23948sdkhjf

Mærsk: Her er fremtidens tre brændstof-typer

Forbedringer til søs er ingenting i forhold til det potentiale, der er i at innovere på land, lyder det fra Mærsks driftdirektør

Når fremtidens skibe engang kommer til at sejle CO2-neutralt på en måde, der også er kommercielt bæredygtig, bliver det sandsynligvis med enten alkohol, biometan eller ammoniak i brændstoftanken. 

Sådan lyder meldingen nu fra Mærsk. Sammen med Lloyds Register har rederiet forsket for at finde de brændstoftyper, det bedst kan betale sig at udvikle på i jagten på fremtidens brændstof. For trods ambitioner om at energioptimere skibene, er brændstoffet det afgørende led, hvis shipping skal blive CO2-neutral.

Det oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.

De tre forskellige typer brændstof spås at komme til at koste stort set det samme, men de har alle forskellige udfordringer og muligheder, vurderer Mærsk.

- Det er for tidligt at dømme noget helt ude, men vi er sikre på, at disse tre er det rigtige sted at begynde. Nu vil vi rette 80 pct. af vores fokus på denne hypotese, imens vi holder de sidste 20 pct. på andre muligheder, siger Mærsks driftsdirektør Søren Toft (CCO) i meddelelsen. 

Alkohol i form af etanol eller metanol er kendetegnet ved, at det ikke er giftigt, og at det kan produceres på forskellige måder. For eksempel fra biomasse eller brint kombineret med kulstof fra enten biomasse eller lagret CO2. Der er allerede velkendte løsninger på udfordringer med den lave antændelsestemperatur, og både etanol og metanol kan blandes i skibets bunkertanke, hvilket giver fleksibilitet. 

På den anden side har biometan potentiale til at give en gnidningsfri omstilling på grund af den allerede eksisterende teknologi og infrastruktur. Her ligger den store udfordring i det såkaldte methane slip – det vil sige udslip af uforbrændt metan igennem hele forsyningskæden, der vil være et markant bidrag til CO2-udslippet. 

Det slipper man for ved at sejle på ammoniak, der er fuldstændigt CO2-frit og kan produceres med strøm fra bæredygtige kilder. Energiudnyttelsen af ammoniak er høj, men der er særligt to udforinger. Dels kan det ikke produceres ud fra potentielle energikilder som biologisk affald. Og så er det meget giftigt, og derfor kan selv små uheld føre til risici for besætninger og miljøet.

Uanset hvad, så er det til lands, at den store omstilling kommer til at finde sted, vurderer Søren Toft.

- Teknologiske ændringer inden i fartøjerne blegner i sammenligning med de massive innovative løsninger og den transformation af brændstof, der skal findes for at producere og distribuere bæredygtige energikilder på globalt plan, siger han og minder om, at Mærsk vil have et kommercielt bæredygtigt og CO2-neutralt skib på vandet om 11 år. 

Læs mere: Så meget brændstof har rotorsejl sparet på 'Maersk Pelikan'

Artiklen er en del af temaet E-Fuels og PtX .

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.173