23948sdkhjf

120 ansøgninger til navigatørernes F1-team - her er de ekstreme krav til Danmarks lodser

Ganske få navigatører opfylder de formelle krav til at blive lods, og alligevel har DanPilot ikke skyggen af rekrutteringsproblemer i den igangværende ansættelsesrunde. Læs videre, hvis du vi vide, hvor meget man må skylde til det offentlige, hvis man vil have lods-certifikat 

Kompetencekravene er knaldhårde, hvis du vil være lods i Danmark.  

Og for de fleste er det kun en teoretisk mulighed. For det er svært at blive lods. Hvad Formel 1-køreren er for transportmidler med hjul, og hvad jagerpiloten er for transportmidler med vinger, er lodsen for ditto til søs. 

- Når man har taget en maritim uddannelse, så når man det ypperste kompetenceniveau som lods. I en vis forstand er det søfartens Formel 1-klasse. Det kan vi i øvrigt også se på vores ansøgerfelt til opslåede stillinger. I den sidste ansættelsesrunde havde vi omtrent 120 ansøgninger, og næsten alle var kvalificerede, fortæller DanPilots lodschef, Niels Bergmann Rasmussen.  

Når man først er blevet er lods, er det også et fag, man bliver pensioneret i Erik Merkes Nielsen, DanPilot, CEO

120 er mange ansøgninger al den stund, at den samlede pulje af potentielle ansøgere ikke er særligt stor. For kravene er høje.

- Kravene til lodser er bekendtgørelsesreguleret. Lodstilsynet er hjemhørende i Søfartsstyrelsen, og deres funktion er at tilse, at alle lodser har de nødvendige kompetencer, og det gør de blandt andet ved at eksaminere ved lodsprøver, siger Niels Bergmann Rasmussen. 

Den bekendtgørelse, som Bergmann Rasmussen refererer til, er bekendtgørelsen om udstedelse af lodscertifikat. I den står, at en lods skal være uddannet til at føre alle størrelser skibe og have ført skibe i flere år. Herudover skal han eller hun have sønæringsbevis og et sundhedscertifikat uden anmærkninger. I den kuriøse afdeling kan man henvise til, at en lodsaspirants forfaldne, offentlige gæld ikke overstige kr. 50.000 kr. 

Certificeret lods

Derudover skal en lodsaspirant igennem en lodsuddannelse, der indeholder sidemandsoplæring samt en række interne og eksterne kurser. Og når lodscertifikatet endelig er hus, skal en certificeret lods mindst hvert femte år gennemgå særskilte kurser i skibsmanøvrering, broledelse, nødsituationer og lodsjura. Herudover skal et sikkerhedskursus gennemføres hvert tredje år.

Hvis en lods når at holde 25-års jubilæum, bliver det til 32 særskilte obligatoriske kursusforløb. Sammenlign med et almindeligt kørekort. En praktisk, en teoretisk prøve og et enkelt smut til lægen, hvis man bliver gammel nok.

Lodseri for livet

Men selvom kravene til moderne lodsers professionalisering er høje, er det en beskæftigelse, som man sjældent forlader igen, når man først har fået certifikat og erfaring som lods.

- Når man først er blevet er lods, er det også et fag, man bliver pensioneret i.

Som mange andre virksomheder, så gør DanPilot også sit til at fastholde medarbejdere.

- Hos DanPilot kan man efter pensionering blive tilknyttet som hjælpelods, og så kan man selv styre, hvornår man vil afsted på en lodsning, forklarer DanPilots adm. direktør, Erik Merkes Nielsen. 

Han fortsætter: 

- Når vi har ekstra meget at lave, så sender vi en sms, og så kan man tage en tur, hvis der er tid i hverdagen. Det er en god ordning for mange, for i arbejdsliv er der også et socialt element, og man kan på den måde holde kontakten kolleger.

Ikke entydigt

Der er ingen formel aldersgrænse for, hvornår man ikke længere kan bedrive lodseri. 

Til gengæld er der en entydigt defineret fysisk grænse.

- For lodser er der ingen aldersgrænse for, hvornår man ikke længere kan være lods. Men alle lodser skal løbende igennem lægeundersøgelser, hvor deres fysiske formåen tjekkes, og hvis den fysiske form ikke er der, så kan du heller ikke fortsætte som lods, siger Erik Merkes Nielsen.

Og den fysiske grænse er individuel, og Erik Merkes Nielsen giver et overraskende eksempel.

- Vi har indenfor de sidste par år pensioneret et par lodser, der var i midten af halvfjerdserne. I de sidste år var de hjælpelodser, og de arbejdede ikke fuld tid. Men de tog lodsninger, når det passede for dem, hvilket var en betydningsfuld hjælp. Og både fagligt, fysisk og mentalt var de helt skarpe, da de stoppede.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079