23948sdkhjf

FARVEL TIL 2020: Året med eksplosioner, russiske krigsskibe, lukkede færgeruter og corona-tristesse

Året rundt i Det Blå Danmark. Søfart ser tilbage på de maritime høj- og lavpunkter i 2020

Færgeruter som måtte dreje nøglen om under coronakrisen. Et russisk krigsskib, der kolliderede med et reeferskib i Øresund og en gammel dansk coaster, der blev sønderbombet under en tragisk eksplosion i Beirut.

Dette var de emner, som i største grad interesserede Søfarts læserne i 2020.

I hvert fald hvis man dømmer ud fra, hvilke artikler på www.sofart.dk, som der blev klikket allermest på i løbet af et dramatisk år.

Lige som på alle andre medier var det også i 2020 coronakrisen og dens konsekvenser, som trak store overskrifter på www.sofart.dk.

Færgeruter lukkede

Covid 19 betød f.eks., at færgerederierne fik travlt med at nedlukke urentable ruter i løbet af foråret: Først droppede Stena Line den traditionsrige færgerute mellem Frederikshavn og Oslo. Fra København havde Oslobåden indstillet sejladserne i en stor del af året og her i efteråret har man betjent ruten mellem København og Oslo med kun en enkelt færge.

Stena Line gennemførte også en permanent nedlukning af en anden traditionsrig færgerute, nemlig jernbanefærgeruten mellem Trelleborg i Sverige og Sassnitz i Tyskland. Der er tale om den korteste færgerute mellem Sverige og Tyskland. Jernbanefærgeruten blev påbegyndt den 6. juli 1909, og var den anden internationale jernbanefærgerute i verden efter Gedser-Warnemünde blev indviet 1903. Frem til 2. verdenskrig var færgeruten hovedforbindelsen mellem Sverige og det europæiske kontinent, med direkte passagertog mellem bl.a. Stockholm og Berlin.

En vred topchef

De, kære læser, kan se listen over årets mest læste artikler på www.sofart.dk til højre.

Det er interessant at iagttage, hvordan en meget atypisk artikel har sneget sig ind på Top 10-listen. Det drejer sig om artiklen Mærsk-topchef: Slut med scrubber - det er en forfærdelig ting. Som overskriften antyder er det en artikel, hvori en noget vred Mærsk-topchef får lov at udtale sig frit, læs vredt. Søren Skou har som Mærsk-topchef skrevet under på en check på flere hundrede millioner kr. som rederiet har brugt på at købe og installere udstyr til røggasrensning i skorstenen på de lyseblå containerskibe. Og den investering ærgrede Mærsk-topchefen sig højlydt over til Søfarts læsere. Hør f.eks. her:

- Der var en meget stor prisforskel på lavsvovlsolie og traditionel bunkerolie ved årets begyndelse. Den relativt meget billigere HFO gjorde scrubber til en god forretning. Men den forskel er i dag udlignet til stort set ingenting, lød vurderingen fra Søren Skou.

Han fortsatte:

-Konsekvensen er, at der i dag stort set ikke er nogen, der køber scrubber. Det giver jo ikke økonomisk mening. Det synes jeg, er en god ting. Jeg har hele tiden sagt, at en scrubber er en forfærdelig ting, og Mærsk kommer helt sikkert ikke til at købe flere anlæg.

Ak ja. Det er hårdt at investere flere hundrede millioner kr. i en lovende teknologi uden at den forventede gevinst indfinder sig.

Kan lide ulykker og godt sømandsskab

Den historie kunne Søfarts læsere godt lide at læse. Men bortset fra dette, var det i 2020 ulykker, eksplosioner og grundstødninger, der helt som forventet fik folk til at klikke på artiklerne.

Men godt sømandsskab tæller også tungt i læsernes regnskab. F.eks. var en af årets mest læste artikler denne: Video: Se Hurtigrutens ’Nordnorge’ lægge til i storm. Hærdede søfolk, der bringer et skib sikkert frem til destinationen gennem storm og tænders gnidsel er altid noget, som skaber respekt hos læserne af brancheavisen Søfart.

Artiklen er en del af temaet Året 2020.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173