23948sdkhjf

DFDS sælger sidste ro/ro-skib fra Norfolkline

Græske Attica køber 19 år gammelt skib fra DFDS’ korridor mellem UK og kontinentet

DFDS har solgt det danskflagede ro/ro-skib ’Anglia Seaways’ til den store græske færgekoncern Attica Group. Salgsprisen er ifølge en selskabsmeddelelse fra DFDS på 90 mio. kroner. Heri fremgår det endvidere, at skibet overdrages til dets nye ejere 5. juli i år.

’Anglia Seaways’ er ud af en serie på fire søsterskibe som DFDS overtog i forbindelse med købet af det Mærsk-ejede Norfolkline i 2010. Skibet har efterfølgende med meget få undtagelser været opereret i UK – kontinent-korridoren hos DFDS. De få undtagelser har bl.a. været en charter til Clipper Groups Seatruck Ferries på Det Irske Hav.

’Anglia Seaways’ blev oprindeligt leveret som ’Maersk Anglia’ fra Guangzhou Shipyard i Kina i 2000 til Norfolkline. Med salget af ’Anglia Seaways’ har DFDS nu afhændet samtlige af de fire søsterskibe, der også talte ’Flandria Seaways’, ’Hibernia Seaways’ og ’Scotia Seaways’. Førstnævnte blev solgt i 2015, mens de to sidste begge blev afhændet i 2010 kort efter overtagelsen af Norfolkline – i øvrigt begge til Stena Line.

'Anglia Seaways' er med sine 1.680 Ianemeter blevet for lille til Nordsøen. I den anden ende af fødekæden får DFDS i løbet af det kommende halvandet år tilført fire 6.700 lanemeter store ro/ro-nybygninger til Nordsøen.

Med salgsprisen på 90 mio. kroner kan DFDS bogføre en gevinst på omtrent 35 mio. kroner. Samtlige besætningsmedlemmer på 'Anglia Seaways' vil blive tilbudt et job et andet sted i DFDS-koncernen. 

Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Faaborg-rederi konkurs

Sommerferie på Søfart

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Wrist Ship Supply på opkøb

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Giver du kassen for at bortskaffe dit proces-spildevand?

Sommerferie 2019

Send til en kollega

0.144