23948sdkhjf

Rønne Havn: Vi tager sagsanlæg fra Molslinjen med ophøjet ro

Når færger og skibe anløber Rønne Havn, så skal rederiet bag betale en række havneafgifter.

Men nu lægger Molslinjen sag an mod Rønne Havn, fordi rederiet mener, at afgifterne er for høje.

Færgeselskabet Molslinjen, der også driver Bornholmslinjen, har anlagt en sag ved Sø- og Handelsretten omkring Rønne Havn A/S' rabatstruktur og prissætning.

Det skriver Port of Roenne i en pressemeddelelse.

Den nye konkurrenceretssag omkring Rønne Havn A/S' rabatstruktur og prissætning kommer bag på Rønne Havn, som troede, sagen var afgjort.

- I afgørelsen den 7. maj fik vi rettens ord for, at vi som havn kan ændre i vores rabatstruktur. Vi troede, at den afgørelse havde lukket enhver diskussion, om hvorvidt vi som havn kan ændre i vores rabatstruktur og priser, siger Thomas Bendtsen, adm. dir. i Rønne Havn A/S i meddelelsen.

Priser steg 160-400 procent

Kommunikationschef hos Molslinjen, Jesper Maack, ønsker ikke at stille op til interview til TV2 Bornholm, men udtaler følgende til mediet:

- Vi har haft den her uenighed i noget tid, som vi gerne vil have afgjort. Derfor har vi taget det her skridt.

TV2 Bornholm fortæller, at sagen stammer tilbage fra januar 2018, hvor havnetaksterne steg med mellem 160-400 procent alt efter, hvordan man regner på det.

Dengang var det Danske Færger, der stod for færgetrafikken til og fra Bornholm, og rederiet hævdede selv, at prisstigningen svarede til en ekstraregning på 8,8 millioner kroner om året.

Danske Færger var så utilfredse med prisstigningen, at rederiet lagde sag an mod Rønne Havn. Rederiets argument var dengang, at Rønne Havn forsøgte at få finansieret den store havneudvidelse med de stigende havneafgifter.

Sagen blev afgjort i maj måned 2021, hvor Rønne Havn blev frifundet. Rønne Havn A/S tager derfor en ny kommende retssag mod Molslinjen med ophøjet ro, som det beskrives,

- Det er en vigtig og central forudsætning for at kunne drive virksomhed, at man kan ændre sin rabatstruktur. Vi vil selvfølgelig gerne have været sagen foruden, men vi føler os omvendt sikre på, at Sø- og Handelsretten vil komme frem til samme konklusion, som sidst sagen var oppe, siger Thomas Bendtsen i pressemeddelelsen fra Rønne Havn.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156