23948sdkhjf

ADP om milliard-plan med Mærsk: For tidligt at snakke om godsmængder

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods en investeringsramme på en milliard kroner vil hverken Mærsk eller ADP oplyse om forventninger til godsmængder i ny tørhavn

- Det er store beslutninger, og det er kunderne, som bestemmer tempoet. 

Sådan lød det fra Rune D. Rasmussen, adm. direktør i det kommunalt ejede havneselskab ADP, der kontrollerer havnene i Fredericia og Nyborg. 

Ordene faldt på et pressemøde den 28. februar umiddelbart efter, at ADP og Mærsk havde offentliggjort en samarbejdsaftale om at etablere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port. Aftalen passer som teu i containerskib med Mærsks strategi om at jagte nye logistikaktiviteter på landjorden, hvor marginerne både er større og mere stabile end til søs. 

FAKTA – Mærsk, ADP og PFA

  • De tre parter har indgået en samarbejdsaftale, der  vil give Mærsk adgang til store lagerfaciliteter på land i forbindelse med Taulov Dry Port.
  • Der bliver tale om Mærsks føste lagerfaciliteter i Danmark.
  • ADP opfører bygningerne, der kan tilpasses kundernes krav til eksempelvis temperaturstyring.
  • Der er mulighed for at bebygge 360.000 kvm, hvis kundernes interesse er tilstede.
  • Endnu er der ingen tidshorisont på, hvornår Mærsk tager første lagerarealer i brug.

Med PFA i ryggen er investeringsrammen i Taulov på en mia. kroner. Men selvom parterne alle ser store perspektiver i den geografiske placering af Mærsks første lagerfaciliteter i Danmark, er planerne altså endnu så langt fra realisering, at hverken ADP eller Mærsk vil sige noget om forventningerne til aktiviteten i det kommende lagerkompleks. 

På pressemødet forklarede Stig Kirkegaard, der er dansk landechef i Maersk Agency, at kunderne til de nye lagerfaciliteter blandt andet forventes at være danske eksportører og importører. 

Læs også: Formanden: ØK var mere til handel end drift af skibe

- En af grundene til at vi gik i dialog med Taulov Dry Port var, at vi havde en masse kunder, som spurgte os ret specifikt, hvordan vi kunne hjælpe dem, i og med at vores nye strategi lagde op til det, sagde han. 

Forhandlinger venter

Det er et par år siden, at ADP begyndte at realisere en vision om at udvikle Taulov Dry Port. Midt imellem motorvejsforbindelser mod alle fire verdenshjørner, med tilkobling til jernbanenettet og kort afstand til havnen i Fredericia med 15 meters vanddybde råder havneselskabet over 900.000 kvm jord, hvoraf det er muligt at opføre bygninger på de 360.000 kvm. Indtil videre er lagre på i alt 40.000 kvm taget i brug. 

De næste 49.000 kvm er under opførelse og ventes klar til ibrugtagning i januar 2021. Rune D. Rasmussen fortæller, at der vil blive faciliteter til forskellige kundetyper, og han afviser ikke, at nogle af de 49.000 kvm kan blive en del af det kommende samarbejde med Mærsk. Men intet er sikkert endnu. 

- Det kommer helt an på, hvordan de forhandlinger vi har med Mærsk og kunderne ender ud. Det er jo ikke givet, at det lykkes det hele, siger han.

Læs også: Mærsk og ADP vil bygge for en milliard kroner i Taulov

Til lands eller til vands

Set med søfartens briller kan det være svært at gennemskue, om de nye landbaserede logistikaktiviteter kommer til at betyde, at Fredericia som containerhavn kommer til at øge sin trafik fra de nuværende 80.000 teu om året. 

ADP’s bestyrelsesformand Erik Østergaard vurderer dog, at det er sandsynligt. 

- Jeg tror, at meget af det gods, som ender derude, vil være gods, der enten er kommet ind over havnen i Fredericia, eller som skal ud over havnen igen. Men ikke nødvendigvis det hele, siger han.

Også i Danske Havne ser direktør Tine Kirk for sig, at Mærsks landgang i Taulov kommer til at betyde større aktivitet til søs i området.


Læs også: Mr. Triple-E vender tilbage til Mærsk – skal udvikle det CO2-neutrale skib

- Jeg håber virkelig, at det her kan være med til at få flyttet noget gods fra vores landeveje og ud på sø og bane. Jeg ser det som et skridt i den retning, siger hun.

Tine Kirk tilføjer, at havnekollegaerne i Danmark efter hendes forventning vil se positivt på det nye samarbejde. Hun forklarer, at tendensen med at havnene udvider længere ind på land også ses andre steder i Europa, og at der ligger en "rigtig god” forretningsmulighed for ADP i at udnytte det velplacerede bagland. 

- Og når det går godt for nogen, så drypper der altid noget af på de andre, siger hun.

Samme holdning finder man i ADP. Her afviser Rune D. Rasmussen, at udbygningen af Taulov Dry Port skal ses som en optrapning af konkurrencen med Danmarks ubestridt største containerhavn i Aarhus. Han vurderer, at når er muligt at fragte containere på jernbane imellem kombiterminalen i Fredericia og containerhavnen i Aarhus, er det tvært imod med til at sikre godsmængder til Aarhus. 

