Mærsk er retur i Ukraine i flodmunding og sejler ad bagvejen uden for russisk armslængde

Et år efter at den russiske invasion ødelagde containertransporterne til og fra Ukraine, er Mærsk Line nu retur i det krigsramte land med en begrænset service.
Det skriver mediet Maritime Executive.
Mens de ukrainske saltvandshavne ud mod Sortehavet er lukket af den russiske blokale for alle fragter undtaget korn, ligger flere flodmundinger i Ukraine uden for russisk armslængde.
Her har små, lavvandede terminaler har fungeret - med få hindringer - i løbet af det seneste år og har været en livline for Ukraines landbrugseksport.
For i stedet for at sejle direkte ud i Sortehavet fra Ukraine, kan man sejle ad bagvejen i en kanal til en Sortehavshavn i et andet land.
Containere på pramme
En af disse havne håndterer nu containergods for Mærsk.
Det danske rederi meddelte i denne uge, at selskabet bruger havnen i Reni i Ukraine til containertransporter på pramme, som sejler via den indenlandske Donau-kanal og en sidekanal til havnen i Constanta, som ligger i Rumænien ud til Sortehavet.
Ruten er nu fuldt ud operationel via kanalen og Sortehavet med en transittid på ca. 1,5 dage, og Mærsk tager imod ordrer, afhængigt af tilgængelighed.
På grund af den forhøjede risiko ved at operere i regionen kræver Mærsk, at afskiberne underskriver en juridisk Ukraine-klausul for at bestille fragt til ruten.
"Logistikoperationer i og omkring landet er fortsat udfordrende, men vi er glade for at kunne informere om, at Mærsk nu er i stand til at tilbyde direkte bookinger til Ukraine fra hele verden - hvilket afhjælper et hyppigt smertepunkt for kunderne i løbet af det seneste år," skriver rederiet i en erklæring ifølge mediet.