DFDS’ vækst i Middelhavet blev i februar opvejet af et fald på Den Engelske Kanal
DFDS’ samlede mængder i februar 2022 var 2,5 pct. lavere end i 2021. Nedgangen skyldtes primært lavere mængder på Den Engelske Kanal, da markedsandelen i februar 2021 blev forøget af en vellykket overgang til Brexit. Derudover blev markedsandelen i februar 2022 reduceret af yderligere kapacitet i markedet indsat af en tredje færgeoperatør, Irish Ferries.
Det skriver DFDS i dag i rederiets månedlige mængderapport, hvor udviklingen i transporterede lanemeter og passagerer følges i forhold til den samme måned året før.
Ses der på de to nordeuropæiske markeder hos DFDS, så var mængderne i Nordsøen højere end i 2021, mens mængderne i Østersøen var lavere end i 2021, bl.a. på grund af reduktion af kapaciteten på en rute med én færge.
Passagerer vender tilbage
Mængderne i Middelhavet steg på alle ruter på baggrund af kapacitetsudvidelser og fortsat god vækst i tyrkisk eksport.
Antallet af passagerer begyndte at stige i februar på baggrund af færre rejserestriktioner. Antallet af passagerer steg næsten fem gange til 95.000 svarende til 40 pct. af antallet af passagerer i februar 2020, den seneste sammenlignelige måned før Covid-19. Mængderne steg primært mellem Norge og Danmark samt på Kanalen.
For de sidste tolv måneder 2022-21 var det samlede antal passagerer 1,0 mio. sammenlignet med 1,1 mio. i 2021-20 og 5,1 mio. i 2019. Sidstnævnte er det seneste hele år før Covid-19.