23948sdkhjf

"Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Christina Legarth Jacobsen valgte at rejse til Norge og satse på en karriere i et norsk LNG-rederi. Her fortæller hun om at arbejde i et meget specielt rederi, nemlig Höegh LNG

Hvordan havnede du i Oslo hos et norsk rederi?
- Det var lidt af et tilfælde. Jeg er uddannet fra CBS i København med en kandidat i finance and strategic management. Grundet min interesse for shipping havde jeg meldt mig ind i CBS Shipping, en studenterorganisation for shipping interesserede studerende. Til et af vores events kom en repræsentant for Norges Rederiforbund ud og fortalte om deres 2-årige Maritime Trainee program. Jeg syntes, det lød som en fantastisk mulighed, og valgte at søge. Jeg blev optaget som commercial trainee hos Höegh LNG i august 2015, og har været der lige siden. Det har været utrolig spændende og lærerigt.

Hvilken slags rederi er Höegh LNG?
- Höegh LNG ejer og opererer ti såkaldte Floating Storage Regasification Units (FSRU), der fungerer som flydende importterminaler for nedkølet naturgas, samt to traditionelle LNG-transportskibe. Det usædvanlige ved vores FSRU-skibe er, at de tjener flest penge, når de ligger stille. Vores FSRUer importerer og lagrer store mængder LNG, som alt efter behov varmes op til gas ombord, og efterfølgende sendes ind i energinettet på land. Således udgør vores FSRU’er en central del af et lands energiinfrastruktur.

Hvad kendetegner jeres flåde?
- FSRUer er en relativ ny type skib, og den globale FSRU-flåde er dermed begrænset. Vi tog levering af vores første FSRU i 2009 og den sidste, Höegh Galleon, i august i år. Halvdelen af vores FSRUer opererer på langtidskontrakter på op til 20 år i bl.a. Indonesien og Colombia. Når vores fartøjer ikke er på længerevarende kontrakter som flydende importterminaler, opererer de som almindelige LNG-transportskibe på kortere kontrakter. Målet er dog at sikre lange kontrakter til hele flåden. Senest har vi indgået en 10-års kontrakt i Victoria, Australien, med projektopstart afhængig af endelig investeringsbeslutning.

Intens udvikling
Hvad driver jeres marked?
- FSRU’er åbner op for import af LNG, og vores kunder er hovedsageligt lande, som ønsker at stabilisere og/eller omstille sin energiforsyning af økonomiske eller miljømæssige årsage. I Colombia fungerer vores FSRU for eksempel som en back-up energikilde for vandkraft, hvorimod den i Litauen giver en forhandlingsstyrke overfor russisk rørgas, og i Kina er en del af deres grønne omstillingen fra kul.

Hvordan er markedet lige nu?
- Det er under intens udvikling. Tidligere var prisen på LNG indekseret mod olieprisen, og størstedelen blev solgt under lange gassalgsaftaler primært til industrielt brug og stømproduktion. I dag er prisen på LNG mere uafhængig, bliver i stigende grad solgt på spot markedet, og benyttes desuden som drivstof til skibe og lastbiler. Øgede mængder LNG fra USA og Australien er medvirkende til at presse prisen på LNG, hvilket stimulerer efterspørgslen på LNG import - og, i forlængelse heraf, FSRUer, eftersom de repræsenterer den hurtigste, billigste og mest fleksible form for importterminalinfrastruktur. Dette til trods er FSRU projekter kapitalintensive, langtrukne og meget politiske, og der er således langt imellem succesfulde projekter.

Skruer kontrakter sammen
Hvad består dit job i?
- Jeg er contracts manager og arbejder primært med forretningsudvikling og kontraktsforhandling. Når en af vores enheder skal chartres til en kunde, er jeg med ind over tidligt i processen for at skrue den bedst mulige kontrakt sammen. Der kan være tale om kontrakter på op til 20 år, så det er et stort og krævende arbejde, der ligger forud for at forstå de lokale krav og regelværk og minimere risikoen herved.

