23948sdkhjf

Mærsk-boss om scrubber: ”Det ligner en supergod forretning”

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Mærsk-topchefen kalder scrubber-teknologi for et meningsløst koncept, men erkender, at der kan være god økonomi i at putte en scrubber i skorstenen

Mærsk er i fuld gang med at bruge 263 mio. US dollars på at installere scrubbere i en del af containerflåden.

Og selv om det store projekt tilsyneladende bliver gennemført til adm. Direktør Søren Skous store fortrydelse, erkendte Mærsk-topchefen tidligere i dag, at scrubber-teknologi måske kan vise sig at blive en god forretning for Mærsk.

”Realiteterne er, at med de forskelle, der er i brændstofpriserne i øjeblikket, så ser det ud til, at det er en supergod forretning at have en scrubber i skorstenen,” sagde Søren Skou under præsentationen af rederiets regnskab for årets andet kvartal.

http://www.sofart.dk/article/view/671702...

Mærsk-topchefen ønskede ikke at afsløre, hvor mange skibe i Mærsk-flåden, der skal udstyres med scrubber, men understregede, at ”der er tale om en del skibe”.

”Vi gennemfører projektet for at få erfaringer med teknologien. For hvis det viser sig, at prissituationen fortsætter som nu, så kan vi skalere op for at kunne være konkurrencedygtige, ” sagde Søren Skou.

Læs også: Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Og herefter kastede Søren Skou sig veloplagt ud i en af de vante tirader mod scrubber-teknologi.

”Vi har hele tiden være meget klare på, at vi ikke er særligt begejstrede for scrubber-teknologi,” udtalte Søren Skou. Og fortsatte straks:

Læs også: Mærsk får egen shippinglicens i Saudi Arabien

”For jeg kan simpelthen ikke forstå, at det på nogen måde kan give mening, at man skal vaske svovl ud af brændstoffet ude på skibet, når man kan gøre det på et raffinaderi. På et raffinaderi har man jo som bekendt en række kæmpestore skalafordele at gøre brug af.”

”Jeg kan heller ikke se, at det giver særlig meget mening af vaske svovlen ud af udstødningsgassen for derefter at sende det direkte ud i havet. Det er jo bare en form for industrialisering af forureningsprocessen. I dag brænder vi high sulphur fuel i vores motorer og det kommer så op gennem skorstenen og kommer ned igen som syreregn. Er det så en forbedring at vaske svovlet ud og sende det videre ud i havet? Det giver ikke nogen mening for mig.”

Da Mærsk offentliggjorde Scrubber-investeringsprogrammet i 2018 forlød det, at det kun ville være en ganske lille del af den 760 skibe store flåde, der ville få installeret en scrubber. Dengang lød forventningen, at mere end 90 pct. af containerflåden vil sejle på compliant fuel når IMO’s nye svovlregler træder i kraft i 2020.
Mere om: Mærsk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

LNG: Fremtidens løsninger skal udvikles i takt med markedet

Med et nyt såkaldt Y-stykke får de danske havne nye, innovative muligheder, når LNG står til rådighed lokalt

Plus

Chef for 12.000 Mærsk-søfolk: Vi har et alvorligt problem

Mærsks omkostninger til skibsbesætninger ligger 25 pct. højere end konkurrenternes, og i den kommende tid vil der skulle træffes tunge beslutninger for at bringe omkostningerne ned. Sådan lyder det fra Niels Bruus, chef for Mærsks 12.000 søfolk

Plus

Bunkering med flydende (bio)gas skal ske lokalt på danske havne

Et veludbygget gasnet, billig strøm og danske havnes unikke placering i forhold til skibstrafik gør lokal produktion af LNG til et konkurrencedygtigt alternativ

Plus

Limfjordens autonome færge starter forfra

Projektet omkring en autonom og emissionsfri færge mellem Nørresundby og Aalborg har ligget brak. Men nu er der kommet ny projektledelse og ny tidsplan

Plus

Pensioneret skipper bruger sommeren på ’Bertha-K’: - Man skal jo holde sig i gang

72-årige Lejf Petersen udgør sammen med matros Tom Christensen sæsonens færgebesætning på ture rundt i Limfjorden

Nyhedsbrev

8.334 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Havnene har en lys fremtid, hvis de indretter sig efter fremtiden

KRONIK: Der kommer ikke nogen forbi og kaster guldklumper ned i favnen på os, så derfor må vi selv både effektivisere, inddrage nye teknologier og udnytte de muligheder, markedet giver os

Online Avis Arkiv
2

Ærøfærgerne: Tillidsmand raser over rygeforbud

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Underskud i Maersk Drilling trods øget ordrebog

Plus

Sømandshjem rundede 50 år i Sisimiut og Nuuk

Medmenneskelig varme indendørs i den arktiske kulde for rejsende og søfolk gennem et halvt århundred

Ny stærk ”altmuligmand” hjælper til i Hvide Sande

VIDEO: Startup vil bygge containerskib med hydrofoil

Danmarks største havmøllepark indviet

ME Production udvider med serviceafdeling til scrubbere

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Forlænget inspektionsfartøj rationaliserer Søfartsstyrelsen

Søby Værft færdiggør næste måned stor opgradering af ’Poul Løwenørn’, som overtager søopmålingsopgaverne fra ’Jens Sørensen’, der udfases

Plus

Mercy Ships får flere hjælpende hænder fra MAN Energy Solutions

Jens-Erik Engelbrecht: ”Væsentlig og forudsætningsskabende for driften af ’Africa Mercy’”

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Mærsk ude af dansk top 5

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Process Engineering støtter ”Danmark planter træer”

Ny projekttegner hos DS Flexhal

Lys på byggepladsen er også et emne i den lyse tid

Opsæt din positioner med blot én finger...

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Send til en kollega

0.191