23948sdkhjf

Forsea gennemførte 99,81 pct af overfarterne i 2021 på trods corona

Forsea ser tilbage på 2021 som et positivt år – trods de mange udfordringer i kølvandet på coronapandemien. Et år som har vist nye forbrugs- og rejsemønstre, og som har bevist, at Forsea og alle medarbejdere har været i stand til at tilpasse sig to landes bestemmelser, sundhedsanbefalinger og regler uden at gå på kompromis med et højt serviceniveau. 

Det skriver Forsea i en pressemeddelelse. 

I hele 2021 har Forsea sejlet mellem Helsingør-Helsingborg efter den normale sejlplan. I starten af året oplevede rederiet dog en større tilbageholdenhed og generel frygt for corona-smitte, som kunne ses på antallet af både fodgængere, bilpassagerer og turister. Men senere på året vendte udviklingen sig positivt.

Øget handel online

Fragttransporter med lastbil er øget jævnt (selv når man sammenligner med et normal-år). Det kan ses som en effekt af et ændret forbrugsmønster, hvor flere og flere handler online og mange varer skal ud til forbrugerne. For Forseas vedkommende har det betydet en stigning på 8,5 pct. flere fragttransporter i forhold til 2020, og +3,5 pct. mod normal-året 2019.

Rederiet kan også konstatere, at flere og flere vælger at tage på korte ture med bil eller tog fremfor flyrejser. Det øger antallet af mennesker, der rejser lokalt i nærområdet på 'staycation'. F.eks. ved at 'ture' mellem Sverige og Danmark. Her oplever Forsea en stigning på 12 pct. flere passagerer i forhold til 2020.

 Ifølge rederiet har det i hele perioden været muligt at yde den samme service til passagererne ved at være fleksible og tilpasse både åbningstider og sortiment. Derfor har man også ombord oplevet en stigning på 13 pct. i shoppen i forhold til normal-året 2019.

Aftrykket på miljøet

Parallelt med coronapandemien har Forsea fortsat arbejdet med at skabe en overfart og et udbud ombord med så lille et miljøaftryk som muligt. Færgen ’Aurora af Helsingborg’ sejler på batterier, og opgraderingen af ’Tycho Brahe’s batterier afsluttes inden længe.

 Ifølge rederiet viser beregninger for 2022 en forventet reduktion på 71 pct. CO2-udslip i forhold til 2016. En reduktion fra 37.800 tons CO2 til 11.000 tons. De forventede reduktioner betyder, at de langsigtede mål for Danmark (år 2030) og Sverige (år 2030) allerede nås i 2022.

Forsea oplyser endvidere, at der arbejdes målrettet med at mindske madspild og CO2-aftryk fra mad. Som noget nyt i år opgives CO2-aftrykket således af al mad, der serveres i restaurant og café. På den måde bliver alt målbart og giver mulighed for at producere mere klimavenlig mad. Det giver også gæsterne mulighed for at sammenligne de forskellige udbud og træffe deres egne, aktive miljøvalg.

- Sammenligner vi 2021 med 2019, som var et normal-år for os, så når vi ikke helt op på samme resultat. Dog gav sommeren og efteråret os en tiltrængt omsætning. Vi kan stort set følge samfundets udvikling i vores tal, siger Kristian Durhuus, CEO hos Forsea.

- Øgningen af fragttransporter er blandt andet et resultat af øget internethandel. Vores øgede passagertal og omsætningen ombord i 2021 (i forhold til 2020, red.) viser, hvordan vi allesammen har fundet nye måder at leve, rejse og omgås hinanden på – trods pandemien. Vi går ud af 2021 med en god følelse og ser frem imod 2022, uddyber Kristian Durhuus.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08