23948sdkhjf

Sådan blev krigsskæbnerne for ØK’s tre passagerskibe Amerika, Europa og Canada

ØK fik i 1930’erne bygget tre kombinerede passager- og fragtskibe. De var mere luksuriøse end de forudgående linere til emigrantfarten, men ingen af dem overlevede verdenskrigen som lå og lurede ude i horisonten
Op til 1930 byggede ØK udelukkende motorskibe uden skorsten, for at vise at her sejler ikke et dampskib, men et motorskib. Uden skorsten ser et skib lidt amputeret ud, og mangler en form for identitet, da et skorstensmærke viser hvilket rederi et skib sejler for. Men det var den gang en del af ØK’s image, som var et af de få rederier som fik bygget...
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement

  • Ingen kortoplysninger
  • Ingen binding
Opret nu
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Sænketunnel, tyfon-sikre broer og kunstige øer: Danskere forbinder kinesiske millionbyer
Mindre rullemodstand i ny asfalt på Storebæltsbroen
Ophugningsværfts overskud blev over 100 gange større på et år
Offshore-koncern vender millionunderskud til overskud
Skib tipper i havn og sender 15 på hospitalet
Thyborøn-virksomhed satser på det sikre i grøn omstilling
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.189