23948sdkhjf

Skibsejere sagsøger HD Hyundai efter brokollaps i Baltimore

Fejl i elkomponenter på det Mærsk-chartrede containerskib 'Dali' førte ifølge ny retssag til det dødelige uheld i Baltimore sidste år

En ny retssag i USA skal fastlægge ansvaret for det fatale kollaps af Francis Scott Key Bridge i Baltimore. Ejerne og operatørerne af det havarerede fragtskib 'Dali' retter nemlig erstatningskrav mod den sydkoreanske skibsværfts-gigant HD Hyundai Heavy Industries (HHI), der har leveret tekniske installationer til skibe.

Det skriver TradeWinds.

Det er de singaporeanske selskaber Grace Ocean og Synergy Marine, henholdsvis ejer og manager af 'Dali', der har indgivet søgsmål ved en føderal domstol i Philadelphia. Her påstår de, at defekte elinstallationer i et Hyundai-designet tavleanlæg førte til strømsvigt og dermed kollapsen af broen, hvor seks arbejderne mistede livet.

- HHI har fejlbehæftet designet switchboardet på en måde, så ledningsforbindelser ikke var sikre, ikke kunne verificeres som sikre og kunne miste forbindelsen under normal drift, hvilket medførte, at skibet og tavleanlægget var farligt og defekt, da det forlod HHIs kontrol, siger selskabernes advokater til TradeWinds.

Det præcise erstatningskrav mod HHI er ikke kendt, men skadeomfanget er tidligere fastsat til over 100 mio. dollar.

Strømmen svigtede

Retssagen er et nyt kapitel i den juridiske opfølgning på ulykken, der allerede har ført til erstatningskrav op mod milliarden mod ejerne og operatørerne, som de altså nu sender videre. HD Hyundai har oplyst, at garantiperioden for skibet, der blev leveret i 2015, for længst er udløbet, men selskabet vil gennemgå anklagerne og reagere derefter.

Ifølge sagen svigtede en spændingskontrolkreds i det Hyundai-producerede elskab den 26. marts 2024. Det medførte et strømsvigt på det 9.962 teu store containerskib, hvilket forhindrede besætningen i at reagere i tide, og skibet sejlede derfor direkte ind i broens bærende konstruktion. Seks mennesker omkom som konsekvens af ulykken. 

Kravet mod Hyundai omfatter både erstatning for skaderne på Dali samt potentielle krav i den igangværende ansvarsbegrænsningssag i Baltimore. Grace Ocean og Synergy Marine har allerede indgået forlig med de amerikanske myndigheder om betaling af 102 mio. dollar for oprydningsomkostningerne i havnekanalen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063