23948sdkhjf

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen

Hvis Mærsk skal nå sit mål om at blive CO2-neutral i 2050, er det ikke tilstrækkeligt at udskifte containerskibenes udskældte bunker-olie med biobrændsel, der er lavet på eksempelvis rapsolie eller træflis. Det er også nødvendigt at bruge vedvarende energi som vind- og solenergi til at lave grøn elektricitet til skibsfarten, siger Ole Graa Jakobsen, chef for flådeteknologi hos Maersk Line, til Dagbladet Information.

- Der er ikke nok biofuel i verden til, at vi kan lave de her ting. Men det kan være en del af løsningen fremover, siger han.

Siden juni har Mærsk ellers hældt madolie i tanken på sine enorme containerskibe for at gøre dem mere klimavenlige. Det CO2-neutrale pilotprojekt er det første af sin slags i industrien, og det bliver testet i samarbejde med H&M, der betaler en merpris for at få tøj fragtet CO2-neutralt.

- Vi kunne måske dække vores eget behov, men så ville der ikke være noget tilbage til de andre, siger Ole Graa Jakobsen. I eksempelvis flybranchen er biobrændsel også i høj kurs.

Ambitionen om at kombinere biologisk brændstof med vedvarende energi møder ros fra Henrik Sornn-Friese, lektor og centerleder for CBS Maritime, og Harilaos Psaraftis, professor ved DTU og bl.a. forsker i grøn shipping.

- Biobrændsel er ikke en ubegrænset ressource. Derfor er det helt nødvendigt, at Mærsk tænker i andre bæredygtige løsninger, siger Henrik Sornn-Friese til Information.

Læs også: Aldrig har den globale containerflåde været større

Shipping er en klimatung industri. Mærsk alene udledte i 2018 36 millioner ton CO2, omtrent svarende til Danmarks tilsvarende udledning samme år. Nulemission bliver hverken nemt eller billigt, erkender rederiet, som over fem år har investeret knap syv milliarder kroner i innovationspuljer og grøn omstilling.

Men det er ikke kun udviklingen af klimavenlige løsninger, som er kostbare, påpeger Harilaos Psaraftis:

- Umiddelbart er det teknologisk realistisk at bruge vedvarende energi til skibstransport. Mange af udfordringerne her er løst. Men de bæredygtige alternativer skal også være økonomisk levedygtige. Ellers vil firmaerne ikke gøre brug af dem.

Læs også: Mærsk er med på at begrænse motorkraft

Ole Graa Jakobsen understreger da også, at Mærsks grønne omstilling skal være »en god forretning«, men forventer villighed blandt kunder til at betale ekstra for at reducere CO2-udslippet.

Uanset udfordringerne er det essentielt, at shippingbranchen bliver CO2-neutral, mener Henrik Sornn-Friese.

- Hvis skibsfarten ikke kan løse problemet selv, vil vi måske se udviklingen af nye produktionskæder, hvor firmaer producerer tættere på kunden, så varerne ikke skal fragtes, siger han til Information.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

Plus

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

Nyhedsbrev

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Online Avis Arkiv

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Plus

Orskov Yard blev skabt i opgangstider

Norsk offshore boostede ordrebogen i det første årti – siden ramte virkeligheden midt i en turbulent tid for Ørskov-familien

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Dansk skibsdesigner skal være vagthund i tysk megaprojekt

Tysk delstat og bank hyrer OMT til at holde øje med bygningen af to af verdens største krydstogtskibe

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Send til en kollega

0.26