23948sdkhjf

Mærsk: Her er fremtidens tre brændstof-typer

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Forbedringer til søs er ingenting i forhold til det potentiale, der er i at innovere på land, lyder det fra Mærsks driftdirektør

Når fremtidens skibe engang kommer til at sejle CO2-neutralt på en måde, der også er kommercielt bæredygtig, bliver det sandsynligvis med enten alkohol, biometan eller ammoniak i brændstoftanken. 

Sådan lyder meldingen nu fra Mærsk. Sammen med Lloyds Register har rederiet forsket for at finde de brændstoftyper, det bedst kan betale sig at udvikle på i jagten på fremtidens brændstof. For trods ambitioner om at energioptimere skibene, er brændstoffet det afgørende led, hvis shipping skal blive CO2-neutral.

Det oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.

De tre forskellige typer brændstof spås at komme til at koste stort set det samme, men de har alle forskellige udfordringer og muligheder, vurderer Mærsk.

- Det er for tidligt at dømme noget helt ude, men vi er sikre på, at disse tre er det rigtige sted at begynde. Nu vil vi rette 80 pct. af vores fokus på denne hypotese, imens vi holder de sidste 20 pct. på andre muligheder, siger Mærsks driftsdirektør Søren Toft (CCO) i meddelelsen. 

Læs også: Næste år vil APM Terminals i Gøteborg være CO2-neutral

Alkohol i form af etanol eller metanol er kendetegnet ved, at det ikke er giftigt, og at det kan produceres på forskellige måder. For eksempel fra biomasse eller brint kombineret med kulstof fra enten biomasse eller lagret CO2. Der er allerede velkendte løsninger på udfordringer med den lave antændelsestemperatur, og både etanol og metanol kan blandes i skibets bunkertanke, hvilket giver fleksibilitet. 

På den anden side har biometan potentiale til at give en gnidningsfri omstilling på grund af den allerede eksisterende teknologi og infrastruktur. Her ligger den store udfordring i det såkaldte methane slip – det vil sige udslip af uforbrændt metan igennem hele forsyningskæden, der vil være et markant bidrag til CO2-udslippet. 

Det slipper man for ved at sejle på ammoniak, der er fuldstændigt CO2-frit og kan produceres med strøm fra bæredygtige kilder. Energiudnyttelsen af ammoniak er høj, men der er særligt to udforinger. Dels kan det ikke produceres ud fra potentielle energikilder som biologisk affald. Og så er det meget giftigt, og derfor kan selv små uheld føre til risici for besætninger og miljøet.

Uanset hvad, så er det til lands, at den store omstilling kommer til at finde sted, vurderer Søren Toft.

- Teknologiske ændringer inden i fartøjerne blegner i sammenligning med de massive innovative løsninger og den transformation af brændstof, der skal findes for at producere og distribuere bæredygtige energikilder på globalt plan, siger han og minder om, at Mærsk vil have et kommercielt bæredygtigt og CO2-neutralt skib på vandet om 11 år. 

Læs mere: Så meget brændstof har rotorsejl sparet på 'Maersk Pelikan'

Mere om: CO2-udledning | Mærsk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

VIDEO: Maersk Supply Service afleverer første last plast fra Stillehavet

Handy-anløb markerer havneudvidelse i Vordingborg

Med havneudvidelsen på plads overtager udviklingsdirektør Jan-Jaap Cramer også direktørstolen i Vordingborg Havn

Plus

Rederier vil arbejde sammen om grønne sejre

Skibsfartens grønne omstilling er for vigtig til, at rederierne kan sidde og putte med den i et hjørne af den tekniske afdeling. De danske rederier har for første gang nogensinde formuleret en række teknologiske sejre, som de vil vinde i fællesskab

Plus

Tidligere Broström-skibe forlader Mærsk

Tyrkisk selskab har overtaget et af de Maersk Product Tankers små MR1-skibe, men et andet rapporteres solgt

20 kidnappet fra kemikalietanker i Guinea-bugten

Nyhedsbrev

8.510 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Svensk bunkertanker til Middelfart-rederi

Uni-Tankers køber 3.500-tonner hos Pallas Group. Overtagelsen fandt sted i Søby

Online Avis Arkiv

postitionsbillede

Plus

Udviklingen af klimavenlige løsninger kræver mere deling af viden

Som det er nu, foregår udviklingen af nye klimavenlige fremdrivningsmidler ineffektivt og det er i langt højere grad nødvendigt at dele viden om tanker og projekter end tilfældet er i dag

Plus

Sidste tur til Aalborg for grønlandsk atlantskib

Mens Royal Arctic Lines store nybygning ’Tukuma Arctica’ er på prøvetur i Kina sejler ’Naja Arctica’ sin sidste tur over Nordatlanten

Plus

’Ærøxpressen’ klar til at genåbne Marstal-Rudkøbing

Fra onsdag morgen er Ærø atter forbundet med Langeland, når den privatejede og spritnye ’Ærøxpressen’ står ud fra Marstal

Plus

GALLERI: Kom med om bord på ’Ærøexpressen’

Plus

Potentiale til at blive 100 pct. el-færge

’Ærøxpressen’ sætter en standard for kommende nye danske små-færger, der skal drives langt ind i en CO2-neutral fremtid

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

Plus

Skibsteknisk Selskab programsætter foråret

Emner som offshoreskibe, masseevakuering og ledelse på distancen er på agendaen i det kommende halvår hos Skibsteknisk Selskab og IDA Maritim

Plus

Endnu et konkursskib fra Blue Star Line solgt

Platform supply-fartøjet 'Blue Bella' er solgt til finsk køber

Nyt maritimt netværk for kvinder tildelt fondsmidler

Clipper sælger tørlast-trio

Medie: USA og Kina er enige om handelsaftale

Aarhus Havn vil give grøn rabat til grønne skibe

Danmark sender fregat til Hormuz-strædet

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Brexit langt fra afklaret trods sejr til Johnson

Brugt tonnage hitter hos danske rederier

VIDEO: Containerskib vælter STS-kran i Antwerpen

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Besøg os til u-days

Danløft ønsker glædelig jul og godt nytår!

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Emner udføres

Julegave til dig selv?

Juletilbud hos KH-Technic ApS!

Prysmian skal udvikle kabelforbindelse mellem Kanariske Øer

Stålspecialisten levere brugt traverskran til Roust Træ

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Summit fører Magnesense Differens tryktransmitter

Fremtiden er magisk og automatisk

Copenhagen Pump tilbyder Lutz membranpumper

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Send til en kollega

0.188