23948sdkhjf

Verdens første dual-fuel LNG batterihybrid til biltransport er snart i drift

Inden længe sætter en af de største aktører indenfor transport af køretøjer til søs sit første dual-fuel LNG batterihybrid i drift i løbet af i år.

Det er rederiet United European Car Carrier, der har arbejdet på løsningen i flere år, som en del af rederiets målsætning om at dekarbonisere dets flåde på sigt.

Det skriver det internationale maritime medie Splash247 i dag.

Rederiet sejler under norsk flag, men er eget af henholdsvis svenske Wallenius Line og japanske Nipon Yusen Kaisha.

Det første skib i serien har fået navnet ’Auto Advance’ og det bliver den første af i alt tre nybyggede skibe i samme klasse. Transportskibene kommer til at have en samlet kapacitet på 3600 køretøjer fordelt på 10 lastdæk.

Alle skibene i serien forventes leveret fra det kinesiske skibsværft Jiangnan i løbet af 2022.

- Efter at have tages de første dual-fuel LNG-transportskibe i drift for fem år siden, vil United European Car carrier nu få leveret den første af i alt tre skibe. Dette er et stort skridt fremad mod målsætningen om at operere på en mere miljøvenlig måde, og det viser, at vi går forrest i den kamp, siger Glenn Edvardsen, CEO for United European Car Carrier.

Skibene er udviklet i samarbejde med DNV og de interne skibsdesignere i Jiangnan. Ifølge virksomheden vil LNG med batterihybridteknologi give en bedre brændstofeffektivitet, hvilket i sidste ende skal resultere i, at rederiet vil overholde IMO-målsætningen om at nedsætte kulstofudledningen med 40 pct. inden 2030 sammenlignet med niveauet fra 2008.

Til trods for at de eksisterende skibe i øjeblikket drives af LNG, åbner rederiet i samme ombæring op for, at der fremover kan anvendes brændstof med en mindre kulstofudledning.

- Vi har ikke låst os fast på LNG, og disse dual-fuel motorer kan implementere alternative brændstoffer såsom biobrændstof, bio-LNH og synetisk LNH, uddyber Daniel Gent, energi- og bæredygtighedschef i United European Car Carrier.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.142