Hvor begyndte din interesse for shipping?
- Det var på et udvekslingsophold i Singapore under min bachelor i business administration and sociology, hvor jeg fik besøg af en ven som arbejder i Mærsk. Han kom sejlende ind med et containerskib, og oplevelsen af dynamikken og stemningen i en travl containerhavn gav mig en øjeblikkelig fascination af skibsfart. Skibe er en ekstremt spændende asset, og jeg er enormt fascineret af, hvordan de binder verdensøkonomien sammen. Desuden elsker jeg at arbejde i et internationalt miljø, hvor mange forskellige slags mennesker med forskellige baggrunde samarbejder. Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller!

Hvorfor har du nu sagt op?
- Efter snart 4,5 år hos Höegh LNG er jeg klar for nye udfordringer, og for at vende hjem til København. Jeg har lyst til at udforske nye aspekter af industrien, og ser frem til at prøve kræfter med dansk shipping. Hvor fremtiden helt præcist ligger, vil tiden vise.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus 1

Skibet som gik i stykker

Sea War Museum Jutland har opklaret et forlis, som skete i Nordsøen i 1954

Plus

’Gerda Toft’s forlis – efterspillet

Det dybt tragiske barndomsminde fra julen, hvor onklen gik ned med ’Gerda Toft’

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Nyhedsbrev

8.551 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

10 kidnappet fra græsk tankskib

Online Avis Arkiv

Så meget tjener Mærsk-cheferne

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

Atomdrevet hangarskib kommer til Aarhus

Det bliver et tilløbsstykke af de større, når det fransk hangarskib Charles de Gaulle kommer til Aarhus i marts

Sydbank: Mærsks regnskab er svagt

To krydstogtpassagerer døde af corona-virus

'Max' får landstrøm i Rønne

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Rederikoncernen udvider nu på landjorden i USA med køb af logistikselskabet Performance Team

Isbjerge og iskaffe set gennem linsen

Vinderbilledet i den nordiske fotokonkurrence for søfarende blev et motiv uden søfarende eller skibe

1

Samtlige søfolk fra kokain-skib ved Kalundborg er nu fængslet

Plus

Ærgerlig Mærsk-topchef: ”Vi har installeret 30 scrubbere, og det er en drøngod forretning”

CEO Søren Skou forventer rekordlave tilbagebetalingstider på nye scrubbere

Kul til vandpiber bag containerbrand på 'Yantian Express'

Plus

Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Morten Brandborg vil som ny topchef for den finske marine­gigants danske aktiviteter fokusere benhårdt på at indgå partnerskaber. Målet er at udvikle løsninger, som kan sætte turbo på skibsfartens grønne omstilling

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Raske passagerer begynder at forlade virusramt skib i Japan

Værftsdirektør advarer om mangel på udenlandsk arbejdskraft

Plus

Stema Shippings skibe var blandt de første med scrubbere

Erfaringer fra DFDS og Alfa Laval banede vejen for hybride scrubbere i Stema Shippings flåde, der stort set altid befinder sig i ECA-zonen

Plus

Nye skibe til Mibau Stemas danske shippingspecialister

Højt specialiserede Stema Shipping i Aabenraa får udvidet kapaciteten i supplykæden til store nordeuropæiske anlægsprojekter og vandbyggerier

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Summit Electronics forhandler MTS

Copenhagen Pump leverer centrifugalpumper i høj kvalitet

Tjek vores nye katalog!

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Har du et login til fyns-kran.dk?

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Levering fra TESS Esbjerg: 8" Pumpeslanger på 61 meter

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Trådløs gasdetektion - KLINGER Danmark

Opdatering af nye regler for rent drikkevand om bord

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Vi har nyt katalog på gaden!

Send til en kollega

0.263