23948sdkhjf

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen
Hvis Mærsk skal nå sit mål om at blive CO2-neutral i 2050, er det ikke tilstrækkeligt at udskifte containerskibenes udskældte bunker-olie med biobrændsel, der er lavet på eksempelvis rapsolie eller træflis. Det er også nødvendigt at bruge vedvarende energi som vind- og solenergi til at lave grøn elektricitet til skibsfarten, siger Ole Graa Jakobsen, chef for flådeteknologi hos Maersk Line, til Dagbladet Information .

- Der er ikke nok biofuel i verden til, at vi kan lave de her ting. Men det kan være en del af løsningen fremover, siger han.

Siden juni har Mærsk ellers hældt madolie i tanken på sine enorme containerskibe for at gøre dem mere klimavenlige. Det CO2-neutrale pilotprojekt er det første af sin slags i industrien, og det bliver testet i samarbejde med H&M, der betaler en merpris for at få tøj fragtet CO2-neutralt.

- Vi kunne måske dække vores eget behov, men så ville der ikke være noget tilbage til de andre, siger Ole Graa Jakobsen. I eksempelvis flybranchen er biobrændsel også i høj kurs.

Ambitionen om at kombinere biologisk brændstof med vedvarende energi møder ros fra Henrik Sornn-Friese, lektor og centerleder for CBS Maritime, og Harilaos Psaraftis, professor ved DTU og bl.a. forsker i grøn shipping.

- Biobrændsel er ikke en ubegrænset ressource. Derfor er det helt nødvendigt, at Mærsk tænker i andre bæredygtige løsninger, siger Henrik Sornn-Friese til Information.

Shipping er en klimatung industri. Mærsk alene udledte i 2018 36 millioner ton CO2, omtrent svarende til Danmarks tilsvarende udledning samme år. Nulemission bliver hverken nemt eller billigt, erkender rederiet, som over fem år har investeret knap syv milliarder kroner i innovationspuljer og grøn omstilling.

Men det er ikke kun udviklingen af klimavenlige løsninger, som er kostbare, påpeger Harilaos Psaraftis:

- Umiddelbart er det teknologisk realistisk at bruge vedvarende energi til skibstransport. Mange af udfordringerne her er løst. Men de bæredygtige alternativer skal også være økonomisk levedygtige. Ellers vil firmaerne ikke gøre brug af dem.

Ole Graa Jakobsen understreger da også, at Mærsks grønne omstilling skal være »en god forretning«, men forventer villighed blandt kunder til at betale ekstra for at reducere CO2-udslippet.

Uanset udfordringerne er det essentielt, at shippingbranchen bliver CO2-neutral, mener Henrik Sornn-Friese.

- Hvis skibsfarten ikke kan løse problemet selv, vil vi måske se udviklingen af nye produktionskæder, hvor firmaer producerer tættere på kunden, så varerne ikke skal fragtes, siger han til Information.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125