23948sdkhjf

Kaoset før ’Helge Ingstad’-kollision gennemgået for retten

Den tiltalte vagtchef på den forliste fregat ’Helge Ingstad’ mener, at søtrafikcentralen og tankskibet  'Sola TS' burde have tjekket radarekkoet tidligere og set, at situationen til søs var kompliceret

Retten, der behandler straffesagen mod vagtchefen, der førte fregatten ’Helge Ingstad’, kunne onsdag se en visualisering af tiden før sammenstødet.

’Helge Ingstad’, der kommer en kollision Lydoptagelse fra søtrafikcentralen

Blandt andet blev der afspillet radiobeskeder, der blev sendt mellem skibene og den norske søtrafikcentral natten til den 8. november 2018.

Retten kunne også se kamerabilleder fra tankskibet ’Sola TS’, som ’Helge Ingstad’ kolliderede med.

- Det er overraskende, at politiet ikke har fået optagelser fra alle kameraer om bord på skibet. Der er cirka ti kameraer på skibet. De har ikke fået fra mere end to kameraer, siger Christian Lundin, den tiltalte vagtchefs forsvarer, til NTB, som er det norske telegrambureau. 

Han siger, at politiet har forklaret det med, at rederiets advokater gjorde indsigelse. Der gik lang tid, før politiet kunne hente kamerabillederne, som retten kunne se onsdag.

- Det, der går tabt, er det, der foregår på broen, det er det eneste. Men også hvad man kan se af de andre fartøjer. Ikke kun sammenstødet, siger Lundin.

Meget trangt

Visualiseringen viste, at det blev meget trangt, da tre fartøjer var på vej mod nord, mens ’Helge Ingstad’ gik sydpå.

- Det viser, at det bliver en kompliceret situation. Det kan man se meget tidligt. Det er ikke kun på grund af Sola, men også de andre nordgående fartøjer. Det kunne man godt se i præsentationen, siger Lundin til NTB.

- Det burde Fedje Sjøtrafiksentral og ’Sola TS’ have set. De så, at Ingstad kom ind, så der går lang tid, før de tjekker det radarekko, siger Lundin.

Intet overblik

Søtrafikcentralen havde ikke overblik over ’Helge Ingstad’, da tankskibet ’Sola TS’ fik tilladelse til at tage af sted på vej nordpå. Samtidig var to andre fartøjer også på vej nordpå. ’Helge Ingstad’ var i fuld fart sydpå mod fartøjerne, der gik i modsat retning.

Der var vagtskifte om bord på ’Helge Ingstad’ før sammenstødet. Det var færdigt kl. 3.53, da skibene var seks kilometer fra hinanden.

Kl. 3.58 slog ’Sola TS’ alarm:

- Ved du, hvilken båd der kommer imod os her? Han ligger til bagbord, lød opkaldet til søtrafikcentralen.

- Nej, det er en øh, vi har ikke modtaget oplysninger om ham, øh, han har ikke rapporteret til os. Jeg har kun et ekko på skærmen her, svarede søtrafikcentralen.

To minutter før kollisionen

’Helge Ingstad’ havde meldt sig til søtrafikcentralen en time tidligere. Fregatten var også synlig på radar, med undtagelse af en kort periode mellem kl. 3.30 og 3.40. Ikke desto mindre fik ’Sola TS’ tilladelse til at begive sig ud på sin rejse.

Kl. 3.59 indså søtrafikcentralen, at det kunne være ’Helge Ingstad’. De kaldte så fregatten op.

- Er det dig, der kommer her nu?

- Ja det er rigtigt.

- Kraftig styrbord med det samme.

Vagtchefen hos ’Helge Ingstad’ svarede da, at han måtte vente, til han havde passeret en genstand, han mente at have ved sin side.

1.000 meter væk: - Du skal gøre noget

På dette tidspunkt var de to både mindre end 1.000 meter fra hinanden. ’Sola TS’ kaldte fregatten op:

- Drej til styrbord, hvis du kommer her.

Søtrafikcentralen udsendte også en ny advarsel.

- ’Helge Ingstad’, du skal gøre noget. Du kommer meget tæt på.

På broen ved ’Sola TS’ var det kaotisk. Lydoptagelser viser, at ordren om at dreje er givet flere gange.

- ’Helge Ingstad’, der kommer en kollision, sagde søtrafikcentralen lige før sammenstødet.

Video af sammenstødet

Videobilleder fra ’Sola TS’ viser krigsskibet, der kolliderer med tankskibet. I det efterfølgende referat blev der sendt flere beskeder mellem parterne, der forsøgte at forstå, hvad der var sket.

’Helge Ingstad’ sank efter sammenstødet og stod ikke til at redde. Hele milliardfregatten gik tabt.

Vagtchefen om bord er den eneste sigtede. Han nægter sig skyldig og mener, at hans fejl var en del af en systemfejl, og at både ’Sola TS’ og søtrafikcentralen også lavede store fejl.

Manden blev godkendt som vagtchef efter en sidste test den 17. april samme år, forklarede han i retten onsdag. Han meldte sig til ’Helge Ingstad’ i juli året før, efter at han havde taget eksamen fra Søværnet.

Han forklarede, at han om bord på ’Helge Ingstad’ nød at sejle fregatten og brugte al tid til hurtigt at blive vagtchef.

- Jeg brugte store dele af dagen, så meget jeg kunne, på broen for at blive kendt med stedet, siger den 33-årige vagtchef.

Vagtchef på norsk fregat under anklage for pligtforsømmelse

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Endnu en kommune vil bygge på havnen: Værft frygter at blive klemt inde
Byggestart for ny Als-færge i Tyrkiet
Festen er slut for de store rederier
Lodser hyldes for hindring af grundstødning med megaskib
Verdens ældste krydstogtskib solgt til ophugning
Afmatning tvinger Blücher til fyringer
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.125