23948sdkhjf

Energiinvestor i spidsen for udvalg om grøn oprustning på erhvervshavne

Et nyt partnerskab har set dagens lys blandt danske havne. Torsdag morgen blev frontfiguren præsenteret.

Christina Grumstrup Sørensen er god til at kombinere energi og penge. 

Hun blev kaldt sølvspurven, da hun kort efter de såkaldte fire gulddrenges afsked med DONG/Ørsted blev femtemand i Copenhagen Infrastructure Partners (CIP). Torsdag præsenterede tre ministre - erhvervsminister Morten Bødskov (S), klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) og transportminister Thomas Danielsen (V) - hende som formand for "partnerskab for udvikling af danske erhvervshavne." 

Det skete på krydstogtkajen ved Terminal 1 i København.

En hovedopgave for partnerskabet er at bane vej for kommercielle investeringer til udvikling af erhvervshavnene som energiknudepunkter for vindmøller, Power-to-X og CO2-lagring.

- Jeg ser frem til at bringe mine egne erfaringer i spil, når det handler om at om at skabe de nødvendige rammer for at tiltrække investeringer i store infrastrukturprojekter, erklærer Christina Grumstrup Sørensen.


Alene i Nordsøen skal der etableres 300 Giga Watt vindmøller à 4½ milliard kroner, og de skal bygges på eller transporteres via havne, illustrerer Lars Aagaard behovet for rammevilkår, der gør havnene i stand til at udnytte mulighederne.

Tidsfrist næste år

Havnepartnerskabets tidsfrist er begyndelsen af 2024. Derefter udarbejder regeringen en havnestrategi. Thomas Danielsen har endnu ikke overblik over, om det betyder ændringer i havneloven.

Deltagerne i partnerskabet er:

Brancheforeningen Danske Havne
CO-Industri (to medlemmer)
Green Power Denmark
Dansk Erhverv
Dansk Offshore
Danske Rederier
Danske Maritime
Kommunernes Landsforening
Brintbranchen
Forsikring og Pension
Danmarks Fiskeri Producent Organisation
Danske Shipping- og Havnevirksomheder
Vognmandsorganisationen ITD
Dansk Industri

De to hovedopgaver er fremgår af opgavebeskrivelsen:

1) "Kortlægge omstillingsbehovet for danske erhvervshavne med henblik på at skabe økonomisk bæredygtige erhvervshavne, herunder til i relevant omfang fortsat at understøttre fx grøn omstilling, grøn industri og andre havneerhverv (færgetrafik, logistik, mv.)."

2) "Komme med anbefalinger til, hvordan danske erhvervshavne kan udvikles gennem kommercielle investeringer, så havnene kan imødekomme hele eller dele af omstillingsbehovet."

Kommisoriet understreger, at anbefalingerne ikke må medføre nye udgfter for stat, regioner eller kommuner. Videre håndteres beskyttelse af erhvervshavne og nationale interesser i "oversigt over interesser i kommuneplanlægningen".

Arbejdet i partnerskabet kan sammentænkes med de analyser af havnesektorren, som er aftalt i infrastrukturaftlaen, med Fiskerikommissionens arbejde samt klimapartnerskaberne for de enkelte sektorer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079