23948sdkhjf

BP og Maersk Tankers har opnået gode resultater efter forsøg med biobrændstof

BP og Maersk Tankers har med støtte fra Søfartsstyrelsen gennemført et forsøg med biobrændstof i produkttankskibe. Resultaterne af de forsøg har vist sig at kunne reducere kulstofemissionerne, hvilket både rederiet og olieselskabet er yderst tilfredse med.

Det skriver selskaberne i dag i en fælles pressemeddelelse.

BP er en af de største leverandører af brændstof og smøremidler til skibsfarten, en sektor som i øvrigt står for omtrent 3 pct. af verdens samlede udledning af CO2-emissioner, ligesom BP er operatør og befragter af tankskibe over hele verden.  Omvendt administrerer Maersk Tankers en af de største kommercielle tankflåder i verden.

Derfor har begge selskaber stor interesse i forsøgene, oplyser de i pressemeddelelsen.

- BP har altid 300 skibe på vandet, der flytter vores produkter rundt i verden. Med en ambition om ikke at udlede CO2 i 2050, er det afgørende, at vi hjælper med at dekarbonisere sektoren, som generelt har en høj udledning, , siger Carol Howle, Vice President for skibe og handel i BP, og uddyber.

- Derfor er vi meget stolte over at samarbejde med Maersk Tankers, med det formål at udvikle nye alternative brændstoffer og løsninger til mindre emission, som skal hjælpe energiomstillingen i shippingindustrien mod en energiomstilling, siger Carol Howle.

Gode resultater

Brændstofforsøgene blev udført på tankskibene ’Maersk Cirrus’ og ’Maersk Navigator’.

Hvert fartøj blev forsynet med BP’s Marine B30 biobrændsel, der består af 30 pct fedtsyremethmethylestere, som er blandet op mod brændselsolie med et lavt svolvindhold.

Skibene sejlede fra Rotterdam til Vestafrika, og gennem forsøgene blev der løbende udført tests for at vurdere pålideligheden og ydeevnen af brændstofblandingen B30 i hvert skibs hovedmotor, hjælpemotor og kedel.

Forsøgene blev observeret af Søfartsstyrelsen, og ifølge de oplyste resultater, blev der ikke observeret nogen skadelige virkninger på udstyr eller maskiner under forsøgene. Derudover var der ingen ændringer af motoren, hvilket viser, at blanding er egnet til brug som såkaldt ’drop in fuel’.

- Behovet for at reducere emissioner er en af ​​de vigtigste udfordringer, som skibsfarten står over for lige nu. Vi er kun i stand til at løfte denne udfordring, hvis vi gør det i partnerskaber og udforsker en lang række løsninger. Med BP kombinerer vi vores ekspertise ved at spille vores rolle i at teste og gøre alternative brændstoffer tilgængelige, siger Christian M. Ingerslev, administrerende direktør i Maersk Tankers.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157