23948sdkhjf

"Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Christina Legarth Jacobsen valgte at rejse til Norge og satse på en karriere i et norsk LNG-rederi. Her fortæller hun om at arbejde i et meget specielt rederi, nemlig Höegh LNG

Hvordan havnede du i Oslo hos et norsk rederi?
- Det var lidt af et tilfælde. Jeg er uddannet fra CBS i København med en kandidat i finance and strategic management. Grundet min interesse for shipping havde jeg meldt mig ind i CBS Shipping, en studenterorganisation for shipping interesserede studerende. Til et af vores events kom en repræsentant for Norges Rederiforbund ud og fortalte om deres 2-årige Maritime Trainee program. Jeg syntes, det lød som en fantastisk mulighed, og valgte at søge. Jeg blev optaget som commercial trainee hos Höegh LNG i august 2015, og har været der lige siden. Det har været utrolig spændende og lærerigt.

Hvilken slags rederi er Höegh LNG?
- Höegh LNG ejer og opererer ti såkaldte Floating Storage Regasification Units (FSRU), der fungerer som flydende importterminaler for nedkølet naturgas, samt to traditionelle LNG-transportskibe. Det usædvanlige ved vores FSRU-skibe er, at de tjener flest penge, når de ligger stille. Vores FSRUer importerer og lagrer store mængder LNG, som alt efter behov varmes op til gas ombord, og efterfølgende sendes ind i energinettet på land. Således udgør vores FSRU’er en central del af et lands energiinfrastruktur.

Hvad kendetegner jeres flåde?
- FSRUer er en relativ ny type skib, og den globale FSRU-flåde er dermed begrænset. Vi tog levering af vores første FSRU i 2009 og den sidste, Höegh Galleon, i august i år. Halvdelen af vores FSRUer opererer på langtidskontrakter på op til 20 år i bl.a. Indonesien og Colombia. Når vores fartøjer ikke er på længerevarende kontrakter som flydende importterminaler, opererer de som almindelige LNG-transportskibe på kortere kontrakter. Målet er dog at sikre lange kontrakter til hele flåden. Senest har vi indgået en 10-års kontrakt i Victoria, Australien, med projektopstart afhængig af endelig investeringsbeslutning.

Intens udvikling
Hvad driver jeres marked?
- FSRU’er åbner op for import af LNG, og vores kunder er hovedsageligt lande, som ønsker at stabilisere og/eller omstille sin energiforsyning af økonomiske eller miljømæssige årsage. I Colombia fungerer vores FSRU for eksempel som en back-up energikilde for vandkraft, hvorimod den i Litauen giver en forhandlingsstyrke overfor russisk rørgas, og i Kina er en del af deres grønne omstillingen fra kul.

Hvordan er markedet lige nu?
- Det er under intens udvikling. Tidligere var prisen på LNG indekseret mod olieprisen, og størstedelen blev solgt under lange gassalgsaftaler primært til industrielt brug og stømproduktion. I dag er prisen på LNG mere uafhængig, bliver i stigende grad solgt på spot markedet, og benyttes desuden som drivstof til skibe og lastbiler. Øgede mængder LNG fra USA og Australien er medvirkende til at presse prisen på LNG, hvilket stimulerer efterspørgslen på LNG import - og, i forlængelse heraf, FSRUer, eftersom de repræsenterer den hurtigste, billigste og mest fleksible form for importterminalinfrastruktur. Dette til trods er FSRU projekter kapitalintensive, langtrukne og meget politiske, og der er således langt imellem succesfulde projekter.

Skruer kontrakter sammen
Hvad består dit job i?
- Jeg er contracts manager og arbejder primært med forretningsudvikling og kontraktsforhandling. Når en af vores enheder skal chartres til en kunde, er jeg med ind over tidligt i processen for at skrue den bedst mulige kontrakt sammen. Der kan være tale om kontrakter på op til 20 år, så det er et stort og krævende arbejde, der ligger forud for at forstå de lokale krav og regelværk og minimere risikoen herved.

Hvor begyndte din interesse for shipping?
- Det var på et udvekslingsophold i Singapore under min bachelor i business administration and sociology, hvor jeg fik besøg af en ven som arbejder i Mærsk. Han kom sejlende ind med et containerskib, og oplevelsen af dynamikken og stemningen i en travl containerhavn gav mig en øjeblikkelig fascination af skibsfart. Skibe er en ekstremt spændende asset, og jeg er enormt fascineret af, hvordan de binder verdensøkonomien sammen. Desuden elsker jeg at arbejde i et internationalt miljø, hvor mange forskellige slags mennesker med forskellige baggrunde samarbejder. Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller!

Hvorfor har du nu sagt op?
- Efter snart 4,5 år hos Höegh LNG er jeg klar for nye udfordringer, og for at vende hjem til København. Jeg har lyst til at udforske nye aspekter af industrien, og ser frem til at prøve kræfter med dansk shipping. Hvor fremtiden helt præcist ligger, vil tiden vise.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Kontrakten er underskrevet på Sif og Frigg

Faaborg Værft har alle nødvendige tilladelser, forsikrer Miljøstyrelsen

Plus

Blue Future
Danske Rederier: Vigtigt at rekruttere og fastholde flere kvinder i søfartsbranchen

For organisationen Danske Rederier er det positivt, at flere kvinder søger ind på de maritime uddannelser på Simac. Og der er brug for øget fokus på kvinder i branchen, mener organisationen

Plus

Eimskip-nybygningen 'Dettifoss' havde sin første tur fredag

Dansk handelsflåde holder sin femteplads

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden

Plus

Blue Future
Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Søredning får flere opkald end normalt

Nyhedsbrev

8.596 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Kæmpe interesse for danske gratis-færger

83.000 gående og cyklister har i løbet af de I løbet af de første fem dage i juli benyttet sig af muligheden for at sejle gratis i Danmark. Det viser en foreløbig opgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Online Avis Arkiv
Plus

Blue Future
Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

21 personer kvæstet under eksplosion på amerikansk krigsskib

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Send til en kollega

0.156