23948sdkhjf

Det mest berømte forlis - Den fantastiske historie om polarskibet 'Nella Dan'

| Af Rasmus Nyggaard, forh. besætningsmedlem | Tip redaktionen om en historie

LONG READ: Historien om det legandariske polarforskningsskib 'Nella Dan' er en af de mest dramatiske i dansk søfart. Dæksdrengen binder efter 32 år en sløjfe på det gamle forlis

Klokken var 17.42 lokal tid, da ’Nella Dan’ forsvandt i dybet. Kaptajnen vender sig om til overstyrmanden: “Hvad har du noteret i logbogen?” “På vej mod bunden”, svarer overstyrmanden lakonisk.

Fra bjærgningsskibet ’Lady Lorraine’ noteres den sidste position til 54° 37.5¬ S, 159° 13.3¬ Ø på kurs 109 ca. 10 sømil øst for Macquarie Island på 4000 m vand ud for “Brothers Point”, i andre søkort markeret som “Tom Uglys Point”. Det var juleaften 1987.


Kamp mod uret
Forud var gået tre ugers kamp for at redde skibet. Den 3. december 1987 forliste ’Nella Dan’ i Buckles Bay på Macquarie Island under pumpning af olie fra skibet til tankanlægget inde på forskningsstationen.

I den stormende pålandskuling, fuldmåne og springflod endte skibet helt oppe på klipperne nedenfor stranden. Der skulle gå hen ved en måned, før vandet igen ville stå så højt, at man ville have en chance for at hale hende af stenene igen. Forløbet fra forliset den 3. december til sænkningen den 24. december 1987 blev fulgt i medierne i både Danmark og Australien. ’Nella Dan’ var et meget populært skib i Australien, så debatten var noget mere intens down under, end den var i Danmark. Medierne blev holdt underrettet nede fra Macquarie Island om tingenes tilstand og der var en ophedet debat og avisskriverier.

Den skibbrudne kaptajn og besætning modtog i stakkevis af sympatitilkendelser på telexer. Den pensionerede direktør for ANARE, polarforskeren Dr. Phil Law, tog aktivt del i debatten for at redde skibet. ’Nella Dan’ var hans skib. Ikke kun var skibet opkaldt efter hans hustru, Nel Law, men ’Nella Dan’ og samarbejdet med skibsreder Knud Lauritzen havde også op gennem 1960’erne og 1970’erne været afgørende for hans arbejde for opbygning af den moderne australske polarforskning. Et bjærgningshold blev sendt ned til Macquarie Island om bord på ’Lady Lorraine’. Bjærgningsholdet ankommer den 13. december og efter flere forsøg og venten på højt vande lykkedes det endelig den 21. december kl. 23.20 lokal tid at bringe ’Nella Dan’ af grunden.

Skibet flyder fint og skroget besigtiges af dykkere den 22. december. Der er omfattende skader, men det vurderes dog af dykkerholdet, at skaderne vil kunne udbedres og skibet bør bringes hjem. Phil Law går i medierne og kæmper for at rejse penge for at redde skibet og er klar til at tage ned til Macquarie Island med en besætning af frivillige for at sejle skibet retur til Tasmanien. Om ikke andet, så for at lade ’Nella Dan’ forblive i Australien som museumsskib.


Slut på en æra
Alt i mens dramaet i Australien har stået på, blæste et andet stormvejr omkring polarafdelingen i rederiet J. Lauritzen. I decemberdagene efter forliset tabte rederiet således udbuddet om de næste sæsoners charter på Antarktis til et australsk baseret konsortium. Uden ’Nella Dan’ ville rederiet end ikke have et skib, der kunne sejle den igangværende charter til ende.

