"Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller"
Christina Legarth Jacobsen valgte at rejse til Norge og satse på en karriere i et norsk LNG-rederi. Her fortæller hun om at arbejde i et meget specielt rederi, nemlig Höegh LNG
2
Billeder
Det norske rederi Hoegh Lng driver en flåde af komplekse skibe, der kan transportere, opbevare og behandle lng-gas. Her 'Hoegh Grace'. Foto: Hoegh LNG
- Det var lidt af et tilfælde. Jeg er uddannet fra CBS i København med en kandidat i finance and strategic management. Grundet min interesse for shipping havde jeg meldt mig ind i CBS Shipping, en studenterorganisation for shipping interesserede studerende. Til et af vores events kom en repræsentant for Norges Rederiforbund ud og fortalte om deres 2-årige Maritime Trainee program. Jeg syntes, det lød som en fantastisk mulighed, og valgte at søge. Jeg blev optaget som commercial trainee hos Höegh LNG i august 2015, og har været der lige siden. Det har været utrolig spændende og lærerigt.
Hvilken slags rederi er Höegh LNG?
- Höegh LNG ejer og opererer ti såkaldte Floating Storage Regasification Units (FSRU), der fungerer som flydende importterminaler for nedkølet naturgas, samt to traditionelle LNG-transportskibe. Det usædvanlige ved vores FSRU-skibe er, at de tjener flest penge, når de ligger stille. Vores FSRUer importerer og lagrer store mængder LNG, som alt efter behov varmes op til gas ombord, og efterfølgende sendes ind i energinettet på land. Således udgør vores FSRU’er en central del af et lands energiinfrastruktur.
Hvad kendetegner jeres flåde?
- FSRUer er en relativ ny type skib, og den globale FSRU-flåde er dermed begrænset. Vi tog levering af vores første FSRU i 2009 og den sidste, Höegh Galleon, i august i år. Halvdelen af vores FSRUer opererer på langtidskontrakter på op til 20 år i bl.a. Indonesien og Colombia. Når vores fartøjer ikke er på længerevarende kontrakter som flydende importterminaler, opererer de som almindelige LNG-transportskibe på kortere kontrakter. Målet er dog at sikre lange kontrakter til hele flåden. Senest har vi indgået en 10-års kontrakt i Victoria, Australien, med projektopstart afhængig af endelig investeringsbeslutning.
Intens udvikling
Hvad driver jeres marked?
- FSRU’er åbner op for import af LNG, og vores kunder er hovedsageligt lande, som ønsker at stabilisere og/eller omstille sin energiforsyning af økonomiske eller miljømæssige årsage. I Colombia fungerer vores FSRU for eksempel som en back-up energikilde for vandkraft, hvorimod den i Litauen giver en forhandlingsstyrke overfor russisk rørgas, og i Kina er en del af deres grønne omstillingen fra kul.
Hvordan er markedet lige nu?
- Det er under intens udvikling. Tidligere var prisen på LNG indekseret mod olieprisen, og størstedelen blev solgt under lange gassalgsaftaler primært til industrielt brug og stømproduktion. I dag er prisen på LNG mere uafhængig, bliver i stigende grad solgt på spot markedet, og benyttes desuden som drivstof til skibe og lastbiler. Øgede mængder LNG fra USA og Australien er medvirkende til at presse prisen på LNG, hvilket stimulerer efterspørgslen på LNG import - og, i forlængelse heraf, FSRUer, eftersom de repræsenterer den hurtigste, billigste og mest fleksible form for importterminalinfrastruktur. Dette til trods er FSRU projekter kapitalintensive, langtrukne og meget politiske, og der er således langt imellem succesfulde projekter.
Skruer kontrakter sammen
Hvad består dit job i?
- Jeg er contracts manager og arbejder primært med forretningsudvikling og kontraktsforhandling. Når en af vores enheder skal chartres til en kunde, er jeg med ind over tidligt i processen for at skrue den bedst mulige kontrakt sammen. Der kan være tale om kontrakter på op til 20 år, så det er et stort og krævende arbejde, der ligger forud for at forstå de lokale krav og regelværk og minimere risikoen herved.
Hvor begyndte din interesse for shipping?
- Det var på et udvekslingsophold i Singapore under min bachelor i business administration and sociology, hvor jeg fik besøg af en ven som arbejder i Mærsk. Han kom sejlende ind med et containerskib, og oplevelsen af dynamikken og stemningen i en travl containerhavn gav mig en øjeblikkelig fascination af skibsfart. Skibe er en ekstremt spændende asset, og jeg er enormt fascineret af, hvordan de binder verdensøkonomien sammen. Desuden elsker jeg at arbejde i et internationalt miljø, hvor mange forskellige slags mennesker med forskellige baggrunde samarbejder. Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller!
Hvorfor har du nu sagt op?
- Efter snart 4,5 år hos Höegh LNG er jeg klar for nye udfordringer, og for at vende hjem til København. Jeg har lyst til at udforske nye aspekter af industrien, og ser frem til at prøve kræfter med dansk shipping. Hvor fremtiden helt præcist ligger, vil tiden vise.
Artiklen er en del af temaet Blue Future.