23948sdkhjf

Det mest berømte forlis - Den fantastiske historie om polarskibet 'Nella Dan'

| Af Rasmus Nyggaard, forh. besætningsmedlem | Tip redaktionen om en historie

LONG READ: Historien om det legandariske polarforskningsskib 'Nella Dan' er en af de mest dramatiske i dansk søfart. Dæksdrengen binder efter 32 år en sløjfe på det gamle forlis

Klokken var 17.42 lokal tid, da ’Nella Dan’ forsvandt i dybet. Kaptajnen vender sig om til overstyrmanden: “Hvad har du noteret i logbogen?” “På vej mod bunden”, svarer overstyrmanden lakonisk.

Fra bjærgningsskibet ’Lady Lorraine’ noteres den sidste position til 54° 37.5¬ S, 159° 13.3¬ Ø på kurs 109 ca. 10 sømil øst for Macquarie Island på 4000 m vand ud for “Brothers Point”, i andre søkort markeret som “Tom Uglys Point”. Det var juleaften 1987.


Kamp mod uret
Forud var gået tre ugers kamp for at redde skibet. Den 3. december 1987 forliste ’Nella Dan’ i Buckles Bay på Macquarie Island under pumpning af olie fra skibet til tankanlægget inde på forskningsstationen.

I den stormende pålandskuling, fuldmåne og springflod endte skibet helt oppe på klipperne nedenfor stranden. Der skulle gå hen ved en måned, før vandet igen ville stå så højt, at man ville have en chance for at hale hende af stenene igen. Forløbet fra forliset den 3. december til sænkningen den 24. december 1987 blev fulgt i medierne i både Danmark og Australien. ’Nella Dan’ var et meget populært skib i Australien, så debatten var noget mere intens down under, end den var i Danmark. Medierne blev holdt underrettet nede fra Macquarie Island om tingenes tilstand og der var en ophedet debat og avisskriverier.

Den skibbrudne kaptajn og besætning modtog i stakkevis af sympatitilkendelser på telexer. Den pensionerede direktør for ANARE, polarforskeren Dr. Phil Law, tog aktivt del i debatten for at redde skibet. ’Nella Dan’ var hans skib. Ikke kun var skibet opkaldt efter hans hustru, Nel Law, men ’Nella Dan’ og samarbejdet med skibsreder Knud Lauritzen havde også op gennem 1960’erne og 1970’erne været afgørende for hans arbejde for opbygning af den moderne australske polarforskning. Et bjærgningshold blev sendt ned til Macquarie Island om bord på ’Lady Lorraine’. Bjærgningsholdet ankommer den 13. december og efter flere forsøg og venten på højt vande lykkedes det endelig den 21. december kl. 23.20 lokal tid at bringe ’Nella Dan’ af grunden.

Skibet flyder fint og skroget besigtiges af dykkere den 22. december. Der er omfattende skader, men det vurderes dog af dykkerholdet, at skaderne vil kunne udbedres og skibet bør bringes hjem. Phil Law går i medierne og kæmper for at rejse penge for at redde skibet og er klar til at tage ned til Macquarie Island med en besætning af frivillige for at sejle skibet retur til Tasmanien. Om ikke andet, så for at lade ’Nella Dan’ forblive i Australien som museumsskib.


Slut på en æra
Alt i mens dramaet i Australien har stået på, blæste et andet stormvejr omkring polarafdelingen i rederiet J. Lauritzen. I decemberdagene efter forliset tabte rederiet således udbuddet om de næste sæsoners charter på Antarktis til et australsk baseret konsortium. Uden ’Nella Dan’ ville rederiet end ikke have et skib, der kunne sejle den igangværende charter til ende.

Rederiet må til sidst give op. Omkostningerne bliver for høje. Den ulige kamp mellem hjerteblod og regneark er tabt. ’Nella Dan’ er rendt på sin udløbsdato. Og den 23. december meddeler rederiet kaptajnen om bord, at ’Nella Dan’ bliver sænket. Kampen for rederiet i starten af 1988 handlede derfor også om, hvorvidt man kunne nå at få et nyt skib klar til næste sæson. Polarafdelingen i rederiet lå underdrejet og måtte til sidst give slip. Mellemspillet mellem de australske miljømyndigheder, ANARE, J. Lauritzen, salvation teamet fra ’Lady Lorraine’ og forsikringsselskaberne ender med at trække ud til hen i juli 1988, hvor sagen endeligt afsluttes af Søfartsstyrelsen i Danmark.


