Ammoniak og metanol er begge potentielle CO2-neutrale bunkeralternativer til skibsfarten. Forudsætningen er dog, at brinten, der er nøglebestanddelen i begge bunkertyper, er produceret i en elektrolyseproces, drevet af energi, der ikke har udledt CO2 under produktionen – det kunne være overskydende elektricitet fra f.eks. vind- og solenergi.
Læs m...
ABS klar med guidelines for design og bygning af ammoniakdrevne skibe
Ammoniak tegner til at blive et realistisk bunkeralternativ til store skibe. Erfaringer og regelværk fra udbredelsen af LNG kan bane vejen
Det er skibe i deepsea-segmentet, der ventes at være blandt de første til at anvende ammoniak som bunker. Foto: paxpix - maritime photography
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer