23948sdkhjf

Hvornår slutter det globale logistikkaos? Glem alt om, at det bliver i 2022, vurderer ekspert

Ifølge Bimco’s chefanalytiker er det kinesiske nytår et godt bud på et tidspunkt, der kan blive enden på det igangværende kaos... altså det kinesiske nytår i 2023

Her er spørgsmålet, som logistikdirektører kloden rundt bliver stillet constanza af direktøren og bestyrelsesformanden: Hvornår hører det op med vildt opskruede priser på transport?

Ingen kan selvsagt forudsige det, men chefanalytiker i Bimco, Peter Sand, har et godt bud.

Peter Sand, hvornår bliver situationen normal igen? Hvornår kan en importør igen bestille en containertransport til normal tid og til en pris, der ligner den fra før pandemien?

- Vi kigger ind i en fremtid, hvor vi skal ud på den anden side af de næste 18 måneder før vi nærmer os noget, der ligner en normalisering. Vi vurderer, at en normalisering vil indfinde sig efter det såkaldte Chinese Lunar New Year i 2023, siger Peter Sand til Søfart.

Intet quick fix

Ifølge Peter Sand skal man til USA for at finde forklaringen på, at det tager så lang tid.

- I de nordamerikanske havne er der ganske enkelt ikke noget quick fix i forhold til at ændre den nuværende situation, forklarer Peter Sand.

Han påpeger, at ud over, at alle aktører i forsyningskæderne skal arbejde ekstremt hårdt for at blive mere effektive, så skal efterspørgslen fra de amerikanske forbrugere også falde væsentligt, før situationen omkring de tilsandede forsyningskæder - primært ind i USA - igen bliver håndterbare.

- Selv hvis de amerikanske forbrugere alle som én holdt op med at bestille varer i Kina i dag, så ville der gå mindst to måneder før havnene i USA får gnavet sig gennem håndteringen af de skibe, som ligger og venter netop nu. Og herudover er der problemet med de alt for mange containere, som allerede befinder sig på havneområdet.

Ingen opbremsning

Og ifølge Peter Sand bliver der jo selvsagt ikke tale om en pludselig opbremsning i de amerikanske forbrugeres appetit på forbrugsvarer.

- Der bestilles fortsat varer på livet løs, så det kommer naturligvis ikke til at gå så let. De amerikanske forbrugere vil nok bestille færre varer end de gør i dag, men nu står julesæsonen for døren, og virksomhederne har ikke bestilt varer til lageret, så hele julehandlen skal transporteres til USA fra Kina, så der venter nye problemer i horisonten.

Peter Sand slutter:

- Derfor ser vi ikke blot ét år frem før vi ser en bedring. Markedet skal falde stille og roligt, mens branchen reorganiserer og får effektiviseret såvel rederitransporten, men også baglandstransporterne. Det kommer til at tage lang tid.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156