’Nella Dan’ tager grunden
Tre uger før sænkningen af ’Nella Dan’ – den 3. december 1987 – ligger polarskibet for svaj i Buckles Bay ud for forskningsstationen på Macquarie Island. Det er business as usual. Der skal pumpes olie ind og udskiftes personel. klokken 18:20 lokal tid tager styrmanden en snak med tankanlæggetpå land for at aftale tid og procedurer i forhold til den snarlige afslutning på olieoverførslen.

Man er næsten færdig. Omtrent samtidigt observerer flere besætningsmedlemmer og kaptajnen fra salonen, at skibet skifter position og driver. Skipper lader bestik være bestik og iler straks på broen, hvor han overtager kommandoen. Der sendes besked til maskinen om, at “Olga” skal startes op. På bakken bliver det konstateret, at ankerkæden er intakt, og at bremsen holder, hvorfor ’Nella Dan’ altså driver for ankeret. Kaptajnen sender styrmanden på fordækket med to matroser, men allerede på vejen derud tager Nella grunden første gang.

Ankerspillet kan ikke trække yderligere, og nu tager Nella grunden ved hver sø. Maskinen bliver slået i gang. “Olga” pruster. Men for sent. Der iværksættes evakuering fra land med brug af LARC’s (Lighter Amphibious Resupply Cargo). Evakueringen foregår fra læ sidegang mod land og skibets rullende hug mod klipperne. Hver enkelt entring ned i LARCs fra lodslejderen sker med stor agtpågivenhed og mod, da amfibiefartøjet hæver og sænker sig to til tre meter for hver sø og hug mod klipperne. Tilbage om bord bliver kaptajnen, overstyrmanden, styrmanden, maskinchefen og bådsen.


Hule drøn
Omkring kl. 20:30 er det overstået. Skibet er evakueret. Vindens hylen i stationens bygninger bliver akkompagneret af de hule drøn, når søerne brydes mod ’Nella Dan’, der står tilbage helt oppe på stranden nedenfor stationen. Jeg stod selv på stranden og betragtede skibet. Vi stod og lignede en flok forpjuskede turister med orange flamingo- kasser om hovedet under en udflugt… Wyatt Earp, Borgmesteren, Steff, Brosten, Daffy, Kimbo, Don og skibsrederens enke, Hannelore Lauritzen. mDet var lidt ynkeligt at se på. Det var jo vores skib – vores hjem – vores kamp. Søelefanterne på stranden var aldeles ligeglade.

Gad ikke engang at pruste, som de ellers plejede. Vendte sig blot ,om med halen i vindretningen og red stormen af. I dagene efter får vi os indlogeret på stationen, bjærget forsyninger fra skibet, da vinden og højvandet trækker sig. Fra rederiet ringer man op over satellitten: Hvordan har I det ellers dernede – det er ret mange mennesker på en så lille station?

Styrmanden ler i telefonen: Ja, alle folk tager det ganskeudmærket, men jeg tror nok, at de fleste render rundt med en fornemmelse af, at de ikke rigtig ved, om de skal le eller græde, og så har de altså valgt at le i første omgang. Stemningen er sådan set udmærket, der var en lille smule mathed – specielt under selve evakueringen, hvad man jo godt kan forstå, men de gør alt, hvad der står i deres magt hernede, for at vi skal have det godt, og det må siges at være lykkedes, selv om de pludselig har fået ca. 80 mennesker mere, end de plejer at have. Vi holder BBQ med folkene på stationen. Mortens kasettebåndoptager spiller Lis Sørensen og ”Stille før storm” på sløjfe. Vi fester og snakker med pingviner. Hvad andet kunne vi gøre?”


Nella Dan lever videre
Da 1980’erne gik på hæld, begyndte sammenholdet fra ’Nella Dan’ at rinde ud. Nogle fløj ud over havet igen. Andre slog sig ned i nye afkroge af verden. Mange gik i land – rigtig mange. For nogle var der ikke mere at sejle efter. En enkelt person fra Nella Dan skiller sig ud: Finn Wollesen havde haft ’Nella Dan’ i blodet gennem hele livet. Han blev båret om bord første gang den 18. september 1961 i sin vugge, da ’Nella Dan’ stod ud på sin jomfrurejse fra Aalborg til levering hos rederiet J. Lauritzeni København. Det var en festdag. Finns far, radiotelegrafist Christian Wollesen Petersen var hentet med over af kaptajn HC Petersen fra et andet af Lauritzens kendte polarskibe, ’Thala Dan’.

