23948sdkhjf

Direktør for Maersk Supply Service: Stor satsning på projektarbejde bærer frugt

Mens en tredjedel af hele flåden i det globale offshore supply vessel-segment er oplagt, forsøger Maersk Supply Service at vinde nye kontrakter, hvor planlægning og forberedelse af de maritime operationer fylder langt mere end operationerne til søs

Først Brasilien. Og i sidste uge Vestafrika.

Adm. direktør for Maersk Supply Service, Steen S. Karstensen, har på det seneste vundet to vigtige skalpe i en markant transformation af det hæderkronede Mærsk-rederi.

For både når det handler om Libra-konsortiet med bl.a. Petrobras, Shell, Total og Cameroon Oil Transportation Company i farvandet ud for Cameroun, er det markante, at kontrakten i overvældende grad tildeler rederiet opgaver, der ikke handler om drift af skibe.

Maersk Supply Service påtager sig derimod at planlægge og forberede de maritime operationer på vegne af energiselskaberne - og til sidst selv stille med de skibe, der skal udføre operationerne i praksis.

- Det er efterhånden en del år siden, at vi ændrede vores strategi og begyndte at opbygge en projektorganisation, der skal kunne planlægge og opbygge projektet frem mod selve eksekveringen, forklarer Steen S. Karstensen til Søfart.

Hårdt prøvet

Maersk Supply Service har ellers været gennem hårde prøvelser i løbet af de seneste år. Olieprisernes bratte fald slog benene væk under olieindustrien, hvor navnlig eftersøgnings- og udvindingsprojekter på åbent hav blev aflyst eller udskudt.

- På globalt plan har denne del af rederibranchen været i kontinuerlig krise i de seneste 6-7 år, forklarer Steen S. Karstensen.

Han fortsætter:

- Ca. en tredjedel af hele flåden i det globale offshore supply vessel-segment er i øjeblikket oplagt. Det siger lidt om, hvor dyb denne krise er, og hvor lang tid det vil vare, før vi tingene har rettet sig op.

Enhver der har været en tur forbi havnen i Fredericia vil vide, at også Maersk Supply Service har haft en markant nedgang i opgaveporteføljen,

Mærsk-rederiet har således 41 skibe i flåden, hvoraf de 11 skibe ligger inaktive hen i Fredericia - store dele af de såkaldte T-skibe, der blev bygget mellem 2009 og 2011 er således taget ud af drift, hvilket siger lidt om, hvor dybtliggende krisen er.

Satser på rådgivning

Navnlig Libra-kontrakten blev et gennembrud.

For Maersk Supply-direktøren peger netop denne kontrakt ind i den fremtid, som kan vise sig at være den profitable vej ud af et segment, som i årevis har været alt andet end profitabelt.

- Vores strategiskifte indebærer en stor satsning på rederiets projektafdeling, som er vokset markant i løbet af de seneste år. Fremadrettet kommer Maersk Supply Service ikke til at generere størstedelen af vores indtjening ved at udleje skibe på dagsbasis. Vi har arbejdet målrettet på at gå i en anden retning, forklarer Steen S. Karstensen.

Rederiets projektorganisation i hovedsædet på Lyngby Hovedgade, og en større underafdeling i Aberdeen i Skotland, er således vokset støt i løbet af de seneste år.

Mere konkret indebærer Libra-projektet, at Maersk Supply Service får ansvaret for planlægning, forberedelse og udførelse af bl.a. placering af 24 gigantiske ankre på op til 2000 meters havdybde gennem 13 måneder. Det forventes, at i løbet af de næste fem år, skal mellem 60 og 80 såkaldte FPSO-fartøjer slæbes på plads og installeres på åbent hav.

Opgaver på land

- Vi har vundet alle de landbaserede opgaver på projektet. Det vil sige, at det er vores projektafdeling, der skal udregne, dimensionere og planlægge, hvordan projektet skal gennemføres. De konkrete, maritime operationer er kun en lille del af den fulde kontrakt, forklarer Steen S. Karstensen.

Han fortsætter:

- Det forberedende ingeniørarbejde ligger enormt godt til vores kompetencer og er et strategisk indsatsområde for os. Vi er specialister i anchor handling. Forretningsområdet tow & mooring er supervigtigt for os, og derfor vil jeg betragte Libra-kontrakten som et stort gennembrud for os.

Ny tid

Tror du på, at det forretningsområde som ’blot’ handler om at udleje fartøjer på kortere eller længere kontrakter nogensinde igen vil blive profitabelt på en tilfredsstillende måde?

- Vores strategi har jo i en årrække været helt klar, nemlig at vi skal kunne gå ind og tage ansvar for alle projektets faser. At udleje fartøjer på dagsbasis kan sagtens gå hen og blive en tilfredsstillende forretning igen. Men vi har større ambitioner.

Kan du i din vildeste fantasi forestille dig en fremtid, hvor Maersk Supply Service alene lever af en form for rådgivende ingeniørvirksomhed inden for maritime projekter, men uden at eje skibe?

- I min vildeste fantasi, så ja, det kan jeg måske godt. Men det er slet ikke en kurs, som vi forfølger i øjeblikket. Vi har så mange ekstremt kompetente søfarende om bord på vores skibe som absolut giver os en konkurrencefordel. Samtidig giver skibene os en fleksibilitet, som vi kan udnytte effektivt, når vi byder ind på det store kontrakter, forklarer Steen S. Karstensen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094