23948sdkhjf

Mærsk-boss om scrubber: ”Det ligner en supergod forretning”

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Mærsk-topchefen kalder scrubber-teknologi for et meningsløst koncept, men erkender, at der kan være god økonomi i at putte en scrubber i skorstenen

Mærsk er i fuld gang med at bruge 263 mio. US dollars på at installere scrubbere i en del af containerflåden.

Og selv om det store projekt tilsyneladende bliver gennemført til adm. Direktør Søren Skous store fortrydelse, erkendte Mærsk-topchefen tidligere i dag, at scrubber-teknologi måske kan vise sig at blive en god forretning for Mærsk.

”Realiteterne er, at med de forskelle, der er i brændstofpriserne i øjeblikket, så ser det ud til, at det er en supergod forretning at have en scrubber i skorstenen,” sagde Søren Skou under præsentationen af rederiets regnskab for årets andet kvartal.

http://www.sofart.dk/article/view/671702...

Mærsk-topchefen ønskede ikke at afsløre, hvor mange skibe i Mærsk-flåden, der skal udstyres med scrubber, men understregede, at ”der er tale om en del skibe”.

”Vi gennemfører projektet for at få erfaringer med teknologien. For hvis det viser sig, at prissituationen fortsætter som nu, så kan vi skalere op for at kunne være konkurrencedygtige, ” sagde Søren Skou.

Læs også: Lods omkommet efter fald fra 'Maersk Kensington'

Og herefter kastede Søren Skou sig veloplagt ud i en af de vante tirader mod scrubber-teknologi.

”Vi har hele tiden være meget klare på, at vi ikke er særligt begejstrede for scrubber-teknologi,” udtalte Søren Skou. Og fortsatte straks:

Læs også: Mærsk får kontorer i Brasilien ransaget i korruptionssag

”For jeg kan simpelthen ikke forstå, at det på nogen måde kan give mening, at man skal vaske svovl ud af brændstoffet ude på skibet, når man kan gøre det på et raffinaderi. På et raffinaderi har man jo som bekendt en række kæmpestore skalafordele at gøre brug af.”

”Jeg kan heller ikke se, at det giver særlig meget mening af vaske svovlen ud af udstødningsgassen for derefter at sende det direkte ud i havet. Det er jo bare en form for industrialisering af forureningsprocessen. I dag brænder vi high sulphur fuel i vores motorer og det kommer så op gennem skorstenen og kommer ned igen som syreregn. Er det så en forbedring at vaske svovlet ud og sende det videre ud i havet? Det giver ikke nogen mening for mig.”

Da Mærsk offentliggjorde Scrubber-investeringsprogrammet i 2018 forlød det, at det kun ville være en ganske lille del af den 760 skibe store flåde, der ville få installeret en scrubber. Dengang lød forventningen, at mere end 90 pct. af containerflåden vil sejle på compliant fuel når IMO’s nye svovlregler træder i kraft i 2020.
Mere om: Mærsk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Plus

To værfter kæmper om at bygge nyt kontrolskib

Seks værfter søgte om at blive prækvalificerede til bygge nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsenw

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Nyhedsbrev

8.526 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus 3

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Online Avis Arkiv

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Selskab bag Tyra-genopbygning i betalingsstandsning

Blue Water vil med på sydamerikansk olie-eventyr

Plus

Iværksætter viser vej gennem maritim regeljungle

Søsætter snart ny portal, som skal give brugerne et komplet overblik over gældende maritim regulering

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

J. Lauritzen, Torm og Norden har alle forberedt sig grundigt til IMO's nye svovlregler, der trådte i kraft ved årsskiftet, men store prisstigninger og knaphed på lavsvovlsolie i Asien har alligevel overrasket

Ny multikaj i Helsingør får dødsstødet

Grenaa Havn tager ny metode til skrogrensning i brug

Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

Frankrig skal lede flådemission i strædet ud for Irans kyst. Det er vigtigt med regler til søs, siger Danmarks udenrigsminister

Dansker i spidsen for nyt maritimt investeringsselskab

Plus

Maskinmester-rektor afviser salg til museum

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

1

20 blev kidnappet – 19 overlevede

Plus

IMO 2020-svovlregler
Dansk bunkerleverandør har haft ekstra travlt siden nytår

Monjasa har siden nytår oplevet en markant stigning i efterspørgslen på skibsbrændstof med lavt svovlindhold som følge af de nye IMO-krav

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Revit - i Odense

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

Elev hos TAON Hydraulik Komponenter ApS

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

Siemens Sentron 5SY1-automatsikring til styrestrømkredse

Få overblik over skibets medicin med unikt online system

Send til en kollega

0.189