23948sdkhjf

Salvini kan retsforfølges i sag om afvist migrantskib

| Af Ritzau/redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Oppositionsleder Matteo Salvini er ikke længere beskyttet af immunitet i en sag om migranter på et skib.

Senatet i Italien har onsdag stemt for at ophæve tidligere indenrigsminister Matteo Salvinis immunitet.

Fratagelsen af immunitet åbner for, at Salvini kan retsforfølges i en sag fra juli 2019, hvor han afviste at lade 131 migranter komme i land i Italien.

De mange migranter havde i en uge siddet om bord på et af kystvagtens skibe, inden de fik lov at komme i land i andre lande i regionen.

En særdomstol har anbefalet, at den tidligere indenrigsminister stilles for retten for ulovligt at have frihedsberøvet mennesker til søs. Salvini har selv gentagne gange sagt, at han gerne forklarer sig i retten.

- Det er enhver borgers pligt at forsvare sit land. Jeg vil mene, at jeg forsvarede mit, sagde Salvini forud for afstemningen i senatet onsdag.

Læs også: Italien accepterer at modtage to skibe med migranter

- Hvis der kommer en retssag, må det være sådan, tilføjede han.

Salvini, der tilhører højrefløjspartiet Lega, risikerer op til 15 års fængsel, hvis han kendes skyldig. Kystvagtskibet "Gregoretti" samlede 140 migranter op på Middelhavet den 25. juli sidste år.

De var stævnet ud fra Libyen i forsøg på at nå til Europa. Samme dag var 110 andre migranter druknet ud for Libyens kyst.

Nogle få migranter om bord på "Gregoretti", der havde akut brug for lægehjælp, fik lov at komme i land, men de resterende endte med at være på skibet i næsten en uge.

Læs også: Søfolk finder 16 personer bag i lastbil på 'Stena Horizon'

Salvini afviste at lade migranterne komme til Italien og ville i stedet have andre europæiske lande til at tage imod dem.

Italien har længe klaget over, at andre EU-lande har svigtet deres ansvar og overladt det til Italien alene at tage sig af de mange nyankomne.

Hvis Salvini dømmes i en kommende retssag, vil han få forbud mod at bestride et offentligt embede. Det vil være enden på hans ambitioner om at stå i spidsen for en fremtidig italiensk regering. Det kan tage flere år, før en eventuel retssag er afsluttet

. /ritzau/Reuters

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Tilbageblik på den jyske Oslobåd

HISTORISK GALLERI: Rutelukning er et foreløbigt punktum for 80 års bilfærgetrafik mellem Frederikshavn og Oslo

Niels Smedegaard til DSV

Plus

Scandinavian Star: Skibets nye liv efter den skæbnesvangre brand

Ulykkesfærgen, hvorpå 158 mennesker mistede livet, havde en lang historie både før og efter branden

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

1

El-færgen ’Ellen’ er nomineret til dansk designpris

E-ferry-projektet anerkendes nu også uden for søfartsbranchen med nominering til Danish Design Award

Nyhedsbrev

8.581 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

Online Avis Arkiv

Galleri: Slider og slæber under fjerne himmelstrøg

GALLERI: Det danske rederi, Svitzer, har slæbebåde over hele verden. Kom med slæbebådene på arbejde i den brasilianske havneby, Santos

4

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Indonesien smækker døren i for danske rederier

Regeringen klar med fregat til Hormuz

Danmark deltager sammen med otte andre EU-lande i en overvågningsmission i Den Persiske Havbugt

Color Line genindsætter 'Super Speed 1' som godsfærge

Fjord Line vil trække færge ud af DIS

Bestyrelsen i Fjord Line har intentioner om at flage 'Oslofjord' hjem til Norge. Ifølge fagforening er der uklarhed om de mulige konsekvenser for de danske søfolk

Esbjerg Havn bruger 120 mio. kroner på corona-støtte

Andre danske havne bør følge det gode eksempel, lyder det fra Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

"At lukke Tattoo Ole svarer til at fjerne Den Lille Havfrue"

Det bliver heldigvis ikke aktuelt at dreje nøglen om hos Tattoo Ole i Nyhavn. Den historiske tatovør har vundet sag mod udlejer i Østre Landsret

Plus

Færger i Middelhavet værst ramt

Corona forårsager strenge begrænsninger selv i indenrigstrafikken på Middelhavet

CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

Lige nu ser alt godt ud, men en ny bølge af aflyste sejladser venter i de kommende uger, vurderer Lars Jensen, der frygter nedgang som under finanskrisen

Plus

Her er den eneste shipping-optur netop nu

Bimcos chefanalytiker gennemgår coronakrisens effekt på de store shipping-segmenter

E-Fuels og PtX
Wärtsilä laver forsøg med ammoniak

Første række af ammoniakforsøg på testbænk skal danne grundlaget for ammoniakdrift på firetaktsområdet

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

Plus

Strid mellem Molslinjen og Rønne Havn fortsætter i retten

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil ikke behandle klage over priserne for at anløbe Rønne Havn, som Molslinjen har arvet

Plus

Scandlines-boss om dramatisk passagernedgang: ”Vi kommer til at bede regeringen om hjælp”

Maersk Product Tankers slipper fra 2019 med 631 millioner i lommen

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Plus

Brancheforening om miljøskibe: "Det er Ikke rimeligt"

Hemmingsen på vej til bestyrelse i A.P. Møller Holding

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Har du en reguleringsopgave?

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Sikker og hurtig fortøjning af skibe og færger med vakuum

Roxtec Transit Quality Assurance Program

Skal du have et mobilt laboratorium?

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forsynings-sikkerhed

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Copenhagen Pump fører Esay Box trykforøger pumpe fra DAB

MTS E Serien af sensorer føres af Summit

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Send til en kollega

0.203