Rederiet må til sidst give op. Omkostningerne bliver for høje. Den ulige kamp mellem hjerteblod og regneark er tabt. ’Nella Dan’ er rendt på sin udløbsdato. Og den 23. december meddeler rederiet kaptajnen om bord, at ’Nella Dan’ bliver sænket. Kampen for rederiet i starten af 1988 handlede derfor også om, hvorvidt man kunne nå at få et nyt skib klar til næste sæson. Polarafdelingen i rederiet lå underdrejet og måtte til sidst give slip. Mellemspillet mellem de australske miljømyndigheder, ANARE, J. Lauritzen, salvation teamet fra ’Lady Lorraine’ og forsikringsselskaberne ender med at trække ud til hen i juli 1988, hvor sagen endeligt afsluttes af Søfartsstyrelsen i Danmark.


’Nella Dan’ tager grunden
Tre uger før sænkningen af ’Nella Dan’ – den 3. december 1987 – ligger polarskibet for svaj i Buckles Bay ud for forskningsstationen på Macquarie Island. Det er business as usual. Der skal pumpes olie ind og udskiftes personel. klokken 18:20 lokal tid tager styrmanden en snak med tankanlæggetpå land for at aftale tid og procedurer i forhold til den snarlige afslutning på olieoverførslen.

Man er næsten færdig. Omtrent samtidigt observerer flere besætningsmedlemmer og kaptajnen fra salonen, at skibet skifter position og driver. Skipper lader bestik være bestik og iler straks på broen, hvor han overtager kommandoen. Der sendes besked til maskinen om, at “Olga” skal startes op. På bakken bliver det konstateret, at ankerkæden er intakt, og at bremsen holder, hvorfor ’Nella Dan’ altså driver for ankeret. Kaptajnen sender styrmanden på fordækket med to matroser, men allerede på vejen derud tager Nella grunden første gang.

Ankerspillet kan ikke trække yderligere, og nu tager Nella grunden ved hver sø. Maskinen bliver slået i gang. “Olga” pruster. Men for sent. Der iværksættes evakuering fra land med brug af LARC’s (Lighter Amphibious Resupply Cargo). Evakueringen foregår fra læ sidegang mod land og skibets rullende hug mod klipperne. Hver enkelt entring ned i LARCs fra lodslejderen sker med stor agtpågivenhed og mod, da amfibiefartøjet hæver og sænker sig to til tre meter for hver sø og hug mod klipperne. Tilbage om bord bliver kaptajnen, overstyrmanden, styrmanden, maskinchefen og bådsen.


Hule drøn
Omkring kl. 20:30 er det overstået. Skibet er evakueret. Vindens hylen i stationens bygninger bliver akkompagneret af de hule drøn, når søerne brydes mod ’Nella Dan’, der står tilbage helt oppe på stranden nedenfor stationen. Jeg stod selv på stranden og betragtede skibet. Vi stod og lignede en flok forpjuskede turister med orange flamingo- kasser om hovedet under en udflugt… Wyatt Earp, Borgmesteren, Steff, Brosten, Daffy, Kimbo, Don og skibsrederens enke, Hannelore Lauritzen. mDet var lidt ynkeligt at se på. Det var jo vores skib – vores hjem – vores kamp. Søelefanterne på stranden var aldeles ligeglade.

Gad ikke engang at pruste, som de ellers plejede. Vendte sig blot ,om med halen i vindretningen og red stormen af. I dagene efter får vi os indlogeret på stationen, bjærget forsyninger fra skibet, da vinden og højvandet trækker sig. Fra rederiet ringer man op over satellitten: Hvordan har I det ellers dernede – det er ret mange mennesker på en så lille station?

Styrmanden ler i telefonen: Ja, alle folk tager det ganskeudmærket, men jeg tror nok, at de fleste render rundt med en fornemmelse af, at de ikke rigtig ved, om de skal le eller græde, og så har de altså valgt at le i første omgang. Stemningen er sådan set udmærket, der var en lille smule mathed – specielt under selve evakueringen, hvad man jo godt kan forstå, men de gør alt, hvad der står i deres magt hernede, for at vi skal have det godt, og det må siges at være lykkedes, selv om de pludselig har fået ca. 80 mennesker mere, end de plejer at have. Vi holder BBQ med folkene på stationen. Mortens kasettebåndoptager spiller Lis Sørensen og ”Stille før storm” på sløjfe. Vi fester og snakker med pingviner. Hvad andet kunne vi gøre?”


