23948sdkhjf

Molslinjen køber sig ind i solcellepark - uden garantier for øremærket strøm

Ingen kan garantere, at strømmen kommer præcis herfra, men nu har rederiet købt sig ind i en solcellepark forud for batterifærgens debut

Forleden blev det første spadestik taget til en 132.000 MWh stor solcellepark i Kolind på Djursland. 

Parken skal levere strøm til elnettet, og blandt andet håber Molslinjen at kunne tanke sol-generet strøm til opladning af den nye Alsfærgen 'Nerthus', der søsættes inden årsskiftet. 

Men der er ingen garantier for, at energien kommer præcist fra pågældende solcellepark. Energien sendes ud på det fælles elnet, og kan så at sige ikke øremærkes en ladestander på Als.

Det ved direktør i Molslinjen Kristian Durhuus godt. 

- Vi kan ikke sende produktionen fra solparken direkte til Als – men vi bidrager til at øge den samlede mængde af vedvarende energi i elnettet, samtidig med vi bruger en tilsvarende mængde strøm på Als, når den nye elfærge kommer til ruten omkring årsskiftet,” siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

10 årig aftale

Molslinjen skal sammen med to andre virksomheder aftage den vedvarende energi gennem en såkaldt PPA-aftale, som er indgået med Energi Danmark. Aftalen løber i 10 år. 

Det er NRGi Renewables, som bygger parken, der efter planen skal være i drift fra foråret 2025.

- Denne form for samarbejde og teknologisk innovation er afgørende for at nå de ambitiøse klimamål. Ved at investere i banebrydende løsninger og partnerskaber accelererer vi overgangen til en fuldt bæredygtig fremtid – både for vores virksomhed og for samfundet som helhed, supplerer Kristian Durhuus.

Molslinjen har som ambition at sejle emmisionsfrit inden 2040. I løbet af de næste måneder søsætter rederiet to batteridrevne færger på ruterne mellem hhv. Kalundborg og Ballen på Samsø samt Bøjden og Fynshav ved Als. 

Men den helt store hovedpine for rederiet ligger stadig i at få transformeret hurtigfærgerne til en grønnere drift. 

Elfærgen ’Nerthus,’ der skal sejle mellem Bøjden og Fynshav er i øjeblikket ved at blive bygget på et værft i Tyrkiet.

Den 117 meter lange færge skal drives af batterier på 3,1 MWh. Færgen kan transportere 188 biler og 600 passagerer på en overfart mellem de to landsdele.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125