23948sdkhjf

Fejø-færgens styresystem reddet af akut millionbevilling

Kommunal bevilling sikrer Fejø-færgen 'MF Christine' nye Azimutpropeller - og 

Med en millionbevilling på 6,5 mio. kr. er 'MF Christine' sikret levetidsforlængelse i de næste ti år. 

Det skriver Folketidende, efter at byrådet i Lolland Kommune har bevilget millionerne til at modernisere azimutpropeller - eller styresystem - på færgen, der forbinder Kragnæs på Lolland med Fejø hele året.

Færgens azimut-propeller har været en stor udfordring for driften af færgen, der har kapacitet til 30 personbiler og 147 passagerer om sommeren. 

I januar 2025 blev færgen senest sat midlertidigt ud af drift på grund af tekniske problemer. Lolland Færgefart oplyste, at de tekniske udfordringer var blevet løst.

Levetidsvurderet af OSK

OSK har lavet en vurdering af færgens levetid som led i planerne om elektrificering af flåden i Lolland Færgefart.

Ifølge Folketidende har en gennemgang vist, at det ikke udelukkende er færgens azimutter, der er udfordrede, men også både styrehåndtaget og elektronikken, der forbinder de to enheder. 

Det har derfor været nødvendigt at modernisere systemet for at sikre en stabil, sikker og pålidelig færgedrift fremover.

Formand for byrådets Klima-, teknik- og miljøudvalg, Tine Vinther Clausen (V), oplyser til Folketidende, at den renoverede 'MF Christine' på længere sigt godt kan elektrificeres. 

Tæt på 50 år gammel

'MF Christine' blev bygget i 1977 på det norske værft Kleven Verft i Ulsteinvik. 

Før den kom til Kragenæs–Fejø-ruten, sejlede 'MF Christine' på forskellige ruter i Danmark og Norge. Blandt andet sejlet som lokalfærge flere steder i Danmark, herunder i Smålandsfarvandet og på andre mindre ø-ruter.

Færgen har gennem tiden fået flere opgraderinger og moderniseringer. I 2019 blev færgens motorer udskiftet med nye Scania-motorer, og i 2020 blev dens azimutpropeller opgraderet. 

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062