Nella Dan lever videre
Da 1980’erne gik på hæld, begyndte sammenholdet fra ’Nella Dan’ at rinde ud. Nogle fløj ud over havet igen. Andre slog sig ned i nye afkroge af verden. Mange gik i land – rigtig mange. For nogle var der ikke mere at sejle efter. En enkelt person fra Nella Dan skiller sig ud: Finn Wollesen havde haft ’Nella Dan’ i blodet gennem hele livet. Han blev båret om bord første gang den 18. september 1961 i sin vugge, da ’Nella Dan’ stod ud på sin jomfrurejse fra Aalborg til levering hos rederiet J. Lauritzeni København. Det var en festdag. Finns far, radiotelegrafist Christian Wollesen Petersen var hentet med over af kaptajn HC Petersen fra et andet af Lauritzens kendte polarskibe, ’Thala Dan’.

I de følgende år i 1960’erne blev ’Nella Dan’ en del af livet og familien hos Wollesen Petersens hjem i Esbjerg. På de kortere sommerrejser, hvor turen gik til det nordøstlige Grønland med forsyninger, byggematerialer og udskiftning af personeli byer, bygder og til hundeslædepatruljen Sirius, sluttede moderen med Finn og søsteren sig til faderen på eventyr. På de lange sydpolssæsoner, hvor faderen var væk i otte-ni måneder ad gangen, var ’Nella Dan’ hele tiden hjemme sammen med familien. Hvor langt var de nu? I de dage var familierne til besætningerne også afhængige af hinanden. Mødrene stod for at klare husholdningen og driften i familien alene, så familierne hjalp hinanden ud, når fædrene var afsted. Familien Wollesen Petersen havde et nært forhold til kaptajn Bent Thygesen- Hansens familie. Når mødrene i familierne sejlede med som hustruer om bord, så boede børnene på skift hos hinanden. ’Nella Dan’ knyttede tætte bånd mellem børnene i de tidlige år, som har holdt hele livet.


Ringen sluttes
Siden blev Finn Wollesen selv forhyret på ’Nella Dan’, først som aspirant, siden som ubefaren gennem tre sæsoner på rejser til Grønland og Antarktis. Årene på de lange rejser under Tasmanien på vej mod isen omkring Antarktis er noget, der altid vil være knyttet til dem, der var med.

Finn blev i de år en del af den brogedeflok af kammerater, som ukueligt fightede for, at ’Nella Dan’ hvert år skulle være det første skib, der gik igennem isen og nåede ned til baserne på Antarktis for at hente vinter crewet ud. ”Nella Dan – Allways the fastest” var mottoet I 1980’erne. Mange gange var det også ’Nella Dan’, der havde været det sidste, som de samme folk havde set i horisonten over isen før mørket lukkede sig. Med ’Nella Dan’ i horisonten igen kom lyset og livet tilbage. ’Nella Dan’s forlis blev et vendepunkt for Finn Wollesen.


Ny begyndelse
Da Finn Wollesen senere i livet blev administrerende direktør for skibsdesignvirksomheden Knud E. Hansen kastede han sig hurtigt ud i noget, der lignede en umulig mission. Målet var, at et rødt skib fra Danmark på ny skulle vinde kontrakten på forsyning af Antarktis. Idéen til projektet ”’Nella Dan’ II” blev påbegyndt tilbage i 2007 hos Knud E. Hansen, og som så mange projekter i skibsindustrien kan det tage år at modne et så stort og prestigefyldt projekt, som en ny forsknings- og forsyningsisbryder til Australian Antarctic Division (AAD – tidligere ANARE).

