23948sdkhjf

Endnu en prækvalificeret skibsdesigner til ny Drejø-færge melder sig i kritikken af standardfærge-projektet

Den anden af de to skibsdesignere, der valgte at trække sig fra færgeudbud, rejser bl.a. spørgsmålstegn ved om reglerne for EU-udbud er opfyldt i udbuddet af ny Drejø-færge

Skepsissen overfor Svendborg Kommunes udbud på en ny færge til ruten Svendborg-Skarø-Drejø breder sig i skibsdesignbranchen. Nu støtter den danske skibsdesignvirksomhed Hauschildt Marine op om den kritik, OSK-Ship Tech allerede har rejst af udbuddet.

Vi sætter (...) spørgsmålstegn ved om reglerne for EU-udbud er opfyldt for kontraktudbud under standardfærge-projektet. Det er vores opfattelse, at hvert enkelt indkøb af en færge, herunder rådgiverassistance og design, skal konkurrenceudsættes... Preben Thuren Larsen, adm. direktør i Hauschildt Marine

OSK-Ship Tech var en af tre prækvalificerede skibsdesignvirksomheder til at byde på projektet, men valgte at trække sig. Den anden af de to virksomheder, der trak sig, var Hauschildt Marine. Det var den tredje prækvalificerede byder, Odense Maritime Technology, der vandt udbuddet med et tilbud baseret på et ”standardfærge-design”.

- Vi arbejdede seriøst med udbuddet og investerede mange penge og resurser i at tilbyde et godt produkt for kunderne, altså kommunerne. For at styrke vores produkt til det maksimale indledte vi tillige et konsortiesamarbejde med vores norske partner Multi Martime, som har været med i moderniseringen af de norske færger igennem de sidste 10-15 år, forklarer Hauschildt Marines adm. direktør Preben Thuren Larsen, til Søfart.

- Vi valgte dog at trække vores tilbud fra udbuddet, da vi fandt at udbudskonstruktionen var uhensigtsmæssigt sammensat og en dyr løsning for kommunerne, såvel gældende for design, følgeomkostninger og finansieringsmodellen, uddyber han.

Anbefaler kontroludbud

Han vurderer, at udbudsmaterialet er sammensat således, at kommunerne ikke er forpligtet til at benytte standardfærge-udbuddet.

- Vi var derfor af den overbevisning, at kommunerne, som er ansvarlig overfor deres skatteydere, ville sætte spørgsmålstegn ved den her dyre færgeløsning og ville vælge en alternativ udbudsform eller som minimum vil indhente kontrolbud for at sikre tilstrækkelig beslutningssikkerhed.

- Vi sætter endvidere spørgsmålstegn ved om reglerne for EU-udbud er opfyldt for kontraktudbud under standardfærge-projektet. Det er vores opfattelse, at hvert enkelt indkøb af en færge, herunder rådgiverassistance og design, skal konkurrenceudsættes og vi følger naturligvis de kommende udbud og indkøb med interesse, forklarer Preben Thuren Larsen.

Ansøgte grøn pulje

Det vindende bud baserer sig på et standardfærge-koncept, der er udviklet af konsortiet Dansk Standardfærge A/S, som består af pensionsselskabet Pension Danmark og Odense Maritime Technology. Konsortiet samarbejder med Færgesekretariatet, der repræsenter de danske kommuner med kommunalt-drevne ø-færgeruter.

Svendborg Kommune fik tilbage i januar 25,4 mio. kr. til delfinansiering af en ny ”grøn” afløser til den 25 år gamle færge ’Højestene’ på ruten Svendborg-Skarø-Drejø fra den daværende regerings ”Grøn Transportpulje II”. Støtten blev givet til en ansøgning, der var baseret på standardfærge-konceptet.

En del af kritikken fra OSK-Ship Tech, der som sagt selv valgte at trække sig fra udbuddet, går på, at projektet, med den valgte model, ender med at blive markant dyrere for skatteyderne, end det behøver at gøre. Selv når tilskuddet fra den grønne pulje indregnes.

Dyr finansiering

Der peges bl.a. på finansieringen, og på modellen, hvor færgen skal leases frem for at købes – samt på konsulenthonorarer til Dansk Standardfærge-konsortiet, der ifølge Anders Ørgård, partner i OSK-Ship Tech, ligger klart over markedsprisen.

Dele af kritikken blev dog efterfølgende tilbagevist af Jan Fritz Hansen, sekretariatsleder i Færgesekretariatet. Han gjorde i et interview med Søfart klart, at den påståede dyrere finansiering via Pension Danmark ikke er obligatorisk i standardfærge-konceptet.

- Så længe finansieringen lever op til de krav, der er stillet i udbudsmaterialet, nemlig innovation og grøn tilgang samt ønsket om stordriftsfordele, så må man selv bestemme, hvem der som en del af tilbuddet skal tilgå med finansiering, sagde Jan Fritz Hansen.

Se nøgletal for:
Læs mere om: Standardfærger
Kommenter artiklen (3)
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kendt megabygning i Københavns Havn vinder designpris
Sag berammet: Til marts skal 28 russere i landsretten
FBC og fagforeninger strides om arbejdsregler på havet
LEDER: Havnearealer er jaget vildt
Havareret øfærge sejlet til værft
DSV vil skrumpe medarbejderstaben - uden massefyringer
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.469