23948sdkhjf

Godskapacitet på Bornholm er for lille, men Povl Anker ligger stille ”Bornholmere føler sig trådt på”

Bornholmere kan ikke få flyttet varer til og fra øen. Der er slet og ret for lidt godskapacitet. Transportministeriet siger, der ikke er penge til flere afgange, samtidig lover de gratis Storebæltsbro til danskerne. Vi kan se det på hylderne, når vi handler, siger Bornholmsk folketingsmedlem.

Peter Juel-Jensen (V) så gerne det maritime fyldte mere i valgkampen. Særligt på Bornholm spiller det en stor rolle, da øens erhverv skriger på øget transportkapacitet, så forretningsdrivende kan få fragtet varer til og fra Bornholm.

Molslinjen, der besejler samtlige ruter til Bornholm (med undtagelse af Christiansø), har investeret i en ny færge, Express 5, som kommer til marts, og har større kapacitet, og det ser Peter Juel-Jensen frem til, for som han siger:

- Vi er udfordret på kapaciteten. Både på passagersiden, der kommer den ny færge til at hjælpe lidt, men primært på godssiden.

På trods af et møder i forligskredsen, og henvendelse fra kontraktrådet, har transportministeren ifølge Peter Juel-Jensen ikke haft viljen til at finde penge til at udbygge kapaciteten.

Bornholm står overfor at skulle være energi-ø og som han siger det ”Stå til rådighed overfor resten af kongeriget” når Vindmølleparken ud for Bornholm kommer til at levere grøn strøm til resten af Danmark. Men Peter Juel-Jensen forstår ikke, hvorfor man fra politisk side ikke vil udbygge kapaciteten, når godsfærgen, Hammershus, der råder over 1500 vognbanemeter, nu også skal transportere vindmølleelementer

- Vi har plads til cirka 100 trailere på sådan en færge, men kranerne der skal sætte møllerne op fylder 70 containere stykket, siger Peter Juel-Jensen.

Han mener, at det bornholmske erhvervsliv kommer i anden række for at skulle skabe plads til energiøen, og ifølge ham er det et problem der kun kommer til at vokse i takt med, at erhvervslivet på øen vokser, men altså samtidig skal dele plads på færgen med byggematerialer til en vindmøllepark.

Der er jo ikke nogen der begynder at etablere sig, eller udbygge virksomhed på Bornholm, når man ikke kan få ting og sager frem og tilbage over kajkanten Peter Juel-Jensen

- Vi kan se, at vi allerede er pressede på vores godskapacitet, og der har vi af flere omgange bedt om yderligere kapacitet, og kommet med billige løsninger

Bornholmslinjen råder over den 44 år gamle færge Povl Anker, der lige nu fungerer som reservefærge, hvis hurtigfærgerne Ikke kan sejle. Kontaktrådet har foreslået transportministeren, at hvis bornholmerne kunne få to ugentlige afgange med Povl Anker, kunne man tage toppen af godspresset Men ifølge Peter Juel-Jensen har man ikke haft viljen til det.

- Det er ikke noget, der vælter statens budget, men det ville give Bornholm nogle ordentlige rygstød. Der er jo ikke nogen der begynder at etablere sig, eller udbygge virksomhed på Bornholm, når man ikke kan få ting og sager frem og tilbage over kajkanten, siger han.

Han fortæller også, at den lave godskapacitet allerede kan mærkes, da det hænder en fragtenhed bliver efterladt grundet for lidt plads.

Det er som at fodre hunden med sin egen hale. Peter Juel-Jensen

- Hvis der er tale om en container med madvarer så kan vi jo godt se det på hylderne, når vi handler ind. Der er Bornholm jo ikke større.

Men hvorfor kan man så ikke tage fragt med hurtigfærgerne i stedet? Det kan man ikke, fordi det så tager passagerkapacitet fra øen i stedet. En ø, der har arbejdet hårdt på at få oprettet arbejdspladser til den voksende turisme. Så at tage kapacitet fra hurtigfærgerne i stedet er Peter Juel-Jensen Skeptisk overfor:

- Det er som at fodre hunden med sin egen hale.

Dermed mener han, at det arbejde, der er blevet lagt i at gøre Bornholm mere tilgængeligt bliver undergravet, hvis godstransport på passagerfærgerne betyder, at turister ikke kan komme til øen.

Peter Juel-Jensen mener, at Hammershus allerede da den lå på tegnebrættet var underdimensioneret med sine 1500 Lanemeter.

- Der er tale om et halvgammelt forlig på godsområdet og i takt med at der har været vækst i samfundet har der også været det på Bornholm, men kapaciteten er låst fast i mange år fremover.

Forliget blev ifølge Peter Juel-Jensen indgået i 2014, og han mener, at med en vækst på 2% årligt i Danmark, og dermed også Bornholm, var det slet og ret for lidt.

- På de snart 10 år har man ikke investeret i yderligere kapacitet, selvom det har været et problem gennem længere tid.

Han påpeger, at alt der skal til og fra Bornholm skal krydse kajkanten, hvilket er helt umuligt i højsæsonen, medmindre man har en aftale med rederiet.

Peter Juel-Jensen er ked af at læse, at transportministeriet har foreslået at gøre Storebæltsbroen gratis, når han har fået at vide, der slet ingen penge er til opbyggelse maritim infrastruktur til Bornholm.

- Der føler man sig lidt trådt på som bornholmer, vil jeg sige.

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.092