I september 2015 blev det endeligtmeddelt af den australske premierminister Malcolm Turnbull, at Knud E. Hansen i konsortium med skibsværftet Damen havde vundet udbuddet på designet af isbryderen. To år senere, i august 2017, kunne Finn Wollesen så på vegne af Knud E. Hansen og foreningen Friends of ’Nella Dan’ overrække en dansk mønt med kontrafej af det danskeKronprinsepar, Frederik og Mary ,ved køllægningen på Damen-værftet.

Mønten er svejset i stålet som god vind til skibet, kammeratskabet om bord og internationale, fredelige sammenhold om Antarktis. For os, der sejlede på ’Nella Dan’, er denne mønt et fint og ægte symbol på båndet mellem Grønland, Danmark, Australien, Tasmanien og Antarktis tur/retur. ’RSV Nuyina’ bliver leveret i Hobart,Tasmanien 2020.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (6)
Forsiden lige nu
Plus

Svensk bunkertanker til Middelfart-rederi

Uni-Tankers køber 3.500-tonner hos Pallas Group. Overtagelsen fandt sted i Søby

postitionsbillede

Plus

Udviklingen af klimavenlige løsninger kræver mere deling af viden

Som det er nu, foregår udviklingen af nye klimavenlige fremdrivningsmidler ineffektivt og det er i langt højere grad nødvendigt at dele viden om tanker og projekter end tilfældet er i dag

Plus

Sidste tur til Aalborg for grønlandsk atlantskib

Mens Royal Arctic Lines store nybygning ’Tukuma Arctica’ er på prøvetur i Kina sejler ’Naja Arctica’ sin sidste tur over Nordatlanten

Plus

’Ærøxpressen’ klar til at genåbne Marstal-Rudkøbing

Fra onsdag morgen er Ærø atter forbundet med Langeland, når den privatejede og spritnye ’Ærøxpressen’ står ud fra Marstal

Nyhedsbrev

8.509 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

GALLERI: Kom med om bord på ’Ærøexpressen’

Online Avis Arkiv
Plus

Potentiale til at blive 100 pct. el-færge

’Ærøxpressen’ sætter en standard for kommende nye danske små-færger, der skal drives langt ind i en CO2-neutral fremtid

Plus

Skibsteknisk Selskab programsætter foråret

Emner som offshoreskibe, masseevakuering og ledelse på distancen er på agendaen i det kommende halvår hos Skibsteknisk Selskab og IDA Maritim

Clipper sælger tørlast-trio

Nyt maritimt netværk for kvinder tildelt fondsmidler

Medie: USA og Kina er enige om handelsaftale

Aarhus Havn vil give grøn rabat til grønne skibe

Danmark sender fregat til Hormuz-strædet

Brexit langt fra afklaret trods sejr til Johnson

Plus

Endnu et konkursskib fra Blue Star Line solgt

Platform supply-fartøjet 'Blue Bella' er solgt til finsk køber

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Brugt tonnage hitter hos danske rederier

Plus

Bjarne Cæsar stopper som formand for Lederne Søfart

Nu vil organisationens formand gennem tre år koncentrere sig om at være lods

Plus

VIDEO: Nu skal Tucos arbejdsbåde op at flyve

Hydrofoil er vejen frem, hvis eldrift skal få sit gennembrud på hurtigtgående både, lyder det fra Tucos adm. direktør Jonas Pedersen

111 havne får grønt lys til arealudvikling

Plus

Maritim iværksætter vil hjælpe rederier med bæredygtige løsninger

Efter 25 år i shippingbranchen sagde maskinmester Jan Rindebæk farvel til stabilitet og fast lønindkomst for at starte egen virksomhed. Ønsket er at hjælpe maritime virksomheder og besætninger med at implementere nye grønne teknologier

Plus 1

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Plus

Virksomheder på Kolding Havn: Nu skal vi have dialogen

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stålspecialisten levere brugt traverskran til Roust Træ

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Summit fører Magnesense Differens tryktransmitter

Fremtiden er magisk og automatisk

Copenhagen Pump tilbyder Lutz membranpumper

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Utætte aerosoldåser kan udgøre en risiko

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.21