23948sdkhjf

Rapport beskylder "en stat" for at stå bag angreb på tankskibe i Fujairah

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En ny rapport udarbejdet af Norge, USA og De Forenede Arabiske Emirater (FAE) peger på, at kun en stat kan være den skyldige i den sabotage, der blev udført på fire tankskibe ved Fujairah i Den Arabiske Golf den 12. maj. 

Rapporten er nu blevet fremlagt for FN's sikkerhedsråd. Her gentog repræsentanter fra Saudi-Arabien og USA ifølge CNN påstanden om, at Iran "næsten helt sikkert" står bag handlingen, der efterlod de fire tankskibe med større huller i skroget under havoverfladen. 

I rapporten er der dog ikke sat navn på, hvilken stat der kan stå bag. Iran har afvist forbindelser til angrebet, og på et uformelt møde om efterforskning i sikkerhedsrådet sagde ambassadøren fra FAE, at hun ikke beskylder Iran. 

De fire ramte skibe lå alle for anker, da de inden for en times tid blev ramt af eksplosioner. Et skib sejler under norsk flag, et andet under FAE-flag, og de to sidste hører hjemme i Saudi-Arabien. 

Det fremgår af et uddrag af rapporten, som er tilgængelig på Twitter, at særligt fem faktorer peger på, at en stat står bag:

Læs også: Maersk Product Tankers slipper fra 2019 med 631 millioner i lommen

  • Angrebene krævede efterretningskapacitet, eftersom skibene lader til at være nøje udvalgte iblandt næsten 200 fartøjer, der lå for anker ved Fujairah.
  • Angrebene har sandsynligvis krævet en positiv identifikation af de forudbestemte mål fra operatørerne. 
  • Angrebene har krævet trænede dykkere med stort kendskab til skibenes konstruktion, for at sprængstoffet kunne placeres med en sådan nøjagtighed, at de blev beskadigede uden at synke dem eller antænde lasten. 
  • Angrebene har krævet en høj grad af koordinering. Et af skibene var i den modsatte ende af ankerpladsen, da eksplosionerne fandt sted inden for en time. 
  • Angrebene har krævet en trænet operation af speedbåde med forståelse for det geografiske område og evne til at trænge ind på område og hente dem, der har placeret sprængstoffet, ud igen. 

Rapporten vil desuden blive overdraget til IMO.

Læs også: Mistanke om klæbeminer på norsk tankskib i Fujairah

Mere om: Iran | sabotage | tankrederier
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Her er skibet, du IKKE får set

Besøget fra det atomdrevne franske hangarskib Charles de Gaulle blev ramt af corona-krisen og lagde i går ikke til kaj i Aarhus. Men du skal ikke snydes...

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Plus

Exilators partikelfilter endelig solgt til et dansk skib

Blot et enkelt dansk skib er blandt iværksættervirksomheden Exilators liste på 25 købere af et partikelfilter, der fjerner livsfarlig mikroskopisk sod fra udstødningsrøg. Frustrerende, synes ejeren

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Plus

Tankskibene gjorde Mærsk store – del II

Lukningen af Suez Kanalen i 1967 gav fødsel til VLCC’erne, men de langt mindre MR-skibe blev grundstammen i APM’s tanker-flåde

Nyhedsbrev

8.578 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Niels Smedegaard til DSV

Online Avis Arkiv

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

Plus

Scandinavian Star: Skibets nye liv efter den skæbnesvangre brand

Ulykkesfærgen, hvorpå 158 mennesker mistede livet, havde en lang historie både før og efter branden

Galleri: Slider og slæber under fjerne himmelstrøg

GALLERI: Det danske rederi, Svitzer, har slæbebåde over hele verden. Kom med slæbebådene på arbejde i den brasilianske havneby, Santos

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Plus 1

Tilbageblik på den jyske Oslobåd

HISTORISK GALLERI: Rutelukning er et foreløbigt punktum for 80 års bilfærgetrafik mellem Frederikshavn og Oslo

1

El-færgen ’Ellen’ er nomineret til dansk designpris

E-ferry-projektet anerkendes nu også uden for søfartsbranchen med nominering til Danish Design Award

4

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

"At lukke Tattoo Ole svarer til at fjerne Den Lille Havfrue"

Det bliver heldigvis ikke aktuelt at dreje nøglen om hos Tattoo Ole i Nyhavn. Den historiske tatovør har vundet sag mod udlejer i Østre Landsret

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

Lige nu ser alt godt ud, men en ny bølge af aflyste sejladser venter i de kommende uger, vurderer Lars Jensen, der frygter nedgang som under finanskrisen

Indonesien smækker døren i for danske rederier

Color Line genindsætter 'Super Speed 1' som godsfærge

Esbjerg Havn bruger 120 mio. kroner på corona-støtte

Andre danske havne bør følge det gode eksempel, lyder det fra Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

Regeringen klar med fregat til Hormuz

Danmark deltager sammen med otte andre EU-lande i en overvågningsmission i Den Persiske Havbugt

Plus

Her er den eneste shipping-optur netop nu

Bimcos chefanalytiker gennemgår coronakrisens effekt på de store shipping-segmenter

Plus

Scandlines-boss om dramatisk passagernedgang: ”Vi kommer til at bede regeringen om hjælp”

Fjord Line vil trække færge ud af DIS

Bestyrelsen i Fjord Line har intentioner om at flage 'Oslofjord' hjem til Norge. Ifølge fagforening er der uklarhed om de mulige konsekvenser for de danske søfolk

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

Plus

Brancheforening om miljøskibe: "Det er Ikke rimeligt"

3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Har du en reguleringsopgave?

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Sikker og hurtig fortøjning af skibe og færger med vakuum

Roxtec Transit Quality Assurance Program

Skal du have et mobilt laboratorium?

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forsynings-sikkerhed

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Copenhagen Pump fører Esay Box trykforøger pumpe fra DAB

MTS E Serien af sensorer føres af Summit

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Send til en kollega

0.189