23948sdkhjf

Fregatulykken for retten: Rorgængeren så det skib, som vagtchefen ikke så

I går torsdag kom nye detaljer frem i den verserende retssag om den norske fregat 'Helge Ingstad', der kolliderede med et tankskib og sank. Fregattens rorgænger opdagede tidligt, at lysene i det fjerne faktisk var et skib, og da det gik op for brobesætningen, at de var på kollisionskurs, steg deres adrenalin-niveau voldsomt

Hvem så egentlig hvad i minutterne og sekunderne, før fregatten 'Helge Ingstad' kolliderede med tankskibet 'Sola TS' den 8. november 2018?

Torsdag var der i retten i Oslo en vis spænding om, hvad styrmanden ville sige, gengiver den norske tv-station TV2.

Mens vagtcheferne på broen havde besluttet sig for, at det oplyste objekt på styrbord side var noget, der lå stille ved kysten, mente styrmanden, at lyset faktisk kunne stamme fra et fartøj i bevægelse.

- Jeg troede, at det var noget, der kunne ligne en pram. Der var en masse dækbelysning, og jeg baserede min antagelse på pramme, som jeg har set før, siger han.

En strejftanke

Rorgængeren observerede angiveligt fartøjet flere minutter før kollisionen. Ifølge hans forklaring var der flere grunde til, at han ikke anmeldte kollisionen.

- Som styrmand er det ikke min opgave at holde udkig. Jeg er nødt til at holde fokus på banen, siger han.

Desuden var tanken om, at det kunne være en pram, kun en strejftanke, mens han havde travlt med sine egne opgaver.

Rorgængeren gik også ud fra, at den indgående og udgående vagtchef havde fuld kontrol over farvandet.

Så "Sola TS"

På dette tidspunkt undersøgte begge brovagthavende tilsynsførende efter sigende radaren, mens de udførte vagtoverdragelsen.

Den afgående vagtchef forklarede onsdag, at han havde set to AIS-signaler på radaren og også havde set betegnelsen 'Sola TS' uden at undersøge det nærmere.

Da signalerne ikke viste en hastighedsvektor, antog både han og vagtchefen nu, at objekterne var i hvile.

Kaoset før ’Helge Ingstad’-kollision gennemgået for retten

- Ikke min rolle

Vidnet siger, at han i praksis kun er et redskab på broen, hvor han primært udfører vagthavernes kursordrer.

Det er folk, der holder vagt og rapporterer til vagtchefen, hvis de ser noget mistænkeligt.

Indtil to minutter før kollisionen var styrbords udkigspost nede og spise i messen.

- Det var der, jeg indså

- I minutterne før kollisionen, tænkte du over, om de andre på broen forstod, at der var et fartøj på styrbord side? spørger anklager Benedikte Høgseth.

- Nej, ikke før sekunder før undvigemanøvren. Jeg rejste mig op og forsøgte at skele ud af vinduet mod det objekt, der lå foran os. Jeg prøvede at se, om den trak til venstre. Det var der, jeg begyndte at indse, at mine antagelser kunne være forkerte, siger styrmanden.

Han husker, at han hørte et opkald i radioen, men ikke hvad der blev sagt.

Ifølge lydlogfilerne er dette det opkald fra Sola TS, som er blevet kendt i medierne, hvor piloten beder fregatten om at dreje styrbord.

Adrenalin og stress

Han beskriver sekunderne før kollisionen kl. 04.01 som dramatiske. Rorgængeren kiggede ud af vinduet og siger, at han så en båds bov komme imod dem.

- Jeg rejste mig op, kiggede på udkigsposten om styrbord og fik øjenkontakt med hende. Hun så forvirret eller bekymret ud. Et par sekunder senere opdagede vagthavende kommandant også, hvad der skete, fortæller styrmanden:

- Der blev sagt et par ord, og så fik jeg ordre til at sætte hårdt mod en havn. Jeg gennemførte den straks.

Anklageren beder styrmanden om at beskrive stemningen på broen lige før kollisionen.

- Det gik fra at virke som en kontrolleret situation til usikkerhed og en masse adrenalin og stress, da det gik op for en, hvad der var ved at ske.

Bevidst om opgaverne

Kl. 04.01 kolliderede fregatten 'Helge Ingstad' med tankskibet 'Sola TS' i Hjertefjorden. Det var kun et mirakel, at ingen af de 137 personer om bord mistede livet.

- Har du nogen tanker om, hvad der kunne have været gjort før kollisionen for at forhindre dette? spørger anklageren

- Nej, det har jeg ikke.

Ifølge Havarikommissionens rapport var styrmanden meget bevidst om, at det ikke var hans opgave at alarmere om skibet. Dette er den primære opgave for udkigsposten og den assisterende vagthavende chef for vagten.

"Rorgængeren har ikke den samme faglige viden som vagthavende chef med hensyn til navigation og manøvrering af et fartøj, og dette bidrog ifølge rorgængeren til, at rorgængeren ikke spurgte vagthavende chef om en afklaring af situationen."

"Havarikommissionen finder, at rorgængeren udførte sine opgaver i overensstemmelse med, hvad der kan forventes af et indkaldt medlem af brovagtholdet."

Der er afsat to måneder til retssagen efter Helge Ingstad-kollisionen.

Kommenter artiklen (9)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109