Ekspert til DR: "Jeg har aldrig set et så snoet anker før"
For ottende dag bevogter et dansk flådefartøj på vegne af Sverige det kinesiske fragtskib 'Yi Peng 3' i Kattegat ud for Grenå i Danmarks økonomiske zone.
Det kinesiske tørlastskib fra 2001 er mistænkt og formentlig tilbageholdt for at stå bag skaderne på to datakabler i Østersøen i forrige weekend.
Aldrig set noget lignende
I sidste uge viste optagelser fra DR , at skibets bagbords sideanker er kraftigt beskadiget med ankerflige, som er synligt snoede i flere retninger. Til DR siger eksperter, at skaderne tyder på, at ankeret er blevet slæbt efter skibet og har haft kontakt med havbund og eventuelt også klippegrund.
- Jeg har aldrig set så bøjet et anker før, siger søfarende kaptajn Lars Bo Nielsen til DR, mens orlogskaptajn og forsvarsanalytiker Jens Wenzel Kristoffersen fra Nordic Defence Analysis konstaterer, at ankerfligene er vredet, så de ikke længere er parallelle.
Skaderne har yderligere forstærket mistanken mod skibet for at være skyld i overrivningerne af de to datakabler, som den tyske forsvarsminister allerede har kaldt for sabotage.
- Ingen tror på, at kablerne blev revet over ved et uheld. Jeg tror heller ikke på, at skibsankre ved et uheld har forårsaget skaden, siger Boris Pistorius i sidste uge ved et EU-forsvarsministermøde i Bruxelles.
Slukkede sin AIS i otte timer
'Yi Peng 3' kom fra Ruslands Ust-Luga havn, og passerede i Østersøen de to datakabler, som efterfølgende blev revet over.
Det første datakabel mellem Sverige og Litauen, blev afbrudt 17. november, og mindre end fireogtyve timer senere blev det eneste kommunikationskabel mellem Finland og Tyskland også overrevet.
Ifølge SVT har de svenske myndigheder, som har undersøgt det første kabelbrud, kortlagt, at 'Yi Peng 3' sænkede hastigheden fra 6,9 til 3,4 knob på tidspunktet for det første kabelbrud.
Desuden viser data fra Marine Traffic, at skibet sejlede med slukket radiosignal i knap otte timer, mens det passerede området.
Mulig hjemmel i ældgammel konvention
Skibet befinder sig i dag fortsat i den danske økonomiske zone, som betragtes som internationalt farvand. Derfor har danske myndigheder som udgangspunkt ingen hjemmel til at tilbageholde skibet, selvom meget tyder på, at det er grunden til skibet lange ophold i Kattegat.
Militæranalytiker ved Forsvarsakademiet, Kenneth Øhlenschlæger, siger til Jyllands-Posten, at Danmark kan have brugt en gammel kabelkonvention fra 1884, som hjemmel til at holde skibet tilbage.
Både svenske, tyske og finske myndigheder er i gang med efterforskninger og mistænker alle, at sabotage er årsagen til skaderne på datakablerne.
Forhandler med Kina
Ifølge DR og SVT ligger flere lande i intense forhandlinger med Kina om at få lov til at undersøge skibet. I går eftermiddag oplyste det danske Udenrigsministerium til Ritzau, at det er "i løbende dialog med de mest involverede lande i håndteringen af denne sag, herunder også Kina".
Inspektionsskibet 'HDMS Hvidbjørnen', som siden tirsdag har fulgt 'Yi Peng 3' gennem Storebælt og videre ind i Kattegat, blev torsdag afløst ved det kinesiske skib af 'P523 Najaden', som har fået selskab af det tyske kystvagtskib 'Bad Düben' og det store svenske kystvagtskib 'Poseidon.
Både Kina og Rusland har afvist at have noget med kabelbruddene at gøre.
Skibet var ifølge GCaptain på vej fra russiske Ust-Luga til Port Said i Egypten lastet med kul.