- Det, at Mærsk etablerer sig i Taulov, er en cementering af, at vi har et stærkt samarbejde i det blå Danmark, og at vi har en virkelig dygtig containerhavn i Aarhus, siger Rune D. Rasmussen og understreger vigtigheden i, at Mærsk i det hele taget vælger at etablere logistikaktiviteter i Danmark.

- Mærsk kunne jo også have valgt at etablere sig et andet sted, som kunne ligge meget langt væk fra Taulov, for eksempel i Benelux. Så havde det jo betydet, at andre havne i Danmark heller ikke ville have haft den mængde, siger han.

Læs mere: Mærsk og ADP vil bygge for en milliard kroner i Taulov

Mere om: ADP | Mærsk | PFA | Taulov Dry Port
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Karantæne på havet: Fiskefartøj sendt til havs igen for at undgå corona

Mandskab tog en ekstralang tørn for at undgå smitte ombord

Plus 3

3F efter weekendens krydstogtanløb: Groft uforsvarligt at lade skibene komme til Danmark

De tre skadede søfarende fra 'Torm Maren' er hjemme i Danmark igen

De tre søfarende, som kom til skade ved en øvelse med redningsbåd på LR2-produkttankeren 'Torm Maren', er hjemme i Danmark igen

Skagen Havn og Fredericia Havn tager imod to passagerløse krydstogtskibe

Krydstogtskibet 'Aidamar' ligger til kaj i Fredericia Havn og et yderligere Aida-krydstogtskib kom til oplægning på Skagen Havn søndag. Besætningsmedlemmerne på de to krydstogtskibe bliver på skibene

Coronavirus bremser bølgeenergi-samarbejde med Siemens Gamesa

Nyhedsbrev

8.579 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Verdens største værfter tester LNG-pumper i Nordjylland

Online Avis Arkiv

Desmi-regnskab viser voldsom vækst: 2020 bliver stabiliseringsår

Kerneforretningen voksede markant for pumpeproducenten

1

Kæntret fiskefartøj var tilløbsstykke i Hirtshals

Det nybyggede norske fiskerfartøj var kæntret ud for Hanstholm, men blev bragt til kaj i Hirtshals

Regeringen genåbner Danmark gradvist efter påske

Bådmand Peter Bastholm Knudsen fejrer 25 års jubilæum

2

Bådmand fra Danpilot skal kæmpe for coronapatienters liv som intensivsygeplejerske på Rigshospitalet

Sally Lykkegren fra DanPilot skal de næste tre måneder tilbage til jobbet som intensivsygeplejerske

Den livsfarlige snusfornuft

1

"Hvad hjælper en kampagne, der benytter et glansbillede, som er milevidt fra virkeligheden"

DEBAT: Rederierne må gøre meget mere, hvis de skal få held til at rekruttere flere kvinder til søfarten. Hvorfor ikke udpege et antal skibe, hvor en større del af besætningen udgøres af søfarende fra vores egen kulturkreds?

Shippingbranche i opråb: Slå ikke verdenshandlen ihjel

Shippingbranchen beder verdens ledere om ikke at gøre verdenshandlen umulig med "benspænd" for søfarende og lasten gennem havene

40 år i front for Marstal Søfartsmuseum

Robotmager storsælger: Nu banker nye brancher på hos UVD Robots

Plus 6

Trusserederierne gjorde skibsfarten til allemandseje – men skabte mange problemer

Danskernes aversion mod at betale skat var fra den nye afskrivningslov i 1957 med til at løbe en markant ekspansion af den danske handelsflåde i gang – og sikre tusindvis af arbejdspladser hos de danske rederier og på de danske skibsværfter langt ind i 1990´erne

1

Tre skadede efter øvelse på 'Torm Maren' ved Guinea

Øvelse med redningsbåd endte utilsigtet, spansk flådefartøj bistod med hjælp

Nu sejler containerskibe syd om Afrika igen

CMA CGM er først til at droppe Suez-kanalen på vej fra Asien til Europa

DFDS: Op mod 2000 ansatte sendes hjem på hjælpepakker

DFDS vil sende op mod 2000 ansatte hjem på hjælpepakker som følge af coronakrisen

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Plus 1

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

1

Mærsk-familien hjælper med at skaffe værnemidler til sundhedsansatte

Mærsk vil sende 24 fly med værnemidler fra Kina til Danmark de kommende måneder. Det første fly lander søndag

Danske Maritime: Kun hvert fjerde medlem er ikke ramt på omsætningen

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Niels Smedegaard til DSV

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Se alle Medlemmernes egne nyheder

"Business as usual” hos NOS A/S

Håndbyggede slanger fra WILLBRANDT Gummiteknik

Summit Electronics tilbyder Trykkalibratorer

Allweiler slangepumper finder du hos Copenhagen Pump

Pssst…

Inventor 2020 Grundlæggende

Vakuumdestillation fremmer kvalitet af olier og essenser

Knivimpeller

Online møde om PED 2014/68

Brugte kraner købes og sælges

MARS Service- og Sikkerhedsbeslag

Rustfri dobbeltvirkende håndpumpe

Fleksibel hejsløsning til hospital

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Se video - Industrikraner som løfter din virksomhed

Vi kan opgradere din eksisterende kran! Fyns Kran Udstyr

MTP – når standardisering skal være dynamisk

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

HF leverer også solarkabler

Gratis gå-hjem-møde om ISO 45001

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.237