23948sdkhjf

To millioner færre: Færgerute over Øresund kæmper med faldende passagertal

Øresundslinjen satser på digitalisering og nye initiativer for at vinde tabte kunder tilbage fra Øresundsbroen

Siden åbningen af Øresundsbroen i år 2000 har færgeruten mellem Helsingør og Helsingborg mistet cirka to millioner årlige passagerer. Nu arbejder Molslinjen målrettet med strategier, der skal vende udviklingen og øge passagertallet igen.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

Siden Molslinjen overtog driften af ruten i 2023 under navnet Øresundslinjen, har selskabet blandt andet investeret i digitalisering og en ny billetstruktur med dynamiske priser, hvor billetter kan koste ned til 199 kroner. 

Et af de nye initiativer er Øresundsekspressen mellem Göteborg og København, der skal fremhæve færgens fordele, herunder muligheden for opladning af elbiler med grøn strøm ombord.

- I Molslinjen har vi haft en klar strategi om at vende udviklingen og stabilisere passagertallet - og forøge det. Vi har nu oplevet to år med passagerfremgang på trods af den dårlige svenske økonomi, og vi forventer, at passagertallet fortsat vil stige i de kommende år, siger adm. direktør i Molslinjen, Kristian Durhuus til Sjællandske Nyheder.

Molslinjen fokuserer på at tiltrække bilister og pendlere med, at de kan spare 48 kilometer ved at vælge færgeruten frem for broen. Og måske virker det. I 2023 rejste 6.133.000 passagerer med Øresundslinjen, og det tal steg sidste år til 6.187.000 rejsende.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062