Mangler strøm og leverandører - EU-deadline nærmer sig
Selvom behovet for landstrøm vokser hastigt, halter flere europæiske havne bagefter med forberedelserne. Det skaber risiko for, at byernes elnet ikke kan håndtere belastningen fra de nye anlæg, samtidig med at leverandørerne presses de stigende antal ordrer.
Sådan lyder vurdering fra Kåre Press Kristensen, seniorrådgiver i NGO’en Green Global Future, der opfordrer havnene til at påbegynde etableringen af anlæggene senest inden udgangen af 2025.
EU har besluttet, at container- og passagerskibe på faste ruter senest i 2030 skal kunne tilslutte sig landstrøm i havn.
Etableringen af landstrømsanlæg gør det muligt for skibe at koble sig på elnettet, hvilket reducerer både CO₂-udledning og andre sundhedsskadelige partikler, som ellers ville blive udledt ved brug af skibenes hjælpemotorer, mens de ligger ved kaj.
Landstrøm kræver en robust el-infrastruktur bag havnene. Det betyder, at havnene skal samarbejde tæt med regionale netselskaber og i nogle tilfælde også med elproducenter for at sikre, at der kan leveres tilstrækkelig strøm. Der stilles derfor store krav til både kapacitet og netudbygning.
– Havnene skal sikre, at elnettet kan håndtere de store belastninger fra anlæggene. Det kan indebære forhandlinger med elproducenter om øget produktion – og samtidig sikre, at strømmen kan transporteres sikkert og stabilt frem til anlægget, fortæller Kåre Press Kristensen.
Samtidig er der kun en håndfuld firmaer, der kan etablere anlæggene, og den langsomme opstart vil lægge et enormt pres på disse firmaer, derfor skal havne i gang med processen hurtigst muligt, hvis de skal nå det, mener Kåre Press Kristensen.
– Det er et stort arbejde, og det er derfor meget vigtigt, at de havne, der endnu ikke er gået i gang, senest starter op i år, hvis de skal nå det til 2030.
Det er et stort arbejde, og det er derfor meget vigtigt, at de havne, der endnu ikke er gået i gang, senest starter op i år, hvis de skal nå det til 2030 Kåre Press Kristensen, seniorrådgiver, Green Global Future
En langsom start
Kun 20 pct. af de nødvendige tilslutninger til landstrøm er på plads eller under kontrakt.
Det betyder, at de europæiske havne er langt fra klar til at leve op til EU's miljøkrav om landstrømsanlæg, som skal forsyne skibe i havn med elektricitet fra land, når de ligger ved kaj – og som skal være fuldt udrullet inden 2030.
Det fremgår af en undersøgelse fra Transport & Environment ifølge gCaptain.
Studiet dækker 31 europæiske havne. Præcis hvilke havne det drejer sig om, og hvilke parametre de er udvalgt på baggrund af, fremgår dog ikke.
I deres gennemgang konkluderer rapporten samtidig, at blot fire af de 31 havne har bestilt eller installeret mere end halvdelen af de nødvendige landstrømsanlæg.
Den langsomme start, undrer ikke Kåre Press Kristensen, der mener, at havnene har været for konservative – og nu får travlt, hvis de skal nå det inden EU’s deadline.
– EU har meldt ud i god tid, men alligevel har flere havne undervurderet, hvor stor en opgave det er at anlægge landstrøm. De har lurepasset, og mange steder er man ikke vant til at skulle samarbejde med så mange forskellige instanser, som det kræves her, derfor vil det tage tid, fortæller han.
Danske havne er foran
På trods af en langsom europæisk start ser det generelt anderledes ud herhjemme.
Aarhus blev i juni 2023 den første by i Danmark, der kunne tilbyde krydstogtskibe mulighed for at koble sig til et landstrømsanlæg, mens de ligger ved kaj.
Og tidligere i år blev den første del af Københavns havns nye anlæg indviet – et landstrømsanlæg, der, når det er fuldt udbygget, kan trække 50 MW og forsyne op til seks krydstogtskibe samtidig - anlægget er dermed det største af sin slags i Europa.
Derfor er Kåre Press Kristensen heller ikke nervøs, når han bliver spurgt, om de danske havne når at opfylde kravene inden 2030.
– De to største havne i Danmark er allerede meget langt i deres arbejde med etableringen. De øvrige danske havne, som er indbefattet i EU’s direktiv, kræver ikke i samme grad lige så store løsninger, og dem, jeg har talt med, er også allerede i gang med processen, siger han.
Grunden til, at de mindre danske havne ikke kræver lige så store løsninger, er, at de i mindre grad skal håndtere de store skibe og derfor heller ikke har samme behov for store landstrømsanlæg.