23948sdkhjf

"Andre gør det big time": Danske Havne efterlyser statsstøtte for at bevare dansk momentum

Danske Havne hylder ikke ubetinget statsstøtte, men det skal til, hvis vi beholde arbejdspladser og momentum, lyder det

Statsstøtte er ikke ubetinget godt.

Men det kan blive en nødvendighed, hvis Danmark skal beholde arbejdspladser og momentum i den grønne industri.

Sådan lyder det fra brancheorganisationen Danske Havne.

Et nyt år er i gang, og organisationen har et par sager på dagsordenen, som de gerne vil have på banen i 2024. Herunder politisk velvilje og midler til nye, grønne arbejdspladser.

- Statsstøtte ikke nødvendigvis generelt er af det gode, men når en række store europæiske lande rundt om os i EU yder statsstøtte, og Kina og USA big time gør det samme, er vi nødt til at forsvare vores værdier, erhvervsliv og arbejdspladser. Det bliver en stor og vigtig ting i 2024, tror jeg, siger Søren Søndergaard, presse- og kommunikationschef i Danske Havne. Han svarer på vegne af direktør Tine Kirk, der ikke havde mulighed for at udtale sig før avisens deadline.

Havne som omdrejningspunkter

Den statslige indblanding er tvingende nødvendigt,  hvis de danske havne skal have mulighed for at spille en rolle i den grønne omstilling. Sådan lyder det fra Danske Havne. 

- Havnene er jo omdrejningspunkter for en del produktion og al udskibning ad havvindmølle-komponenter, så det er vigtigt for erhvervshavnene, siger Søren Søndergaard.

Derfor er det også vigtigt, at havnenes bestyrelser får nemmere ved at navigere og foretage ændringer på havnearealerne. Så bureaukrati i hvert fald ikke står i vejen for, om en havn kan blive udskibningshotspot for et grønt projekt, siger han. 

- Højt på vores agenda for 2024 står også kortere sagsbehandling og godkendelser af klaptilladelser og havneudvidelser. Langsommeligheden er ganske enkelt hindrende for drift og udviklingen i havnene og bremser nødvendige havneudvidelser, siger han. 

- Det er at gamble med både forsyningssikkerhed og grøn omstilling.

- Havneloven skal også gerne revideres, især så den bliver teknologi-neutral. Som det er i dag har den nogle uhensigtsmæssige, og givetvis utilsigtede, begrænsninger som bl.a. medfører, at havnene ikke aktivt kan gå ind i arbejdet med solceller, siger han.

Statsfinansierede sejlrender

Og staten har mere at gøre i 2024, lyder det fra Danske Havne.

Organisationen ønsker nemlig, at sejlrender bliver finansieret af staten, netop fordi de er af essentiel betydning for transport til søs. 

- Sejlrender er nødvendige for transport via søvejen – noget, der efter EU-beslutning skal opprioriteres, da transport ad søvejen i udgangspunktet er mere klimavenligt end ad landevejen. Desuden vil det afhjælpe noget af trængslen på Europas veje, siger han. 

- For Danmarks forsyningssikkerhed er sejlrenderne også helt afgørende, og vi synes mere det er et fælles nationalt anliggende end en opgave for de kommuner, der tilfældes ejer havne, slutter Søren Søndergaard. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078