23948sdkhjf

'Thorco Cloud' sank efter kollision med 'Stolt Commitment' – seks mand savnes

SØULYKKE: Halvdelen af besætningen på delvist dansk-ejede 'Thorco Cloud' må formodes omkommet efter kollision med US-tankskibet 'Stolt Commitment' i Singapore-strædet.
Seks besætningsmedlemmer fra projektlastskibet 'Thorco Cloud' var endnu over 12 timer efter selve kollisionen mellem fragtskibet og det amerikansk-ejede tankskib 'Stolt Commitment' ikke fundet. Dette på trods af en omfattende eftersøgningsrunde i Singapore-stædet. De må derfor formodes omkommet som følge af 'Thorco Cloud's totalforlis på en position nærmest midt i strædet mellem Singapore og Indonesien.
 
”Vi har ikke hørt noget afgørende nyt endnu, og det betyder, at vi ved det, at seks af besætningen er blevet reddet og ilandsat i Singapore. Det drejer sig om både medlemmer af den ukrainske officersbesætning og de filippinske menige, der var om bord. De savnede tæller altså også et mix af begge besætningsgrupper,” oplyser CEO Thomas Mikkelsen fra Thorco Shipping til Søfart.
 
Han oplyser videre, at alle pårørende til både de reddede og savnede besætningsmedlemmer er underrettet om ulykken. Informationsstrømmen involverer den vej om tyske Marship, der er managementselskab for Thorco Shipping og ifølge Thomas Mikkelsen også var medejer af 'Thorco Cloud'. Fra Marship er der ingen kommentarer at indhente til sagen.
 
Thorco-skib kom fra bagbord
 
Selve ulykken skete onsdag eftermiddag (16. december) nærmest præcis midt i Singapore-strædet. Her var 'Thorco Cloud' på vej op i den vestgående trafiksepareringszone efter afgang fra den indonesiske havn Batu Ampar med kurs mod Afrika og senere Brasilien med en kombineret last. Den bestod overvejende af stål, men indeholdt også diverse andre partladninger, oplyser Thomas Mikkelsen til Søfart.
 
På en position ca. 11 sømil nordvest for afgangshavnen kolliderede 'Thorco Cloud' så med kemikalietankskibet 'Stolt Commitment', der var for østgående. De nærmere omstændigheder i forbindelse med ulykken foreligger ikke så langt, men der er tilsyneladende tale om en typisk ”krydsende skibe”-fejlmanøvre. 
 
I dette scenarie antageligt med 'Thorco Cloud' kommende med forret, idet 'Stolt Commitment' må have haft fragtskibet på sin styrbord side (søvejsreglernes Regel  15 om Vigeregler for Maskindrevne Skibe på Skærende Kurser – hvor grønt lys (styrbord) altid skal vige for rødt lys (bagbord)).
 
Konkret vides, at 'Thorco Cloud' endte med at kollidere med tankskibet på dettes styrbord side, hvorefter totalforliset for 'Thorco Cloud' skete i løbet af få minutter, hvilket kun efterlod besætningen få øjeblikke til at komme af borde. Og i den forbindelse øjensynligt uden at have tid til at søsætte flåder, eller at alle fik iført sig personligt redningsudstyr. 
 
Svære redningsforhold
 
For 'Stolt Commitment's vedkommende er det rapporteret, at den efter kollisionen først fortsatte fremad et stykke tid, før skibets ledelse – muligvis pga. faren for vandindtrængen via skader på skroget – begyndte at bakke langsomt, indtil maskineriet gik i stå. Derpå blev der smidt anker. Skibet er senest rapporteret ankommet Singapore.
 
Selve ulykken blev meget hurtigt rapporteret til myndighederne i land, og fra Singapore iværksattes en omfattende redningsaktion, hvorunder det lykkedes at lokalisere fem af de reddede besætningsmedlemmer fra 'Thorco Cloud'. Den sjette reddede person blev hentet op af besætningen på 'Stolt Commitment'. Alle seks blev overført til hospital i Singapore efterfølgende.
 
Ifølge de meteorologiske oplysninger var der dårligt sigte i området, da ulykken fandt sted, og det kan have medvirket til selve ulykken, og uomtvisteligt i forbindelse med eftersøgningen af de savnede besætningsmedlemmer, idet mørket tillige længst var faldet på.
 
Bjærgning en mulighed
 
Det vides, at 'Thorco Cloud' havde godt 560 tons fuelolie om bord, da skibet forliste, mens der endnu ikke er rapporteret noget om indholdet af lasten på tankskibet – endsige omfanget af de skader, der er sket på skibet med hensyn til eventuel miljøulykke. Men positionen af sunkne 'Thorco Cloud' er kendt, og trods besværet med at operere en bjærgningsoperation i det meget trafikerede Singapore-stæde, vil der formentlig overvejes iværksættelse af en sådan.
 
'Thorco Cloud' er registreret som projektlastskib med to egne kraner på 10.385 t.dv. Den blev bygget på hollandske Scheepswerf Damen Hoogezand i 2004 til det tyske KG-selskab Eckhoff GmbH & Co. og har siden levet en lidt omtumlet tilværelse mellem tyske rederiselskaber, indtil Thorco Shipping overtog kommercielt management i 2013 – og rapporteret medejerskab i juli i år.
 
'Stolt Commitment' hører under Stolt-gruppen, der opereres fra USA og med kommercielt hovedkvarter i London. Selve skibet er registreret på Cayman Islands og er en produkt/kemikalietanker på 37.438 t.dv. Bygget i 2000.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093