23948sdkhjf

Mærsk skovler penge ind, men kunderne er utilfredse: Snakker om "moderne pirateri"

Allerede inden Mærsk på fredag kan offentliggøre deres halvårsregnskab meddelte giganten, man opjusterer og nu venter et driftsresultat for hele 2021 på mellem 18 og 19,5 mia. dollar.

Der er altså nok at glæde sig over hos containerrederiet, der har tjent godt på et marked, der fortsat er præget af følgerne af covid-19-krisen, kapacitetsproblemer og Suez-blokaden - blandt andet. 

Der er dog nogen, der skal betale for gildet, og helt samme glæde er altså ikke at finde blandt rederiets kunder. Det skriver Berlingske.

Her kalder danske erhvervsledere, der betinger sig anonymitet, Mærsks og transportbranchens prisfremfærd for “moderne pirateri”, mens en erhvervsleder betegner sig selv og sine kollegaer som "gidsler", hvis de importerer fra Fjernøsten til Europa.

Frank Buchmann fra det internationale logistikrådgivningsfirma Greenway Logistics, der med base i Herning rådgiver bl.a. tekstil- og sportstøjs-virksomheder om transport, knytter også en kommentar til markedssituationen. 

- Vi ser nogle gebyrer nu, man aldrig havde forestillet sig for få år siden – såkaldte 'diamantrater' eller 'garantirater', der typisk er et par tusind dollar ekstra for at være sikker på, at din container overhovedet kommer på skibet, siger han til Berlingske.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097