23948sdkhjf

Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

En ny rapport om risici ved batterier i eldrevne skibe kan være første skridt i retningen mod et standardiseret regelsæt. Det vil gøre det mere simpelt og billigere at bygge nye og grønnere eldrevne skibe

Der er store udfordringer, hvis en reder i dag ønsker at bygge et batteridrevet skib.

Det skriver Danske Rederi i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport, der sætter fokus på netop batterisikkerhed til søs.

Læs også: Elektrificering skaber behov for nye brandstrategier

I dag findes der ikke et egentligt regelsæt for bygning af batteridrevne skibe, da erfaringerne er sparsomme. Man mangler ganske enkelt erfaring at bygge reglerne op omkring.

Derfor må rederen selv lave risikoanalyser og modelleringer, der viser, at batteriinstallationen har et sikkerhedsniveau, der svarer til et traditionelt skib. Det er en dyr og lang proces.

Men nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe.

Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen, Scandlines og Stena. Og hos Stena er den nye rapport godt nyt:

- Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge batteridrevne skibe, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu, siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.

Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport:

- Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.

Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.

Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, som sejler helt eller delvist på batterier. Blandt andet mellem Gedser – Rostock, Rødby – Puttgarden og Helsingør – Helsingborg.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

DFDS navngav fjerde mega-ro/ro

Plus

Da Søværnet lukkede de danske stræder - del I

Det neutrale Sverige havde masser af efterretningssamarbejde med NATO-landet Danmark under Den Kolde Krig

Plus

Vred politiker udfordrer Kammeradvokaten i sag om udbudsfejl

Miljøminister Lea Wermelin skal svare på, hvem der opdagede fejlen i kontrakten om ombygning af Sif og Frigg

Mærsk og ADP vil bygge for en milliard kroner i Taulov

Mærsk forfølger nu strategien om at gå i land igennem stort projekt ved Fredericia

Plus 1

Molslinjen tuner ’Express 1’ til Østersøen

SE BELLEDERNE: Bornholmerne får toptunet hurtigfærge til Rønne - Ystad-ruten tilbage fra Orskov Yard

Nyhedsbrev

8.549 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu er Stena Line tilfreds med Orskovs kommende flydedok

Online Avis Arkiv

Superstudent står til søs

Thyborøn fik andet end fisk i nettet i 2019

Plus

Mr. Triple-E vender tilbage til Mærsk – skal udvikle det CO2-neutrale skib

Mærsk har været på rov i krydstogtindustrien i Miami for at finde en ekspert, der kan gøre ambitionen om et CO2-neutralt containerskib til virkelighed

Bimco: 2020 bliver et svært år for tørlast

Flåden kommer til at vokse, og corona-udbrud kommer til at koste. Sådan lyder Bimcos forudsigelse for tørlast i 2020

Plus

KOMMENTAR: Skabelsen af større partnerskaber kræver vedholdenhed og åbenhed

I december måned blev der afholdt workshop i Det Blå Danmarks klimapartnerskab. Dermed startede processen med at skabe et nyt, stort tværgående samarbejde i Det Blå Danmark og formentlig i samarbejde med aktører fra andre industrier

Plus

Skibsreparation og vedligehold
North Sea Yard rammes af kvotehalvering og Brexit – men tager det hele i stiv arm

Værftet North Sea Yard i Hanstholm forventer nedgang i omsætningen i 2020 på grund af brexit og fiskekvoter, men værftets direktør bekymrer sig ikke over udviklingen

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Stor rift om specialiseret værft fra træskibsmiljøet

Der er nok at se til for den familieejede virksomhed J. Ring-Andersen Skibsværft i Svendborg. Dokken og beddingen er fyldt op de næste to måneder, og der er først ledige pladser igen til maj

23 søfolk løslades i sag om kæmpe kokainfund

Mærsk-ansatte sendes hjem efter rejser til Norditalien og Sydkorea

VIDEO: Ny Samsø-færge søsat

Trods udbruddet af corona-virus er det lykkedes det kinesiske værft at få 'Lilleøre' i vandet

Mærsks nye milliard-lån afhænger af CO2-reduktion

Mærsk giver formand det største honorar i dansk erhvervstop

VIDEO: Katamaran rammer ro/pax ved Tenerife

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Korsør-værft venter på flere skibsopgaver

HRS Korsør laver både skibe og stålkonstruktioner, men mens det går fremad for ståldelen, så står skibsdelen mere stille

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Grønlandsk værft opruster maskiner og værktøj

Nuuk Værft håber, at nye investeringer kan øge aktiviteten på værftet og hjælpe selskabet med at gentage succesen fra et tilfredsstillende 2019, siger direktør

Dansk millionaftale med rumagentur kan gavne skibsfarten

Nørresundby-virksomheden Gate House Telecom skal hjælpe det europæiske rumagentur med bedre satellitkommunikation, som dermed kan være hovedvej for Internet-of-Things til søs

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AL-Laser bliver en del af Elma Instruments

Ajos investerer massivt i nye semimobilkraner

Ny kran i jeres virksomhed?

Estimator søges for support til Intern Salg

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

Er du træt af vand i kælderen?

Ny Fjordline færge med levering fra Nordhavn A/S

16 nordjyske kunstnere udstiller hos DMT i Sæby fra 21/3

Fugtresistent Cyanoacrylat Lim

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Iltning af biofiltre indenfor Aqua kulter

Mangler du et stationært tankanlæg?

Siemens frigiver Simatic PCS neo V3.0 til salg og levering

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

AAG leverer koniske propper til scrubbere

Intern sælger med lyst til at arbejde med kraner

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hastelevering af dit glas fra Mirit Glas

ABB leverer strøm til skibe i havn

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

Meldgaard Silikat A/S gør klar til Vestfyn Trækker 2020

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Send til en kollega

0.174