23948sdkhjf

På søndag sætter 'Esbern Snare' kursen mod Guineabugten for at skræmme pirater

Den danske fregat 'Esbern Snare' lægger fra land den 24. oktober og tager på mission i verdens farligste bugt. Piratsæsonen i Guineabugten er nemlig startet

Et bredt flertal i Folketinget står bag Søværnets mission til Guineabugten, hvor besætningen skal være med til at holde piraterne i området i kort snor.

På søndag forlader fregatten Danmark og sætter kursen mod området, som de seneste år har været plaget af pirateri, som har haft negativ effekt på søtransporten i området.

- Det er ikke meningen, at vores besætning og fregat skal fange piraterne. Det er en afskrækkelsesmission, siger Forsvarsminister Trine Bramsen (S) til Ritzau og uddyber:

- Vi ved, at det har ganske stor betydning i forhold til at lægge en dæmper på piraternes aktiviteter, at der er krigsskibe i området, siger ministeren.

Guineabugten har i årevis været plaget af pirateri. 40 pct af alle de rapporterede piratangreb på verdensplan sker i Guineabugten ud for det vestlige Afrika.

- Grundlæggende handler det her om retten til fri sejlads, som vi har set, at der har været lagt hindringer i vejen for i Guineabugten, siger Trine Bramsen.

Faktisk skete 95 procent af alle kidnapninger til søs i 2020 i netop Guineabugten.

Sikkerhed

Derfor er det afgørende at højne sikkerheden nu, mener Danske Rederier.

Direktør Anne Steffensen kalder nemlig truslen i området for stor.

- Det er piratvejr fra november til april, siger hun og uddyber

- Det er et trusselsbillede, vi har set udvikle sig de seneste år, hvor Guineabugten er blevet hotspot for meget voldsomme overfald på skibe. Det er vel det sted i verden, der er farligst at sejle for vores søfolk, siger Anne Steffensen.

Det er ikke første gang, en dansk fregat drager på mission. Tidligere har danske fregatter huseret i Adenbugten i Det Arabiske Hav og ved Afrikas Horn.

Modsat de andre missioner i mod pirateri, er denne ikke rodfæstet i internationalt samarbejde. Danmark står nemlig alene om missionen, men kan dog få assistance fra andre landes søværn, der løbende patruljerer i området.

Men ministeren ser anderledes på det.

- Vi er et relativt lille land, men vi er en stor og stolt søfartsnation. Men vi kommer ikke til at løse denne opgave alene, siger hun til Ritzau og uddyber.

- Det er med Italien, Portugal, Frankrig og Storbritannien, som også ligger i området. Det er ikke en fælles ramme og kommando, men vi koordinerer med dem, siger hun.

Der har inden for det seneste år været forsøgt angreb på tre danske skibe i bugten. Det er tilfældet for skibene 'Mærsk Cardiff', 'Mærsk Cadiz' og 'Torm Alexandra'.

Både ministeren og rederierne henviser særligt til angrebet på 'Torm Alexandra', hvor en italiensk fregat kom til undsætning.

Det skete i november 2020. Pirater angreb det danske tankskib ud for Benins kyst i Guineabugten.

Skibet var på vej fra Togo til Gabon, da den italienske flåde ilede til undsætning.

Ingen besætningsmedlemmer kom til skade.

- Modsat tidligere indsatser mod pirateri, hvor der var tale om fattige fiskere på faldefærdige både, er det her dybt organiseret af bagmænd. De sejler med professionelt udstyr. Det er et stærkt signal til bagmændene om, at det finder vi os ikke i, siger Forsvarsministeren

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143