel. Der skal bare en katalysator på skibenes skorstene, der kan fjerne de skadelige partikler, siger Kaare Press-Kristensen.

Et globalt forbud mod udledning af scrubbervand er det optimale mål, der en gang for alle vil tvinge skibsfarten til at droppe den tunge bunkerolie, hedder det i artiklen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144