23948sdkhjf

Vejen banes for el til mindre ø-færger

Mindre ø-færger skal have mulighed for at overgå til ren eldrift, hvis det står til skatteministeren. Rederiforeningen er positiv.
Det bliver nu langt mere attraktivt for mindre færger at skifte til ren eldrift, som fremover også kun skal betale minimal elafgift. Det lægger skatteministeren op til i et nyt svar til Folketinget.

Det er Brian Mikkelsen fra de Konservative, som har rejst spørgsmålet om minimumsgrænsen for prisdygtig landstrøm til skibe. Tilbage i 2014, da Folketinget sænkede elafgiften for større erhvervsskibe fra 83,3 øre per kWh til EU's minimumssats på 0,4 øre per kWh, kopierede man en svensk minimumsgrænse for at sikre hurtig EU-godkendelse af ordningen. Nu er tiden kommet til næste skridt, mener skatteministeren:

”Jeg agter at fremsætte lovforslag om fjernelse af bruttotonnagegrænsen på mindst 400 tons for erhvervsskibe, da det vil kunne bidrage til reducerede udledninger af CO2, NOx, SO2 og partikler fra skibene,” skriver Karsten Lauritzen i det nye svar til Folketinget.

Det glæder Danmarks Rederiforening, som allerede i 2014 arbejdede for at undgå den kunstige minimumsgrænse. Her er man rigtig tilfreds med, at regeringen nu vil bane vejen for en endnu grønnere færgedrift.

”Det er godt, at skatteministeren med den varslede ændring af loven vil rydde en stor blokering for den grønne omstilling af de mindre færger. Nu bliver det pludselig muligt for de mindre ø- og genvejsfærger at omstille til el-drift, ganske som vi ser det på de større færger med overfarten mellem Helsingør og Helsingborg som det seneste eksempel,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Der bliver også taget godt imod den varslede ændring i den forening, som netop organiserer de mindre færger, der i særlig grad kan drage fordel af en ændring. Søren Adsersen er både overfartsleder på Venø Færgefart i Struer Kommune og samtidig formand for Småøernes Færgeselskab. Han glæder sig over nyheden:

”Det er noget, vi har set frem til. Det betyder, at vi får nemmere ved at gennemføre den omstilling, vi allerede er i gang med,” fortæller han til Struer Folkeblad. Venø Færgefart arbejder allerede for en hybridløsning, men vil gerne overgå til fuldstændig batteridrift – og det er der nu en reel mulighed for:

”Det ligger fem til syv år ud i fremtiden, men det er det, vi satser på,” konstaterer Søren Adsersen.

Samlet set er det endnu et skridt frem i retning af en stadigt grønnere færgefart i Danmark:

”Fjernes grænsen ved de 400 tons, så får det en håndgribelig effekt og vil være med til at holde Danmark i front inden for grøn færgefart. Der afgår en færge fra en dansk havn hvert 47. sekund, og danske færger transporterer i alt 32 mio. passagerer om året, så potentialet er stort, når vores færger bliver grønnere,” afslutter Jakob Ullegård om det store perspektiv i skatteministerens nye tiltag.

Kilde: Rederiforeningen
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125