23948sdkhjf

"Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Christina Legarth Jacobsen valgte at rejse til Norge og satse på en karriere i et norsk LNG-rederi. Her fortæller hun om at arbejde i et meget specielt rederi, nemlig Höegh LNG

Hvordan havnede du i Oslo hos et norsk rederi?
- Det var lidt af et tilfælde. Jeg er uddannet fra CBS i København med en kandidat i finance and strategic management. Grundet min interesse for shipping havde jeg meldt mig ind i CBS Shipping, en studenterorganisation for shipping interesserede studerende. Til et af vores events kom en repræsentant for Norges Rederiforbund ud og fortalte om deres 2-årige Maritime Trainee program. Jeg syntes, det lød som en fantastisk mulighed, og valgte at søge. Jeg blev optaget som commercial trainee hos Höegh LNG i august 2015, og har været der lige siden. Det har været utrolig spændende og lærerigt.

Hvilken slags rederi er Höegh LNG?
- Höegh LNG ejer og opererer ti såkaldte Floating Storage Regasification Units (FSRU), der fungerer som flydende importterminaler for nedkølet naturgas, samt to traditionelle LNG-transportskibe. Det usædvanlige ved vores FSRU-skibe er, at de tjener flest penge, når de ligger stille. Vores FSRUer importerer og lagrer store mængder LNG, som alt efter behov varmes op til gas ombord, og efterfølgende sendes ind i energinettet på land. Således udgør vores FSRU’er en central del af et lands energiinfrastruktur.

Hvad kendetegner jeres flåde?
- FSRUer er en relativ ny type skib, og den globale FSRU-flåde er dermed begrænset. Vi tog levering af vores første FSRU i 2009 og den sidste, Höegh Galleon, i august i år. Halvdelen af vores FSRUer opererer på langtidskontrakter på op til 20 år i bl.a. Indonesien og Colombia. Når vores fartøjer ikke er på længerevarende kontrakter som flydende importterminaler, opererer de som almindelige LNG-transportskibe på kortere kontrakter. Målet er dog at sikre lange kontrakter til hele flåden. Senest har vi indgået en 10-års kontrakt i Victoria, Australien, med projektopstart afhængig af endelig investeringsbeslutning.

Intens udvikling
Hvad driver jeres marked?
- FSRU’er åbner op for import af LNG, og vores kunder er hovedsageligt lande, som ønsker at stabilisere og/eller omstille sin energiforsyning af økonomiske eller miljømæssige årsage. I Colombia fungerer vores FSRU for eksempel som en back-up energikilde for vandkraft, hvorimod den i Litauen giver en forhandlingsstyrke overfor russisk rørgas, og i Kina er en del af deres grønne omstillingen fra kul.

Hvordan er markedet lige nu?
- Det er under intens udvikling. Tidligere var prisen på LNG indekseret mod olieprisen, og størstedelen blev solgt under lange gassalgsaftaler primært til industrielt brug og stømproduktion. I dag er prisen på LNG mere uafhængig, bliver i stigende grad solgt på spot markedet, og benyttes desuden som drivstof til skibe og lastbiler. Øgede mængder LNG fra USA og Australien er medvirkende til at presse prisen på LNG, hvilket stimulerer efterspørgslen på LNG import - og, i forlængelse heraf, FSRUer, eftersom de repræsenterer den hurtigste, billigste og mest fleksible form for importterminalinfrastruktur. Dette til trods er FSRU projekter kapitalintensive, langtrukne og meget politiske, og der er således langt imellem succesfulde projekter.

Skruer kontrakter sammen
Hvad består dit job i?
- Jeg er contracts manager og arbejder primært med forretningsudvikling og kontraktsforhandling. Når en af vores enheder skal chartres til en kunde, er jeg med ind over tidligt i processen for at skrue den bedst mulige kontrakt sammen. Der kan være tale om kontrakter på op til 20 år, så det er et stort og krævende arbejde, der ligger forud for at forstå de lokale krav og regelværk og minimere risikoen herved.

Hvor begyndte din interesse for shipping?
- Det var på et udvekslingsophold i Singapore under min bachelor i business administration and sociology, hvor jeg fik besøg af en ven som arbejder i Mærsk. Han kom sejlende ind med et containerskib, og oplevelsen af dynamikken og stemningen i en travl containerhavn gav mig en øjeblikkelig fascination af skibsfart. Skibe er en ekstremt spændende asset, og jeg er enormt fascineret af, hvordan de binder verdensøkonomien sammen. Desuden elsker jeg at arbejde i et internationalt miljø, hvor mange forskellige slags mennesker med forskellige baggrunde samarbejder. Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller!

Hvorfor har du nu sagt op?
- Efter snart 4,5 år hos Höegh LNG er jeg klar for nye udfordringer, og for at vende hjem til København. Jeg har lyst til at udforske nye aspekter af industrien, og ser frem til at prøve kræfter med dansk shipping. Hvor fremtiden helt præcist ligger, vil tiden vise.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

Plus 1

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

2

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

Online Avis Arkiv

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.36