23948sdkhjf

Mols-Liniens fjerde samt en mulig femte ny stor hurtigfærge skal leveres fra Austal

FÆRGER: Med bornholmer-underskriften på plads rykker Mols-Linien hurtigt. Mindst yderligere én stor helt skræddersyet hurtigfærge er nu på vej til Kattegatrederiet, men denne gang ikke fra den sædvanlige leverandør.
Som en ventet effekt af, at Mols-Linien vandt udbuddet på de statsstøttede færgeruter fra Bornholm til fastlandet og Sverige fra 2018, bestilte Kattegat-rederiet i dag en fjerde stor katamaran-hurtigfærge. Samtidigt meddeler Mols-Linien i en selskabsmeddelelse, at der ligeledes er sikret en option på en femte stor hurtigfærge.

To af Mols-Liniens tre hurtigfærger på Kattegat, ’Katexpress 1’ og ’Katexpress 2’, er i dag af InCat-værftets 112 meter-type. Og der er ifølge Mols-Linien tale om nybygninger med samme kapaciteter som de to store og driftsøkonomiske Katexpress-færger, der er en grundsten i den økonomiske turnaround, rederiet i det seneste par år har foretaget.

Læs også: Mols-Linien klar med ny hurtigfærge og kapacitetsudvidelse fra foråret 2017

Derfor blev der tilbage i oktober 2015 bestilt en tredje af denne Katexpress-type til yderligere manifestering på Kattegat-markedet til levering i foråret 2017. Men udfaldet af det netop afgjorte færgeudbud på Bornholm i Mols-Liniens favør har gjort, at ’Katexpress 1’ nu skal udgøre grundstammen på hovedruten mellem Rønne og Ystad sammen med den noget mindre tredje hurtigfærge hos Mols-Linien i dag, ’Max Mols’.

Vækst på Kattegat parallelt med Bornholm

Det er således fraværet af én af de to nuværende store hurtigfærger samt den mindre ’Max Mols’ – og et ønske om fortsat kapacitet til at vokse på Kattegat, også efter starten på bornholmerkontrakten - der er baggrunden for, at der også er indgået en option.

Mols-Liniens adm direktør, Søren Jespersen, oplyser til Søfart, at det bliver tale om en helt ny generation af færger fra Austal, skræddersyet til Mols-Linien.

”Den store hurtigfærge, vi lige har bestilt, bliver på alle måder designet til vores behov, samtidigt bliver den også en helt ny generation af hurtigfærger for værftet. Når den leveres, vil den tilbyde de samme faciliteter for passagererne som på de tre store Katexpress-færger. Men det er da klart, at den kommer til at se anderledes ud, da den jo bygges af et andet værft,” siger Søren Jespersen.

Type mere religion end praktik

Mens både ’Katexpress 1’ og ’Katexpress 2’ samt den kommende tredje enhed er af det australske værft InCats 112 meter-type, er den netop indgåede ordre placeret hos det eneste andet værft i verden, der bygger den største klasse af passager- og bilførende katamaran-hurtigfærger, Austal, der ligeledes ligger i Australien.

”Et helt centralt krav fra os er selvfølgelig, at den skal kunne passe hundrede procent i de samme lejer og ramper, som vores InCat-færger benytter,” understreger Søren Jespersen. Han betegner samtidigt spørgsmålet om de to værfters forskellige grunddesign, Wave-piercing kontra SWATH-skrog mere som religion end noget, der for Mols-Linien har nogen egentlig praktisk betydning.

Søren Jespersen forklarer, at valget af Austal i stedet for det hidtidige ”hus-værft” InCat for Mols-Linien alene har handlet om, hvilket værft der her og nu kunne tilbyde det bedste til rederiets aktuelle behov.

Almindelig kontrahering

I dansk sammenhæng er Austal kendt for at have leveret Danske Færgers nuværende to hurtigfærger på Rønne-Ystad-ruten. Ifølge Søfarts oplysninger har InCat en relativt fyldt ordrebog, der ud over den store tredje Katexpress-enhed også indeholder en større serie af pendler-færger til Sydneys bystyre.

Nybygningen skal leveres ved årsskiftet 2018/19. Søren Jespersen oplyser, at både ordren på en ro/pax-færge i Finland forleden samt dagens ordre hos Austal er konventionelle kontraheringer – altså ikke de leasing/bareboat-setups, Mols-Linien har med InCat.

Han oplyser endvidere, at rederiet derfor også skal have site-offices både i Finland og i Henderson, hvor Austal-værftet ligger. Etableringen af dem falder dog sammen med dels færdiggørelsen af den tredje store InCat-færge, og dels, at rederiet alligevel skal udvide sin tekniske organisation i forbindelse med entreen ind på Østersøen med bornholmerkontrakten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112