I de følgende år i 1960’erne blev ’Nella Dan’ en del af livet og familien hos Wollesen Petersens hjem i Esbjerg. På de kortere sommerrejser, hvor turen gik til det nordøstlige Grønland med forsyninger, byggematerialer og udskiftning af personeli byer, bygder og til hundeslædepatruljen Sirius, sluttede moderen med Finn og søsteren sig til faderen på eventyr. På de lange sydpolssæsoner, hvor faderen var væk i otte-ni måneder ad gangen, var ’Nella Dan’ hele tiden hjemme sammen med familien. Hvor langt var de nu? I de dage var familierne til besætningerne også afhængige af hinanden. Mødrene stod for at klare husholdningen og driften i familien alene, så familierne hjalp hinanden ud, når fædrene var afsted. Familien Wollesen Petersen havde et nært forhold til kaptajn Bent Thygesen- Hansens familie. Når mødrene i familierne sejlede med som hustruer om bord, så boede børnene på skift hos hinanden. ’Nella Dan’ knyttede tætte bånd mellem børnene i de tidlige år, som har holdt hele livet.


Ringen sluttes
Siden blev Finn Wollesen selv forhyret på ’Nella Dan’, først som aspirant, siden som ubefaren gennem tre sæsoner på rejser til Grønland og Antarktis. Årene på de lange rejser under Tasmanien på vej mod isen omkring Antarktis er noget, der altid vil være knyttet til dem, der var med.

Finn blev i de år en del af den brogedeflok af kammerater, som ukueligt fightede for, at ’Nella Dan’ hvert år skulle være det første skib, der gik igennem isen og nåede ned til baserne på Antarktis for at hente vinter crewet ud. ”Nella Dan – Allways the fastest” var mottoet I 1980’erne. Mange gange var det også ’Nella Dan’, der havde været det sidste, som de samme folk havde set i horisonten over isen før mørket lukkede sig. Med ’Nella Dan’ i horisonten igen kom lyset og livet tilbage. ’Nella Dan’s forlis blev et vendepunkt for Finn Wollesen.


Ny begyndelse
Da Finn Wollesen senere i livet blev administrerende direktør for skibsdesignvirksomheden Knud E. Hansen kastede han sig hurtigt ud i noget, der lignede en umulig mission. Målet var, at et rødt skib fra Danmark på ny skulle vinde kontrakten på forsyning af Antarktis. Idéen til projektet ”’Nella Dan’ II” blev påbegyndt tilbage i 2007 hos Knud E. Hansen, og som så mange projekter i skibsindustrien kan det tage år at modne et så stort og prestigefyldt projekt, som en ny forsknings- og forsyningsisbryder til Australian Antarctic Division (AAD – tidligere ANARE).

I september 2015 blev det endeligtmeddelt af den australske premierminister Malcolm Turnbull, at Knud E. Hansen i konsortium med skibsværftet Damen havde vundet udbuddet på designet af isbryderen. To år senere, i august 2017, kunne Finn Wollesen så på vegne af Knud E. Hansen og foreningen Friends of ’Nella Dan’ overrække en dansk mønt med kontrafej af det danskeKronprinsepar, Frederik og Mary ,ved køllægningen på Damen-værftet.

Mønten er svejset i stålet som god vind til skibet, kammeratskabet om bord og internationale, fredelige sammenhold om Antarktis. For os, der sejlede på ’Nella Dan’, er denne mønt et fint og ægte symbol på båndet mellem Grønland, Danmark, Australien, Tasmanien og Antarktis tur/retur. ’RSV Nuyina’ bliver leveret i Hobart,Tasmanien 2020.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (6)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

21 personer kvæstet under eksplosion på amerikansk krigsskib

Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Nyhedsbrev

8.595 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Online Avis Arkiv

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus

Brancheforening gransker ordre til værft i Fåborg

Danske Maritime vil have sikkerhed for, at det vindende værft har de nødvendige miljøtilladelser i orden, inden kontrakten på miljøskibene Sif og Frigg underskrives

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Plus

Dan-Bunkerings indtjening holder niveau trods fald i omsætning

Dan-Bunkerings omsætning faldt i regnskabsåret 2019/2020. Dog fastholdt selskabet indtjeningen, viser nyt regnskab

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Helsingør Havn brugte over 2,3 mio. kr. på mulig krydstogtkaj

Østerby Havn mangler tusindvis af svenske gæster

På Læsø lider Østerby Havn under corona-krisen. For de mange svenske lystbådsgæster må stadig ikke komme til havnen

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Send til en kollega

0.172