23948sdkhjf

Projektlastspecialist får nye skibe til transportkæden af store møllekomponenter

Deugro Denmark kan i 2025 se frem til helt nye specialskibe til møllekomponenter. De nye skibe er en videreudvikling af et projekt fra 2016

Den tyskejede specialist ud i projektlaster og logistik Deugro Denmark får i 2025 adgang til to nybyggede specialskibe til søværts transport af møllekomponenter. Det sker i et samarbejde mellem Deugro Denmark, der har base i Herning, og mølleproducenten Siemens Gamesa og det hollandske rederi Amasus Offshore.

De to nybygninger leveres fra Jiangsu Zhenjiang Shipyard i Kina i sommeren 2025. Skibene er kontraheret af den hollandske rederipartner og skal beskæftiges på langtidscharter af Deugro Denmark og Siemens Gamesa.

Det skriver Deugro Denmark i en pressemeddelelse.

En videreudvikling

Siemens indgik tilbage i 2015 et samarbejde med Deugro Denmark om transport af store møllekomponenter som vinger og naceller.

I aftalen indgik de to møllekomponent-skibe ’Rotra Vente’ og ’ Rotra Mare’ der blev ombygget fra containerfeederskibe i 2016 og 2017. Begge skibe blev ombygget i 2022 for fortsat at kunne håndtere de stadig større møllekomponenter.

De to kommende nye skibe er således en videreudvikling af ’Rotra Vente’ og ’ Rotra Mare’, oplyser Deugro Denmark i pressemeddelelsen:

- Konceptet har siden 2016 vist sig at være meget vellykket – det har reduceret risiko, lastetid og omkostninger ved at kombinere et unikt ro/ro- og portalkransystem ved transport af havvindmøllekomponenter.

- De nye fartøjer er designet til at imødekomme den øgede størrelse og vægt af de næste generationer af havvindmøllerkomponenter og samtidig sikre en klasseledende lastevne og operationel fleksibilitet.

De to nybygninger, med navnene ’Rotra Futura’ og Rotra Horizon’, får en længde over alt på 167,6 meter og en bredde på 26 meter. Dækshuset placeres helt fremme for at skabe et stort open-top lastdæk, hvor højden på lasten ikke er begrænset af udsyet fra kommandobroen.

Nye kransystemer

Skibene får ydermere ro/ro-ramper og et nyt krankoncept i kombination med et specialudviklet gantry-system fra Liebherr, som muliggør stuvning af møllekomponenter i tre lag.

På leverandørsiden nævnes også Wärtsilä, der skal lavere hovedmaskineriet, som skal sikre en 15 pct. reduktion af skibenes CO2-udledning i forhold til niveauet i dag. Maskineriet kommer også til at integrere et waste heat recovery-system.

- Aspektet med at reducere CO2-fodaftrykket vil være endnu vigtigere i fremtiden for offshore vindindustrien. At være og forblive på forkant med kravene til vindenergiindustrien bygger grundlaget for vores fælles succes siger Hans Henrik Groen, filialchef og adm. direktør i Deugro Danmark.

- Vi og vores partner Amasus Offshore er glade og stolte over igen at blive udvalgt af Siemens Gamesa som den foretrukne leverandør af et banebrydende og trendsættende koncept i offshore vindindustrien, pointerer han.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125