23948sdkhjf

Verdens største flydende gravemaskine er nu søsat i Aabenraa Fjord

Verdens største såkaldte flydende gravemaskine - 'Magnor' blev fredag formiddag søsat ved en usædvanligoperation i Aabenraa Fjord. Her blev et specialbygget fragtskib med den enorme gravemaskine ombord sænket under vandet med vilje. Derefter kunne ’Magnor’ flyde fra borde - næste stop for den flydende gravemaskine er Rødbyhavn, hvor den skal indgå i byggeriet af Femern-tunnelen

En usædvanlig operation fandt fredag formiddag sted i Aabenraa Fjord. Her blev et stort fragtskib i en planlagt operation sænket for at søsætte ’Magnor’, der er verdens største flydende gravemaskine.

Det specialbyggede fragtskib er bygget til netop denne type opgave og kan fragte andre fartøjer, som ikke kan sejle ved egen kraft. Ved søsætningen fyldes fragtskibet med vand og synker, så fartøjet ombord kan flyde fra borde.

Den samlede operation gik i gang torsdag eftermiddag, og kl. 11.30 fredag var fragtskibet sunket tilstrækkelig til, at ’Magnor’ kunne blive trukket fra borde af slæbebåde.

Med på fragtskibet var desuden yderligere to slæbebåde og to pramme til Femern-projektet.
'Magnor', der er 72 meter lang og 20,5 meter lang, kan nemt rumme en 20-fods container i sin skovl og løfte 67 tons materiale i en skovlfuld.

Femern-forbindelsen i tal

- Byggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. m2. Byggepladsens samlede areal er over 300 hektar.
- Til etablering af nye moler er anvendt 2,2 mio. tons norsk granit.
- Femern-tunnelen bliver 18 kilometer lang. Tunnelen indeholder en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
- Tunnelen består af 79 elementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en
kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.
- Et standardelement vejer 73.000 tons.
- Femern-forbindelsens samlede anlægsramme er på 55,1 mia. kroner.
- Det vil tage 10 minutter at køre gennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog.
- Fartgrænsen er 110 km/t for biler og 200 km/t for de elektriske tog.

Desuden er gravemaskinen udstyret med en særlig energieffektiv motor, der bruger mindre
brændstof og udleder mindre CO2. Med en gravedybde på op til 22 meter vil den skulle arbejde både i dansk og tysk farvand.

Det specielle gravefartøj bliver nu sejlet til Rødbyhavn, hvor den vil indgå i den flåde af fartøjer, der i øjeblikket udgraver den 18 kilometer lange tunnelrende til Femern-tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden i Tyskland.

Det er det hollandske tunnelkonsortie FBC, der graver tunnelrenden til Femern-tunnelen, som har hentet ’Magnor’ til Danmark fra et havneprojekt i Singapore. I forvejen arbejder blandt andet to andre af verdens største gravemaskiner ’Simson’ og ’Goliath’ også på Femern-projektet.

Det opgravede materiale fra tunnelrenden bliver fragtet på pramme ind til Lollands sydkyst, hvor det bliver genanvendt til landindvinding og nye naturområder øst og vest for Rødbyhavn. 

- Vi skal grave mange millioner kubikmeter materialer op for at gøre plads til Femern-tunnelen. Materialet bliver genanvendt til nyt land ud for Lolland. Der er samlet set tale om danmarkshistoriens største byggeprojekt.

- Det kræver selvsagt store, miljøeffektive maskiner med masser af hestekræfter, og sådan én er ’Magnor’, siger Pedro da Silva Jørgensen, der er projektchef i Femern A/S.

Søsætningen af ’Magnor’ ved Aabenraa blev gennemført af det danske shippingfirma Blue Water fra Esbjerg for FBC. Her er afdelingsleder Klaus Odby, der stod i spidsen for operationen, godt tilfreds med forløbet.

- Det var en spektakulær operation, som vi har forberedt længe med FBC og glædet os til at
gennemføre. Det var klart vejr, og alt gik som planlagt. Det er jo ikke hver dag, at man er med til den slags, og vi er naturligvis stolte over, at vi fik opgaven og på den måde nu bidrager til byggeriet af Femern-tunnelen, siger Klaus Odby.

Tunnelrenden forventes – med hjælp fra ’Magnor’ – at være udgravet i 2023. Det første tunnelelement forventes at kunne blive sænket på plads i 2024. Femern-tunnelen forventes at

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083